La visión del asesor especialista en tecnología sobre el proceso de implantación de las TIC en los centros educativos, su impacto en el aprendizaje y su organización institucional

  1. Hernández Rivero, Víctor M. 1
  2. Sosa Alonso, Juan José 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Year of publication: 2016

Issue Title: Políticas de evaluación y accountability en la educación

Volume: 20

Issue: 3

Pages: 433-466

Type: Article

More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Abstract

In this article we analyze the perception the assessor of teachers centers on ICT have on the availability of technological resources that they have in schools. It also analyzes the ways schools organize themselves for their use and the effects their presence in classrooms have on the teaching learning processes. For this purpose we have interviewed the ICT assessors of the Canary Islands which have given us an ample and significant view of the situation of the implementation of new technologies in schoolsin primary and secondary education. The research design is based on qualitative evaluation using interviews as a tool for gathering information. After the analysis done (using ATLAs-TI package) we found out that the schools in the Canary Islands have enough ICT material. Unfortunately this is not generating changes in education policies. The study has helped also to determine uses and organizational models of the schools using ICT. According to the assessor innovation is happening slowly and gradually. We have also identified weaknesses and strengths in using ICT at school level and we propose a series of measures for their implementation from the specialists’ perspective.

Bibliographic References

  • Aguaded, J.I. y Tirado, R. (2010). Ordenadores en los pupitres: informática y telemática en el proceso de enseñanza-aprendizaje en los centros TIC de Andalucía. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación,36, 5-28. Recuperado de http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n36/1.html
  • Area, M. (2010). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos. Revista de Educación, 352, 77-97.
  • AREA, M. (2011). Los efectos del modelo del modelo 1:1 en el cambio educativo en las escuelas. Evidencias y desafíos para las políticas iberoamericanas. Revista Iberoamericana de educación, 56, 49-74. Recuperado de http://rieoei.org/rie56a02.pdf
  • Area, M., Hernández, V. & Sosa, J.J. (2016). Modelos de integración didáctica de las TIC en el aula [Models of educational integration of ICTs in the classroom]. Comunicar, 47. http://dx.doi.org/10.3916/C47-2016-08
  • Balanskat, A., Blamire, R. y Kefala, S. (2006). The ICT Impact Report.A review of studies of ICT impact on schools in Europe.European Schoolnet, European Comission. Recuperado de http://ec.europa.eu/education/doc/reports/doc/ictimpact.pdf
  • Barron, A., Kemker, K., Harmes, C., & Kalaydjian, K. (2003). Large-scale Research Study on Technology in K-12 Schools: Technology Integration as it Relates to the National Technology Standards. Journal of Research on Technology in Education, 35, 4, 489-507. doi: http://dx.doi.org/10.1080/15391523.2003.-10782398
  • Bebell, D. y O’Dwyer, L. M. (2010). Educational Outcomes and Research from 1:1 Computing Settings.Journal of Technology, Learning and Assessment, 9 (1). Recuperado de http://ejournals.bc.edu/ojs/index.php/jtla/article/view/1606/1463
  • Becta (2007).Harnessing Technology Review 2007: Progress and impact of technology in education.Recuperado de http://partners.becta.org.uk/uploaddir/downloads/page_documents/research/harnessing_technology_review07.pdf
  • Braak, J., Tondeur, J., & Valcke, M. (2004).Explaining Different Types of Computer Use among Primary School Teachers. European Journal of Psychology of Education, XIX(4), 407-422.
  • Condie, R. y Munro, B. (2007). Theimpact of ICT in schools – a land scape review. Becta Research. Recuperado de http://partners.becta.org.uk/uploaddir/downloads/page_documents/research/impact_ict_schools.pdf
  • De Pablos, J., Colás, P. y González, T. (2010). Factores facilitadores de la innovación con TIC en los centros escolares. Un análisis comparativo entre diferentes políticas educativas autonómicas. Revista de Educación, 352, 23-51. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-deeducacion/articulosre352/re35202.pdf?documentId=0901e72b812342bf
  • Espuny, C., Gisbert, M. y Coiduras, J. (2010). La dinamización de las TIC en las escuelas. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 32. Recuperado de http://www.edutec.es/revista/index.php/edutece/article/view/436/171
  • European Commision (2006).Benchmarking Access and Use of ICT in European Schools 2006.Final Report from Head Teacher and Classroom Teacher Surveys in 27 European Countries.Bonn: Empirica. Recuperado de http://ec.europa.eu/information_society/eeurope/i2010/docs/studies/final_report _3.pdf
  • European Commission (2013). Survey of Schools: ICT in Education. Benchmarking Access, Use and Attitudes to Technology in Europe’s Schools.Final Report.(https://goo.gl/EMswNE) (12-06-2015)
  • Euridyce (2004).Key Data onInformation and CommunicationTechnology in Schools in Europe. (http://eacea.ec.europa.eu/portal/page/portal/Eurydice/showPresentation?pubid =048EN)(12-10-2009).
  • Hernández, V., Castro, F. y Vega, A. (2011). El coordinador TIC en la escuela: análisis de su papel en procesos de innovación. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 15 (1). Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev151COL5.pdf
  • Holcomb, L. B. (2009). Results & Lessons Learned from 1:1 Laptop Initiatives: A Collective Review. TechTrends: Linking Research and Practice to Improve Learning, 53 (6), 49-55. Recuperado de http://link.springer.com/article/10.1007/s11528-009-0343-1#page-1
  • Lindroth, T. y Bergquist, M. (2010). Laptopers in an Educational Practice: Promoting the Personal Learning Situation. Computers&Education, 54 (2), 311-320. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/journal/03601315/54/2
  • Losada, D., Karrera, I. y Correa, J.M. (2011). Políticas sobre la integración de las TIC en la escuela de la Comunidad Autónoma del País Vasco. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 10(1), 21-35. Recuperado de http://relatec.unex.es/article/view/701/541
  • Mama, M., & Hennesey, S. (2013).Developing a Tipology of Techers Beliefs and Practices Concerning Classroom Use of ICT. Computers and Education, 68, 380-387. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2013.05.022
  • Maninger, R. M. y Holden, M. E. (2009). Put the Textbooks Away: Preparation and Support for a Middle School One-to-One Laptop Initiative. American SecondaryEducationJournal, 38 (1), 5-33.
  • Marcolla, V. (2006). Las tecnologías de comunicación (TIC) en los ambientes de formación docente. Comunicar, 27, 163-169. Recuperado de http://www.revistacomunicar.com/pdf/comunicar27.pdf
  • Montero, L. (2009). Entre sombras y luces. Un estudio sobre la influencia de las TIC en el desarrollo organizativo y profesional de los centros educativos. En Gewerc (2009). Políticas, prácticas e investigación en Tecnología Educativa. Barcelona: Octaedro/ICE-UB.
  • Nugroho, D. y Londsale, M. (2009). Evaluation of OLPC programs globally: A literature review. Australian Council for Educational Research.
  • Pelgrum, W. J. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education: results from a worl dwideeducation assessment. Computers & Education 37, 163-178. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/journal/03601315/37/2
  • Pérez, M.A., Aguaded, J.I. y Fandos, M. (2009). Una política acertada y la formación permanente del profesorado, claves en el impulso de los centros TIC en Andalucía (España). EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 29. Recuperado de http://www.edutec.es/revista/index.php/edutece/article/view/447/181
  • Plan Avanza (2007). Las tecnologías de la información y comunicación en la educación. Informe sobre la implantación y el uso de las TIC en los centros docentes de educación primaria y secundaria (curso 2005-2006). Recuperado de http://w3.cnice.mec.es/informacion/informe_TIC/TIC_extenso.pdf
  • Segura, M., Candioti, C. y Medina, C. (2007). Las TIC en la Educación: panorama internacional y situación española. Recuperado de http://www.oei.es/tic/DocumentoBasico.pdf
  • Sigalés, C.,Mominó, J., Meneses, J. y Badia, A. (2008). La integración de Internet en la educación escolar española: Situación actual y perspectivas de futuro. Fundación Telefónica/IN3-UOC. Recuperado de Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado20 (3) 466 http://www.uoc.edu/in3/integracion_internet_educacion_escolar/esp/pdf/informe _escuelas.pdf
  • Tejedor, F., García-Valcárcel, A. y Prada, S. (2009). Medida de actitudes del profesorado universitario hacia la integración de las TIC. Comunicar, 33, 115- 124. Recuperado de http://www.revistacomunicar.com/pdf/comunicar33.pdf
  • Valiente, O. (2011). Los modelos 1:1 en educación: Prácticas internacionales, evidencia comparada e implicaciones políticas. Revista Iberoamericana de Educación,56, 113-134. Recuperado de http://www.rieoei.org/rie56a05.pdf
  • Warschauer, M. y Ames, M. (2010). Can One Laptop Per Child Save The World’s Poor?.Journal of International Affairs, 64 (1), 33-51. Recuperado de http://jia.sipa.columbia.edu/can-one-laptop-child-save-worlds-poor/
  • Weston, M. E. y Bain, A. (2010). The End of Techno-Critique: The Naked Truth about 1:1 Laptop Initiatives and Educational Change. Journal of Technology, Learning, and Assessment, 9 (6).Recuperado de https://ejournals.bc.edu/ojs/index.php/jtla/article/view/1611/1458
  • Zhao, Y., Pugh, K., Sheldon, S., y Byers, J. (2002). Conditions for classroom technology innovations: Executive summary. Teachers College Record, 104 (3), 482-515.