El Alumnado Universitario y la Planificación de su Proyecto Formativo y Profesional

  1. Pedro R. Álvarez Pérez
  2. David López Aguilar
  3. David Pérez-Jorge
Journal:
Actualidades Investigativas en Educación

ISSN: 1409-4703

Year of publication: 2015

Volume: 15

Issue: 1

Type: Article

More publications in: Actualidades Investigativas en Educación

Abstract

In this article the situation of students entering higher education is analysed. Many times, students reach this stage without clear objectives that serve as a guide to the training process, which can lead them to situations of maladjustment and school dropout. To this end, following a descriptive non-experimental methodology, a questionnaire was completed anonymously by a sample of 115 students from the Faculty of Education at the University of La Laguna (Spain). Two major goals marked the development of the research. First, analyse how university students manage their learning according to the new educational model of the European Higher Education Area (EHEA). Moreover, to know what expectations they have regarding the planning of their educational and professional project. The main results obtained in the study showed the importance of the processes of information and guidance to the university student as key elements to improve decision-making regarding the planning and career development. Similarly, it stands the influence that motivational factors have in the management of the formative and professional project. The most important conclusion highlights the need for guidance measures to help students define their educational project and clarify their professional future.

Bibliographic References

  • Alonso, Miguel Aurelio. (2004). Centralidad del trabajo y metas en el trabajo: dos variables claves en orientación laboral. Revista de Educación. 335. 319-344
  • Álvarez, Manuel, Figuera, Pilar, Torrado, Mercedes. (2011). La problemática de la transición bachillerato-universidad en la Universidad de Barcelona. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. 22. 15-27
  • Álvarez, José Ángel, Duque, Esther, Manuel, García, María Valme, García, Concepción, Ory, Ignacio, Rodríguez, Irene. (2004). Causas de la falta de asistencia a clase en una Facultad de Ciencias: análisis de los resultados de encuestas personales. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. 15. 317-335
  • Álvarez, Pedro. (2002). La función tutorial en la universidad; una apuesta por la mejora de la calidad de la enseñanza. EOS. ^eMadrid Madrid.
  • Álvarez, Pedro, López, David. (2011). El absentismo en la enseñanza universitaria: un obstáculo para la participación y el trabajo autónomo del alumnado. Bordón. 63. 4154
  • Álvarez, Pedro, Cabrera, Lidia, González, Miriam, Bethencourt, José. (2006). Causas del abandono y prolongación de los estudios universitarios. Paradigma. 27. 7-36
  • Álvarez, Pedro. (2012). Tutoría universitaria inclusiva. Narcea. ^eMadrid Madrid.
  • Arenas, Mar, Bilbao, Amelia, Rodríguez, María Victoria, Jiménez, Mariano. (2003). Matemáticas en los estudios de Economía y Gestión de Empresas en el marco de los acuerdos de Bolonia.. Actas de las XI Jornadas de ASEPUMA. Oviedo.
  • Blanco, Ángeles. (2009). Desarrollo y evaluación de competencias en educación superior. Narcea. ^eMadrid Madrid.
  • Cabrera, Lidia, Bethencourt, José, González, Miriam, Álvarez, Pedro. (2006). Un estudio transversal retrospectivo sobre prolongación y abandono de estudios universitarios. RELIEVE. 12.
  • Cano, Rufino. (2009). Tutoría universitaria y aprendizaje por competencias,: ¿Cómo lograrlo?. REIFOP. 12. 181-204
  • Castro, Alejandro, Sánchez, María del Pilar.. (2000). Objetivos de vida y satisfacción autopercibida en estudiantes universitarios. Psicothema. 12. 87-92
  • Coriat, Moisés, Sanz, Rafael. (2005). Orientación y tutoría en la Universidad de Granada. Editorial Universidad de Granada. ^eGranada Granada.
  • Corominas, Enrie, Isus, Sofía. (1998). Transiciones y orientación. Revista de Investigación Educativa. 16. 155-184
  • Corominas, Enrie. (2006). Nuevas perspectivas de la orientación profesional para responder a los cambios y necesidades de la sociedad de hoy. Revista Estudios sobre Educación. 91-110
  • Davia, María Ángeles.. (2004). La inserción laboral de los jóvenes en la Unión Europea: un estudio comparativo de trayectorias laborales. Consejo Económico y Social de España. ^eMadrid Madrid.
  • Echeverría, Benito. (2008). Orientación profesional. UOC. ^eBarcelona Barcelona.
  • Elias-Andreu, Marina. (2008). Los abandonos universitarios: retos antes del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Estudios Sobre Educación. 101-121
  • (2007). Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Boletín Oficial del Estado. 260. 44037-44048
  • (2010). Real Decreto 861/2010, de 2 de julio, por el que se modifica el Real Decreto 1393/2010, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Boletín Oficial del Estado. 161.
  • (2010). Real Decreto 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario. Ministerio de Educación. Boletín Oficial del Estado. 318. 109353-109380
  • Figuera, Pilar, Torrado, Mercedes, Dorio, Inmaculada. (2011). La integración académica y social en la Universidad: la importancia de las redes sociales. XV Congreso Nacional y I Internacional de Modelos de Investigación Educativa.
  • Gairín, Joaquín, Figuera, Pilar, Triadó, Xavier. (2010). L'abandonament del sestudiants a les universitats catalanes. AQU. ^eBarcelona Barcelona.
  • Gallego, Sofía. (1999). Cómo planificar el desarrollo profesional; actividades y estrategias de autoorientación. Laertes. ^eBarcelona Barcelona.
  • Gámez, Elena, Marrero, Hipólito. (2003). Metas y motivos en la elección de la carrera universitaria: un estudio comparativo entre psicología, derecho y biología. Anales de Psicología. 19. 121-131
  • García, Narciso, Asensio, Inmaculada, Carballo, Rafael, García, Mercedes, Guardia, Soledad. (2005). La tutoría universitaria ante el proceso de armonización europea. Revista de Educación. 89-210
  • García, Narciso. (2008). La función tutorial de la universidad en el actual contexto de la educación superior. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado. 22. 2148
  • García, Catalina, Salmerón, Román. (2010). Adaptación de la metodología al Espacio Europeo de Educación Superior: Análisis de la opinión de los alumnos. Revista Estudios Sobre Educación. 237-260
  • González, Miriam, Álvarez, Pedro, Cabrera, Lidia, Bethencourt, José. (2007). El abandono de los estudios universitarios: factores determinantes y medidas preventivas. Revista Española de Pedagogía. 65. 71-85
  • Guichard, Jean. (1995). La escuela y las representaciones de futuro de los adolescentes. Laertes. ^eBarcelona Barcelona.
  • Hernández, Víctor. (2004). Expectativas vocacionales de resultados en estudiantes de secundaria. Revista de Investigación Educativa. 22. 89-112
  • Martín, Mercedes, Moreno, Emilia, Padilla, Teresa. (1998). La orientación para el acceso a la universidad: análisis de las necesidades expresadas por una muestra de estudiantes de nuevo ingreso. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. 9. 257-271
  • Martínez, Pilar. (2003). AA.VV: Guía de salidas profesionales. Titulaciones de la Universidad de Murcia. COIE. ^eMurcia Murcia.
  • Martínez, Marius. (2009). La orientación y la tutoría en la universidad en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Revista Fuentes. 9. 78-97
  • Mendías, Ana María, Camacho, Salvador. (2004). Motivos que impulsan a los alumnos a estudiar magisterio: El caso de la Universidad de Granada. Revista de Educación de la Universidad de Granada. 91-107
  • Monge, Juan José.. (1993). Actitud de los alumnos de magisterio de la Universidad de Cantabria hacia la profesión docente al comienzo y final de la carrera. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 87-96
  • Mosteiro, María Josefa, Porto, Ana María.. (2000). Los motivos de elección de estudios en alumnos y alumnas de universidad. Innovación Educativa. 121-132
  • Peter, Jarvis. (2006). Universidades corporativas: nuevos modelos de aprendizaje en la sociedad global. Narcea. ^eMadrid Madrid.
  • Rivas, Francisco. (1990). La elección de los estudios universitarios. Consejo de Universidades. ^eMadrid Madrid.
  • Rodríguez, María Luisa.. (1998). Enseñar y aprender a tomar decisiones vocacionales en la ESO. Laertes. ^eBarcelona Barcelona.
  • Rodríguez, María Luisa.. (2003). Cómo orientar hacia la construcción del proyecto profesional: Autonomía individual, sistema de valores e identidad laboral de los jóvenes. Desclée Brouwer. ^eBilbao Bilbao.
  • Romero, Soledad. (2003). La construcción de proyectos profesionales y vitales: aplicación de la orientación a personas en centros de formación y en busca de su primer empleo. Bordón. 55. 425-432
  • Romero, Soledad. (2004). Aprender a construir proyectos profesionales y vitales. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. 15. 337-354
  • Romero, Soledad. (2009). Orientación Profesional: Nuevos escenarios y perspectivas. Biblioteca Nueva. ^eBarcelona Barcelona.
  • Ryan, Michael, Glenn, Patricia. (2003). Increasing one-year retention rates by focusing on academic competence: An empirical odyssey. Journal of College Student Retention. 4. 297-324
  • Salinas, Jesús. (2000). Simposio sobre la formación inicial de los profesionales de la educación. Universitat de Girona. ^eBarcelona Barcelona.
  • Sánchez, María Fé.. (2001). La orientación universitaria y las circunstancias de elección de los estudios. Revista de Investigación Educativa. 19. 39-61
  • Sánchez, María Fé, Guillamón, José Rafael, Ferrer, Paula, Villalba, Encarnación, Martín, Ana, Pérez, Juan Carlos.. (2008). Situación actual de los servicios de Orientación Universitaria: un estudio descriptivo. Revista de Educación. 329-352
  • Santana, Lidia. (2001). Trabajo, educación y cultura: un enfoque interdisciplinar. Pirámide. ^eMadrid Madrid.
  • Santana, Lidia, Feliciano, Luis. (2009). Dificultades en el proceso de toma de decisiones académico-profesionales: el reto de repensar la orientación en Bachillerato. Revista de Educación. 323-350
  • Sola, Tomás, Moreno, Antonio. (2005). La acción tutorial en el contexto del Espacio Europeo de Educación Superior. Educación y Educadores. 8. 123-143
  • Taveira, María, Rodríguez, María Luisa.. (2010). La gestión personal de la carrera y el papel de la orientación profesional: Teoría, práctica y aportaciones empíricas. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. 21. 335-345
  • Taylor, Janice, Millar, Thedore. (2002). Necessary components for evaluating minority retention programs. NASPA Journal. 39. 266-282
  • Tejada, Carlos. (2003). Perfil, motivaciones y expectativas de los alumnos de primer curso de la Escuela Universitaria de Biblioteconomía y Documentación de la Universidad Complutense de Madrid. Revista General de Información y Documentación. 195-211
  • Vieira, María José.. (2008). Criterios para la evaluación del sistema de apoyo y orientación al estudiantado universitario: revisión y propuestas. Revista de Educación. 399-423
  • Villa, Aurelio, Poblete, Manuel. (2010). Aprendizaje basado en competencias. Mensajero. ^eBilbao Bilbao.
  • Zabalza, Miguel Ángel.. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario: calidad y desarrollo profesional. Narcea. ^eMadrid Madrid.