Webinar como estrategia de formación onlinedescripción y análisis de una experiencia

  1. Area Moreira, Manuel
  2. San Nicolás Santos, María Belén
  3. García Borrás, Francisco José
Revista:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Año de publicación: 2014

Volumen: 13

Número: 1

Páginas: 11-23

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Resumen

This article provides a conceptualization of the webinar as a training strategy between experts using tools or technological resources available in the network. It also describes and analyzes the experience of organizing a webinar conducted during AprilJune 2013 by the research group EDULLAB (Laboratory of Education and New Technologies) at the University of La Laguna as part of the training of the University Network for Educational Research and Innovation REUNI + D. We offer results of the participants opinion obtained through an online survey. We conclude that the webinar is a strategy with high potential for peer training and development of communities of practice with ICT.

Referencias bibliográficas

  • Area Moreira, M., y Adell, J.  (2009). E­Learning: enseñar y aprender en espacios virtuales. En J. de Pablos Pons (Ed.), Tecnologia Educativa: la formacion del profesorado en la era de Internet (pp. 391-­424). Malaga: Ediciones Aljibe.
  • Buxton, E. C., Burns, E. C., & De Muth, J. E. (2012). Professional Development Webinars for Pharmacists. American Journal of Pharmaceutical Education, 76(8), 155. doi:10.5688/ajpe768155
  • Davis, B. D., Flannery, M., & Payne, J. S. (2012). A Webinar Case Study by a Clinical Microbiologist to Microbiology and Physiology   Students:   An   Integrative   Learning   Experience.  Journal   of   Microbiology   &   Biology   Education,   13(1). doi:10.1128/jmbe.v13i1.385
  • Lande, L.M. (2011). Webinar Best Practices: From Invitation to Evaluation. A Research Paper Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Master of Science Degree, The Graduate School University of Wisconsin. Recuperado a partir de http://www2.uwstout.edu/content/lib/thesis/2011/2011landel.pdf 
  • McCarthy, S.; Saxby, L.E.; Thomas, M.; Weertz, S (2012). Connecting through Webinars: A CRLA Handbook for the Use of Webinars   in   Professional   Development.   College   Reading   and   Learning   Association   Professional   Development Committee.  Recuperado  a  partir  de  http://www.crla.net/ProfDev/Connecting%20through%20Webinars%20CRLA %20Handbook.pdf 
  • Molay, K. (2010).  Best Practices for Webinars. Increasing attendance, engaging your audience, and successfully advancing your business   goals.  White   paper   Adobe   Systems   Incorporated.   Recuperado   a   partir   de http://wwwimages.adobe.com/content/dam/Adobe/en/products/adobeconnect/pdfs/web­conferencing/best­ practices­webinars­wp.pdf 
  • Roseth, C., Akcaoglu, M., & Zellner, A. (2013). Blending Synchronous Face­to­face and Computer­Supported Cooperative Learning in a Hybrid Doctoral Seminar. TechTrends, 57(3), 54-­59. doi:10.1007/s11528­013­0663­z
  • Sannicolás, B., Del Castillo­Olivares, J.M., y Area, M. (2012).  WEBINAR: Un seminario de formación on line. Documento interno de  la  Red Universitaria  de  Investigación e   Innovación Educativa  REUNI+D,  Laboratorio  de Educación y Nuevas Tecnologías, EDULLAB, Universidad de La Laguna
  • Sereno,   E.   (2010).   Webinars,   la   formación   del   futuro.     Recuperado   a   partir   de http://www.aprendemas.com/Reportajes/Html/R1758_F31032010_1.html 
  • Verma, A., & Singh, A. (2010). Webinar – Education through Digital Collaboration. Journal Of Emerging Technologies In Web Intelligence, 2(2), 131­-136. doi:10.4304/jetwi.2.2.131­136
  • Young, J. (2009). Designing Interactive Webinars. Recuperado a partir de  http://www.facilitate.com/support/facilitator­ toolkit/docs/Designing­Interactive­Webinars.pdf