Percepción del empresariado de las competencias y características relevantes para el empleo

  1. Santana Vega, Lidia Esther 1
  2. González Morales, María Olga 1
  3. Feliciano García, Luis Antonio 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2016

Volume: 27

Issue: 1

Pages: 29-46

Type: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.27.NUM.1.2016.17006 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Abstract

The economic crisis inSpainhas meant that a large number of young people are either unemployed or have little job security. The knowledge society is excluding people with low educational attainment from the labor market. The article has two aims: a) To identify the competences most valued by employers when hiring a new worker b) To investigate employers� opinions about hiring workers with low educational levels. The research involved 292 small and medium-sized local businesses selected by random sampling. The selection took into account the sector of activity and size of the enterprise. The data were obtained by means of: a) a questionnaire designed ad hoc for research b) a focus group with entrepreneurs and representatives of the Association of Women Entrepreneurs. The results show that the employers: 1) above all value responsibility, positive attitude towards work, initiative, adaptability and teamwork in personnel selection. 2) Relegate traditional factors such as experience or the ability to manage people when they hire a new worker. 3) Consider the formation of a job candidate an added value, but this is not one of the key issues when hiring. 4) Do not find it difficult to train newly hired workers with low educational levels. In conclusion, the entrepreneurs prioritize the personal qualities of workers and place less importance on the knowledge acquired in the formal education system.

Funding information

Este trabajo ha sido realizado gracias a la financiación de la Agencia Canaria de Investigación, Innovación y Sociedad de la Información del Gobierno de Canarias y de los fondos europeos FEDER (PI2007/027). La investigación es fruto de un trabajo interdisciplinar elaborado por profesorado del Departamento de Didáctica e Investigación Educativa y del Departamento de Economía Aplicada y Métodos Cuantitativos de la Universidad de La Laguna.

Funders

Bibliographic References

  • Barrigüete Garrido, L.M., Examen crítico de la relación entre empleo y educación en el contexto de la globalización (2005) Revista Complutense de Educación, 16 (2), pp. 543-568
  • Bassi, M., Busso, M., Urzúa, S., Vargas, J., (2012) Desconectados. Habilidades, Educación y Empleo en América Latina, , Washington, D.C.: BID
  • Becker, G., (1964) Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education, , New York: National Bureau of Economic Research
  • Castells, M., (2011) The Rise of the Network Society: The Information Age: Economy, Society, and Culture, 1. , New Jersey: John Wiley & Sons
  • (2007) Competencias Clave para El Aprendizaje Permanente. Un Marco de Referencia Europeo. Dirección General de Educación y Cultura, , Comisión Europea, Luxemburgo: Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas
  • Elfert, M., UNESCO. The Faure Report, the Delors Report, and the Political Utopia of Lifelong Learning (2015) European Journal of Education, 50, pp. 88-100
  • Falcón, J.A.A., The dual system in the German vocational training: School and enterprise (2015) Educação e Pesquisa, (AHEAD), p. 3
  • Ferrer, G., Castel, J.L., Ferrer, F., Las desigualdades del sistema educativo a través del estudio PISA 2003 (2006) Revista de Educación, No Extraordinario, pp. 399-428
  • García Montalvo, J., La inserción laboral de los universitarios: Entre el éxito y el desánimo (2007) Panorama Social, 6, pp. 92-106
  • Gil Flores, J., La evaluación de las competencias laborales (2007) Educación XX1, 10, pp. 83-106
  • González-Morales, O., El empleo por cuenta propia en España en el periodo 2005-2010 (2011) Información Comercial Española, 863, pp. 97-110
  • González-Morales, O., Educación e iniciativa empresarial: Un análisis centrado en la población juvenil canaria (2004) Colección de Soportes Audiovisuales e Informáticos. Serie Tesis Doctorales Del Curso 2000-2001, , Humanidades y Ciencias Sociales. Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna
  • Morales Sequera, S., Pérez Sparrels, C., El fracaso escolar en la educación secundaria: factores que explican las diferencias regionales (2011) Investigaciones de Economía de la Educación, 6, pp. 335-352. , Caparrós Ruiz A. (coord.)., Málaga: AEDE
  • Naïr, S., Epílogo (1997) Contra El Pensamiento Único, , Estefanía, J., Madrid: Taurus
  • Nieto Rojas, P., La formación dual como política activa de empleo. La escasa empleabilidad de los jóvenes sin cualificación como telón de fondo (2014) Revista de Información Laboral, (2), pp. 43-66
  • (2011) Perspectivas Del Empleo 2011, , OCDE, Madrid: Ministerio de Empleo y Seguridad Social
  • (2009) The Impact of the Global Crisis on SMS and Entrepreneurship Financing and Policy Responses, , OCDE, Paris: OCDE
  • (2004) Informe PISA 2003 Aprender para El Mundo Del Mañana, , OCDE, Paris: OCDE
  • Okabe, Y., Changes in Japanese manager's work values and attitudes: A comparison of 1995 and 2009 (2012) The International Journal of Human Resource Management, 23 (6), pp. 1216-1225
  • Pajares, R., (2005) Resultados en España Del Estudio PISA 2000. Conocimientos y Destrezas de Los Alumnos de 15 Años, , Madrid: MEC-INECSE
  • Pastor Monsálvez, J.M., Peraita De Grado, C., Zaera Cuadrado, I., Expectativas laborales y de futuro de los universitarios españoles (2013) Investigaciones de Economía de la Educación, AEDE, A Coruña, 8, pp. 855-879. , Teijeiro Álvarez, M. (coord.)
  • Planas, J., El papel de la empresa en la formación de los trabajadores en España (2005) Revista de Educación, 338, pp. 125-143
  • Sánchez Asín, A., Buisán, C., Boix, J.L., La iniciación profesional para jóvenes con necesidades educativas y/o trastornos de aprendizaje (2006) Revista de Educación, 341, pp. 171-196
  • Sanchis, E., (1991) De la Escuela Al Paro, , Madrid: Siglo XXI
  • Santana Vega, L.E., (2013) Orientación Profesional, , Madrid: Síntesis
  • Santana, L.E., Feliciano, L., Cruz, A., El Programa de Orientación Educativa y Sociolaboral: un instrumento para facilitar la toma de decisiones en educación secundaria (2010) Revista de Educación, 351, pp. 73-105
  • Santana, L.E., Feliciano, L., Percepción de apoyo de padres y profesores, autoconcepto académico y toma de decisiones en Bachillerato (2011) Revista de Educación, 355, pp. 493-519
  • Santana, L.E., Feliciano, L., Santana, A., Análisis del proyecto de vida del alumnado de educación secundaria (2012) Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 23 (1), pp. 26-38
  • Santana, L.E., Feliciano, L., Jiménez, A.B., Toma de decisiones y género en Bachillerato (2012) Revista de Educación, 359, pp. 357-387
  • Schultz, T.W., Investment in human capital (1961) American Economic Review, 51, pp. 1-17
  • Sobrado Fernández, L., Fernández Rey, E., Competencias emprendedoras y desarrollo del espíritu empresarial en los centros educativos (2010) Educación XX1, 13 (1), pp. 15-38
  • Tiana, A., Análisis de las competencias básicas como núcleo curricular en la educación obligatoria española (2011) Bordón, 63 (1), pp. 63-75
  • (2013) Rethinking Education in A Changing World. Meeting of the Senior Experts' Group, , UNESCO, Paris, 12-14 February, 2013
  • (2014) El Estado de la Población Mundial 2014, , UNFPA, New York: UNFPA
  • Vaquero García, A., El abandono escolar temprano es España ¿es posible su reducción? En Caparrós Ruiz, A (2011) Investigaciones de Economía de la Educación, 6, pp. 292-306. , Málaga: AEDE
  • Wittmer, J.L., Martin, J.E., Effects of scheduling perceptions on attitudes and mobility in different part-time employee types (2011) Journal of Vocational Behavior, 78 (1), pp. 149-158