Intervention strategies in preschool students with specific language

  1. Axpe Caballero, María Ángeles 1
  2. Acosta Rodríguez, Víctor M. 1
  3. Moreno Santana, Ana María 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revista:
Revista de psicodidáctica

ISSN: 1136-1034

Año de publicación: 2012

Volumen: 17

Número: 2

Páginas: 271-290

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Revista de psicodidáctica

Referencias bibliográficas

  • Acosta, V., Axpe, A., Moreno, A., Intervención desde un modelo preventivo (2011) Cuadernos De Pedagogía, 412, pp. 58-61
  • Acosta, V., Moreno, A., Axpe, A., Análisis de las prácticas de lenguaje oral y de lectura inicial en escolares con Trastorno Específico del Lenguaje en contextos de familia y aula (2011) Cultura Y Educación, 23, pp. 43-56
  • Acosta, V., Moreno, A., Cámara, M., Coello, A., Mesa, J., (2007) Guía De Actuaciones Educativas En El Ámbito De La Comunicación Y El Lenguaje, , Consejería de Educación, Cultura y Deportes. Gobierno de Canarias
  • Adams, M., (1990) Learning to Read: Thinking and Learning About Print, , Cambridge: MIT Press
  • Aguado, G., (1999) Trastorno Específico Del Lenguaje, , Archidona: Ediciones Aljibe
  • Aguado, G., Cuetos, F., Domezáin, M., Pascual, B., Repetición de pseudopalabras en el niños españoles con Trastorno Específico del Lenguaje: Marcador psicolingüístico (2006) Revista De Neurología, 43, pp. 201-208
  • Aguilar, E., Serra, M., (2003) A-REHA. Análisis Del Retraso Del Habla, , Barcelona: Ediciones de la Universidad de Barcelona
  • Aguinaga, G., Armentia, M., Fraile, A., Olangua, P., Útiz, N., (2004) Prueba De Lenguaje Oral De Navarra-Revisada (PLON-R), , Pamplona: Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra
  • Beitchman, J., Wilson, B., Johnson, C., Atkinson, L., Young, A., Adlaf, E., Fourteen- year follow up of speech language impaired and control children: Psychiatric outcome (2001) Journal of the American Academic of Child and Adolescent Psychiatry, 40, pp. 75-82
  • Bliss, L., McCabe, A., Miranda, A., Narrative assessment profile: Discourse analysis for school age children (1998) Journal of Communication Disorders, 31, pp. 347-363
  • Carretero-Dios, H., Pérez, D., Standards for the development and review of Standards for the development and review of International (2007) Journal of Clinical and Health Psychology, 7, pp. 863-883
  • Dunn, L., Padilla, E., Lugo, D., Dunn, L., (1986) Test De Vocabulario En Imágenes Peabody, , Madrid: TEA
  • Dickinson, D., Smith, M., Long-term effects of preschool teachers' book readings on low-income children's vocabulary and story comprehension (1994) Reading Research Quarterly, 29, pp. 104-122
  • Dickinson, D., Tabors, P., (2001) Beginning Literacy With Language, , Baltimore: Paul Brookes P
  • García, C., (2008) Los Sonidos De Las Palabras, , Madrid: CEPE
  • Gillon, G., The efficacy of phonological awareness intervention for children with specific language impairment (2000) Language, Speech, & Hearing Services In Schools, 31, pp. 126-141
  • Gillon, G., Follow-up study investigating benefits of phonological awareness intervention for children with spoken language impairment (2002) International Journal of Language & Communication Disorders, 37 (4), pp. 381-400
  • Gillon, G., (2004) Phonological Awareness, , Nueva York: Guilford Press
  • Gillon, G., Facilitating phoneme awareness development in 3 and 4 year old children with speech impairment (2005) Language, Speech, & Hearing Services In Schools, 36, pp. 308-324
  • Hincapié, L., Giraldo, M., Castro, R., Lopera, F., Pineda, D., Lopera, E., Propiedades lingüísticas de los trastornos específicos del desarrollo del lenguaje (2007) Revista Latinoamericana De Psicología, 39, pp. 47-61
  • Huebner, C., Promoting toddlers' language development through community-based intervention (2000) Journal of Applied Developmental Psychology, 21, pp. 513-535
  • Jiménez, J., Ortiz, R., (1995) Conciencia Fonológica Y Aprendizaje De La Lectura: Teoría, Evaluación E Intervención, , Madrid: Síntesis
  • Juárez, A., Monfort, M., (1996) Registro Fonológico Inducido, , Madrid: CEPE
  • Kirk, S., (2005) Test Illinois De Habilidades Psicolingüísticas, , Madrid: TEA
  • Lara, M., Aguilar, E., Serra, M., (2007) Prueba De Procesamiento Fonológico (PROFON), , Bogotá: Universidad Nacional de Colombia
  • McNaughton, S., Developmental diversity and beginning literacy instruction at school (1999) Stirring the Waters: The Influence of Marie Clay, pp. 3-16. , J. Gaffney y B. Askew (Eds.), Portsmouth: Heinemann
  • Martín, P., La respuesta educativa a la diversidad desde el enfoque de las escuelas inclusivas: Una propuesta de investigación (2005) Revista De Psicodidáctica, 10, pp. 97-110
  • McCarthy, D., (1976) Escalas McCarthy De Aptitudes Y Psicomotricidad Para Niños, , Madrid: TEA
  • McCormick, C., Mason, J., Fostering reading for Head Star children with little books (1989) Risk-makers, Risktakers, Risk-breakers, pp. 154-177. , J. Allen y J. Maso (Eds.), Porstmouth: Heinemann
  • Monsalvo, E., Carbonero, M., La atención a la diversidad como ideología educativa (2005) Revista De Psicodidáctica, 10, pp. 93-102
  • Nathan, L., Satackhouse, J., Goulandris, N., Snowling, M., The development of early literacy skills among children with speech difficulties: A test of the «critical age hypothesis» (2004) Journal of Speech, Language, & Hearing Research, 47, pp. 377-391
  • Navarro, J., Mora, J., Evaluación dinámica de las dificultades de aprendizaje de la lectura (2012) Revista De Psicodidáctica, 17 (1), pp. 27-50
  • Neuman, S., Dickinson, D., (2001) Handbook of Early Literacy Research, 1. , New York: Guilford Press
  • Newborg, J., Stock, J., Weck, L., (2001) Inventario De Desarrollo Battelle, , Madrid: TEA
  • Pavez, M., Coloma, C., Maggiolo, M., (2008) El Desarrollo Narrativo En Niños, , Barcelona: Ars Médica
  • Peggy, R., (2001) Buenas Noches, Gorila, , NewYork: Putnan's
  • Snow, C., Burns, M., Griffin, P., (1998) Preventing Reading Difficulties In Young Children, , Washington: National Academic Press
  • Storch, S., Whitehurst, G., Oral language and code-related precursors to reading: Evidence from a longitudinal structural model (2002) Developmental Psychology, 38, pp. 934-947
  • Strommen, L., Mates, B., Learning to love reading: Interviews with older children and teens (2004) Journal of Adolescent & Adult Literacy, 48, pp. 188-200
  • Sutherland, D., Gillon, G., Development of phonological representations and phonological awareness in children with speech impairment (2007) International Journal of Language & Communication Disorders, 42, pp. 229-250
  • Tomblin, J., Records, N., Buckwalter, P., Zhang, X., Smith, E., O'Brien, M., Prevalence of specific language impairment in kindergarten children (1997) Journal of Speech, Language & Hearing Research, 40, pp. 1245-1260
  • van Kleeck, A., Preliteracy domains and stages laying the foundation for beginning reading (1998) Communication Disorders Quarterly, 20 (1), pp. 43-51
  • Wasik, B., Hendrickson, J., Family literacy practices (2004) Handbook of Language and Literacy, pp. 154-174. , C. Addison, E. Silliman, B. Ehren, y K. Apel (Eds.), New York: Guilford Press
  • Wechsler, D., (1993) WPPSI. Test De Inteligencia Para Preescolares, , Madrid: TEA
  • Zimmerman, I., Steiner, V., Pond, R., (2004) Preschool Language Scale-Spanish- 4(PLS-4), , Chicago: Psychological Corporation