La educación para la competencia digital en los centros escolaresla ciudadanía digital

  1. Ana Luisa Sanabria Mesa 1
  2. Olga Cepeda Romero 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Year of publication: 2016

Volume: 15

Issue: 2

Pages: 95-112

Type: Article

DOI: 10.17398/1695-288X.15.2.95 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Abstract

This article reflects on the response of schools to the 'emerging concepts' that are emerging around the omnipresence and exponential development of digi tal technologies in social contexts. In the first part theoretical analysis of these emerging concepts it is presented from the very concept of digital competence. a policy framework for the study of digital competence for digital citizenship education in schools is proposed. The second part tries to approach the concept of competition and digital citizenship that is handled in the educational reality and what dimensions are contemplated in their integration in the classroom. A qualitative study is contemplated in order to analyze the concept of reflected digital competition in PTIC of primary schools to check whether a relationship exists , and in what sense , between the concept of citizenship and digital wisdom and level of integration use of ICT in the classroom. The results confirm that there is a relationship and that the evolution of the concept of digital competence is clearly reflected in the dimensions (following the trend chart proposed) referred to in the objectives, content and learning that arise in the PTIC of the 11 centers object studio , located at different levels of integration of ICT in the classroom.

Bibliographic References

  • Adell, J y Castañeda, L (2015). Las pedagogías escolares emergentes. Cuadernos de Pedagogía, 462, 21-25.
  • Area, M. y Pessoa, T (2012). De lo sólido a lo líquido: las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar, 38(XIX), 13-20.
  • Area, M. (2015a). Reconstruir el discurso pedagógico para la escuela de la sociedad digital. En J. De Pablo (coord) Los centros educativos ante el desafío de las tecnologías digitales (pp.23-53). Madrid: La Murralla.
  • Area, M. (2015b). La escuela en la encrucijada de la sociedad digital. Cuadernos de Pedagogía, 462, 26-31.
  • Area, M y Correa, J (2010). Las TIC entran en las escuelas. Nuevos retos educativos, nuevas prácticas docentes. En Pablo, J.; Area, M.; Valverde, J.;Correa, J. Políticas Educativas y Buenas Prácticas con TIC (pp.43-80). Barcelona: Graó.
  • Area, M.; Santana, P.; Sanabria, A.L. (2015). La integración organizativa y pedagógica de las TIC en los centros escolares públicos de Canarias. Un estudio de casos. Informe final. Consejería de Educación, Universidades y Sostenibilidad del Gobierno de Canarias/ Proyecto TSP (documento no publicado).
  • Bauman, Z. (2006). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Castells, M. (2010). Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.
  • Ferrés, J y Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 38(XIX),75-82.
  • Jenkins, H (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
  • Pablos, J., Colás, M., González, T. (2010). Factores facilitadores de la innovación con TIC en los centros escolares: un análisis comparativo entre diferentes políticas educativas autonómicas. Revista de Educación, 352, 23-51.
  • Pérez Gómez, A. (2015a). Siete tesis a debate. Cuadernos de Pedagogía, 462, 16-20.
  • Pérez Gómez, A. (2012b). Educarse en la era digital. Madrid: Morata.
  • Pérez Tornero, J (2015). La emergencia de la alfabetización mediática e informacional. Un nuevo paradigma para las políticas públicas y la investigación. Revista TELOS (Cuadernos de Comunicación e Innovación). Madrid: Fundación Telefónica, 1-4.
  • Prensky (2010). Homo sapiens digital: de los inmigrantes y nativos digitales a la sabiduría digita. En Aparici, R. (2010). Conectados en el ciberespacio (pp. 93-106). Ed.UNED.
  • Ribble, M. S. (2011). Digital citizenship in schools. Washington DC: ISTE Publications.
  • Reig, D. y Fretes, G. (2011). Identidades digitales: límites poco claros. Cuadernos de Pedagogía, 418, 58-61.
  • Revuelta, F. y Arriazu, R. (2015). Centros educativos e-competentes: innovación educativa con TIC desde la autonomía del centro. En Valverde-Berrocoso, J. (Coord.). El proyecto de educación digital en un centro educativo. Guía para su elaboración y desarrollo (pp.49-67). Madrid: Ed. Síntesis.
  • Santana, P. y Sanabria, A. L. (2015) Claves para la transformación organizativa. Cuadernos de Pedagogía, 462, 73-76.
  • Severín, E. (2011). Tecnologías para la Educación. Un Marco para la Acción. Notas Técnicas # IDB-TN-358. Banco Interamericano de Desarrollo. División de Educación http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=36613530
  • Severín, E.; Peirano, C. y Falck, D. (2012). Guía Básica para la Evaluación de Proyectos. Notas Técnicas # IDB-TN-358. Banco Interamericano de Desarrollo. División de Educación. http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=36665384