Transición y adaptación a los estudios universitarios de los deportistas de alto nivella compleja relación entre aprendizaje y práctica deportiva

  1. Álvarez Pérez, Pedro Ricardo
  2. Pérez Jorge, David
  3. López Aguilar, David
  4. González Herrera, Ana Isabel
Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2014

Volume: 25

Issue: 2

Pages: 74-89

Type: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.25.NUM.2.2014.13521 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Abstract

The purpose of this study is to address the complex relationship between learning process and college sports in high level athletes. The difficulty of reconciling these two types of activities, requires an analysis of the conditions under which these students pursue their university education and demanding aid for the alternation of the two processes without having to give up any of them. Following a descriptive method and through the application of a questionnaire to test a sample of 81 senior student-athletes, collected information relating to four key factors: the orientation pre-university students received high-level athletes, the process choice of college, adjusting to college and received support and resources to harmonize university studies and sports. The results indicate that there are many variables that determine the parallel development of these two activities (time, motivation, basic skills, training requirements, etc.). The study is the need to personalize the teaching and learning processes and to implement preventive measures guiding that respond to the specific educational needs of these students.

Bibliographic References

  • Álvarez, M., La tutoría académica en el espacio europeo de la educación superior (2008) Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22, pp. 77-88
  • Álvarez, M., Figuera, P., Torrado, M., La problemática de la transición Bachillerato-Universidad en la Universidad de Barcelona (2011) REOP, 22 (1), pp. 15-27
  • Álvarez, P., (2002) La Función Tutorial en la Universidad; Una Apuesta Por la Mejora de la Calidad de la Enseñanza, , Madrid: EOS
  • Álvarez, P., Cabrera, L., González, M., Bethencourt, J., Causas del abandono y prolongación de los estudios universitarios (2006) Paradigma, 27 (1), pp. 7-36
  • Álvarez, P., (2012) Tutoría Universitaria Inclusiva: Guía de Buenas Prácticas para la Orientación de Estudiantes Con Necesidades Educativas Específicas, , (coord.), Madrid: Narcea
  • Álvarez, P., Alegre, O.M., López, D., Las dificultades de adaptación a la enseñanza universitaria de los estudiantes con discapacidad: Un análisis desde un enfoque de orientación inclusiva (2012) RELIEVE, Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 18 (2)
  • Álvarez, V., Lázaro, A., (2002) Calidad de Las Universidades y Orientación Universitaria, , Málaga: Aljibe
  • Arnaiz, P., Educar en y para la diversidad (2002) Las Nuevas Tecnologías en el Ámbito de la Discapacidad y Las Necesidades Especiales, , Soto Pérez, F. y López Navarro, J. Nuevas Tecnologías, Viejas Esperanzas: Murcia: Consejería de Educación y Cultura
  • Benito, A., Cruz, A., (2005) Nuevas Claves para la Docencia Universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior, , Madrid: Narcea
  • Blanco, A., (2009) Desarrollo y Evaluación de Competencias en Educación Superior, , Madrid: Narcea
  • Braxton, J.M., McClendon, S.A., The fostering of social integration through institutional practice (2002) Journal of College Student Retention: Research, Theory and Practice, 3 (1), pp. 57-71
  • Campos, M.C., Ríes, F., Castillo, O., Análisis de las competencias adquiridas y utilizadas por los egresados maestros en Educación Física (2011) Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 24 (7), pp. 216-229
  • Corominas, E., Competencias genéricas en la formación universitaria (2001) Revista de Educación, 325, pp. 299-321
  • Gadamer, H., (2000) La Educación es Educarse, , Paidós: Ibérica
  • García, M., Las competencias de los alumnos universitarios (2006) Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 20 (3), pp. 253-269
  • González, M., Álvarez, P., Cabrera, L., Bethencourt, J., El abandono de los estudios universitarios: Factores determinantes y medidas preventivas (2007) Revista Española de Pedagogía, 65 (236), pp. 71-85
  • Kirton, M.J., Transitional factors influencing the academic persistence of first semester undergraduate freshmen (2000) Dissertation Abstracts International Section A: Humanities & Social Sciences, 61 (2 A), p. 522
  • Macarro, J., Romero, C., Torres, J., Motivos de abandono de la práctica de actividades físico-deportivas en los estudiantes de bachillerato de la provincia de Granada (2009) Revista de Educación, 353, pp. 495-551
  • Márquez, S., Salguero, A., Tuero, C., Adaptación española del cuestionario de causas de abandono en la práctica deportiva: Validación y diferencias de género en jóvenes nadadores (2003) Revista Digital, 8 (56)
  • Martínez, M., La Orientación y la tutoría en la universidad en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) (2009) Revista Fuentes, 9, pp. 78-97
  • Morillas, M., Gamito, J., Gómez, J.M., Sánchez, J.E., Valiente, M., Estudio de las dificultades que encuentran los deportistas jóvenes de élite en el desarrollo de su vida personal, social, académica y deportivo-competitiva (2004) Revista Digital, 10 (74). , http://www.efdeportes.com/efd74/elite.htm, Consultado el 22/04/2013
  • OCDE, (2005) The Definition and Selection of Key Competencies. Executive Summary, , París: OCDE
  • Palou, P., Ponsenti, X., Gili, M., Borras, P.A., Vidal, J., Motivos para el inicio, mantenimiento y abandono de la práctica deportiva de los preadolescentes de la isla de Mallorca (2005) Ciencias Aplicadas a la Actividad Física y El Deporte, 81, pp. 5-11
  • Poblete, M., (2007) Desarrollo de Competencias y Créditos Transferibles. Experiencia Multidisciplinar en El Contexto Universitario, , Bilbao: Mensajero
  • Puig, N., Vilanova, A., Deportistas olímpicos y estrategias de inserción laboral (2006) Revista Internacional de Sociología, 64 (44)
  • Rodríguez, A., Las competencias en el Espacio Europeo de Educación Superior: Tipologías (2007) Humanismo y Trabajo Social, 6, pp. 83-91
  • Rodríguez, S., (2004) Manual de Tutoría Universitaria, , (coord.) Barcelona: Octaedro-ICE
  • Rodríguez, S., Fita, E., Torrado, M., El rendimiento académico en la transición secundaria-universidad (2004) Revista de Educación, 334, pp. 391-414
  • Rychen, D., Salganik, L., (2001) Defining and Selecting Key Competencias, , Germany: Gotingen, Hogrefe and Huber
  • Sánchez, M.F., La orientación universitaria y las circunstancias de elección de los estudios (2001) Revista de Investigación Educativa, 19 (1), pp. 39-61
  • Sánchez, P., Zubillaga, A., Las universidades españolas ante el proceso de Convergencia Europeo: Análisis de las medidas institucionales y acciones de aplicación y coordinación (2005) Revista de Educación, 337, pp. 160-187
  • Unesco, (2005) Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education for All, , París
  • Villa, A., Bezanilla, M.A., (2002) El Desarrollo de Las Competencias en la Formación Universitaria, , Inédito, Bilbao: Universidad de Deusto
  • Zabalza, M.A., (2002) La Enseñanza Universitaria. El Escenario y Sus Protagonistas, , Madrid: Narcea