De lo sólido a lo líquido, las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0

  1. Area Moreira, Manuel
  2. Pessoa, Teresa
Revista:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Año de publicación: 2012

Título del ejemplar: Alfabetización mediática en contextos múltiples

Número: 38

Páginas: 13-20

Tipo: Artículo

DOI: 10.3916/C38-2012-02-01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

This paper proposes a model for developing new literacies of citizenship in the digital society. Using Baumman�s metaphor, we contrast the 'solid' culture of the 19th and 20th centuries to the �liquid� information culture of the 21st century in which Web 2.0 plays a fundamental role and affects many aspects of our culture. We first review the main features of Web 2.0 through six major dimensions: as a universal library, global market, as a giant hypertext jigsaw puzzle, a public space for social communities, a territory for multimedia and audiovisual expression, and as a space for multiple virtual interactive environments. In the second part, we propose an integrated theoretical model of literacy for the citizen. This model is based on two pillars: the areas or dimensions of literacy, and the competences (instrumental, cognitive-intellectual, socio-communicative, emotional and axiological) to be developed in citizens. Finally we contend that the new literacies amount to a civic right and a necessary condition for social development and a more democratic society in the 21st century.

Referencias bibliográficas

  • Alexander (2008). Web 2.0 and Emergent Multiliteracies. Theory Into Practice, 47; 150-160.
  • Aparici, R. (Coord.). Educomunicación: más allá del 2.0. Barcelona: Gedisa.
  • Area, M.; Gros, B. & Marzal, M.A. (2008). Alfabetizaciones y tecnologías de la información y comunicación. Madrid: Síntesis.
  • Area, M. (2001). La alfabetización en la cultura y tecnología digital: La tensión entre mercado y democracia. In Area, M. (Coord.). Educar en la sociedad de la información. Bilbao: Descleé de Brouwer.
  • Bauman, Z. (2006). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Bawden, D. (2001). Information and Digital Literacies: A Review of Concepts. Journal of Documentation, 57, 2; 218-259. Versión castellana en Anales de Documentación. (www.um.es/fccd/anales/ad05/ad0521.pdf) (09-08-2011).
  • Benito-Ruiz, E. (2009). Infoxication 2.0. In Thomas, M. (Ed.). Handbook of Research on Web 2.0 and Second. Language Learning. Pennsylvania: IGI-InfoSci; 60-79. (http://storage.vuzit.com/public/a7l/Draft2ok_Ruiz.pdf) (08-03-2011).
  • Carr, N. (2010). ¿Qué está haciendo Internet con nuestras mentes superficiales? Madrid: Taurus.
  • Cawood, S. & Fiala, M. (2008). Augmented Reality. A Practical Guide. O´Reilly (http://oreilly.com/catalog/9781934356036) (06-02-2011).
  • Cherbakov, L. & al. (2009). Virtual Spaces: Enabling Immersive Collaborative Enterprise, Part 1: Introduction to the opportunities and technologies. USA: developerWorks (www.ibm.com/developerworks/webservices/library/ws-virtualspaces/index.html?S_TACT=105AGX04&S_CMP=EDU#rate) (06-04-2011).
  • Cope, B. & Kalantzis, M. (2009). Multiliteracies: New Literacies, New Learning, Pedagogies: An International Journal, 4; 3; 164-195. (www.aab.es/aab/images/stories/Boletin/98_99/3.pdf) (09-08-2011).
  • Flores, J.M. (2009). Nuevos modelos de comunicación, perfiles y tendencias en las redes sociales. Comunicar, 33; 73-81 (http://dx.doi.org/10.3916/c33-2009-02-007).
  • Gutiérrez, A. (2003). Alfabetización digital. Algo más que ratones y teclas. Barcelona: Gedisa.
  • Gutiérrez, A. (2010). Creación multimedia y alfabetización en la era digital. In Aparici. R. (Coord.). Educomunicación: más allá del 2.0. Barcelona: Gedisa.
  • Haro, J.J. (2010). Redes sociales en educación. Madrid: Anaya.
  • Ibarrola, S. & Iriarte, C. (2010). Las emociones y la mejora del proceso comunicativo en la mediación. En Educar para la comunicación y la cooperación social. Pamplona: Consejo Audiovisual de Navarra. (wwww.consejoaudiovisualdenavarra.es/publicaciones/documents/sextapublicacion.pdf#page=203) (11-5-2011).
  • Kellner, D. & Share, J. (2007). Critical Media Literacy is Not an Option. Learn Inquiry 1; 59-69.
  • Lankshear, C. & Knobel, M. (2009). Nuevos alfabetismos. Su práctica cotidiana y su aprendizaje en el aula. Morata: Madrid.
  • Leahy, D. & Dolan, D. (2010). Digital Literacy: A Vital Competence for 2010? N. en Reynolds and M. Turcsányi-Szabó (Eds.). Key Competencies in the Knowledge Society. Berlin: Springer, IFIP AICT 324; 210-221. (www.springerlink.com/content/b2q8814521274838/fulltext.pdf) (01-09-2011).
  • Merchant, G. (2009). Web 2.0, New Literacies, and the Idea of Learning through Participation English Teaching: Practice and Critique. December, 2009, 8, 3; 107-122.
  • Monereo, C. & al. (2005). Internet y competencias básicas. Aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender. Barcelona: Graó.
  • O’Reilly, T. (2005). What Is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. (ww.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html).
  • Sedeño, A.M. (2010). Videojuegos como dispositivos culturales: las competencias espaciales en educación. Comunicar 34; 183-189 (http://dx.doi.org/10.3916/C34-2010-03-18).
  • Snyder, I. (Comp.) (2004). Alfabetismos digitales. Comunicación, innovación y educación en la era electrónica. Málaga: Aljibe.
  • Tyner, K. (2008). Audiencias, intertextualidad y nueva alfabetización en medios. Comunicar, 30, XV; 79-85.