Ensenyament i aprenentatge per a l’emancipació dels adults grans a la Universitat

  1. Arnay Puerta, José
  2. Marrero Acosta, Javier
  3. Fernández Esteban, Inmaculada
Revista:
Anuari de l'envelliment: Illes Balears

ISSN: 2174-7997

Any de publicació: 2011

Any: 2011

Pàgines: 483-500

Tipus: Article

Altres publicacions en: Anuari de l'envelliment: Illes Balears

Resum

Aquest article fa una proposta del paper que han de tenir les universitats en els processos d’ensenyament i aprenentatge de les persones adultes i grans. Es planteja entendre aquests processos de forma essencialment educativa, això és, emfatitzant el seu marcat caràcter emancipatori, mitjançant un desenvolupament didàctic propi i específic, ja que no es busca ni l’acreditació, ni la certificació ni la professionalització. Aquest espai educatiu està encara per definir i s’avança, a manera d’idees, la possibilitat de considerar un ensenyament dialògic, multidisciplinari i participatiu, que sigui capaç de propiciar un aprenentatge rellevant i experiencial. Al mateix temps s’ofereixen alguns dels resultats obtinguts en una investigació sobre aquests processos i, més concretament, sobre les valoracions que el mateix alumnat fa del seu aprenentatge. Els resultats mostren que la visió que l’alumnat té sobre les seves capacitats d’aprenentatge i la percepció sobre les seves habilitats no es corresponen, en absolut, amb els tradicionals estereotips negatius que es tenen sobre les possibilitats de les persones grans per aprendre.

Referències bibliogràfiques

  • Arnay, J., Marrero, J., Fernández, I. (2010), Los procesos de enseñanza y aprendizaje en los Programas universitarios para personas mayores. Estudio de casos y propuestas de mejora, informe del projecte finançat per la Direcció General de Política Universitària del Ministeri d’Educació, presentat a la convocatòria de Programes d’Estudis i Anàlisi, Resolució de 6 de febrer de 2009. BOE de 3 de març de 2009, amb referència EA 2009-0160.
  • Barnett, R. (2008), Para una transformación de la universidad. Nuevas relaciones entre investigación, saber y docencia. Barcelona, Octaedro.
  • Blázquez Entonado, F., Yuste Tosina, R., Blázquez Expósito, M. (2008), «Métodos alternativos para la enseñanza a personas Mayores», a: Palmero Cámara, C. (coord.) Formación Universitaria de Personas Mayores y promoción de la autonomía personal, metodologías e innovaciones. Universidad de Burgos.
  • Freire, Paulo (1994), «Educación y Participación comunitaria», a: Manuel Castell, Ramón Flecha, Paulo Freire, Henry Giroux, Donaldo Macedo, Paul Willis, Nuevas perspectivas críticas en educación (85-96). Madrid, Paidós.
  • Global University Network for Innovation (2009), La educación Superior en tiempos de cambio. Nuevas dinámicas para la responsabilidad social. Madrid, Ediciones Mundi Prensa
  • Gorz, A. (1995), Metamorfosis del trabajo. Búsqueda del sentido. Crítica de la razón económica. Madrid, Sistema.
  • Jamieson, A. (2007), «Higher Education Study in later life: What is the point?». Ageing & Society (May-June 2007), 27 (3), 363-384.
  • Jamieson, A. (2007), «Education and the Quality of Life in Later Years». Quality in Ageing (September 2007), 8 (3).
  • Jarvis, P. (2005), «Citizenship, Civil Society, Lifelong Learning an the Third Age in the European Union», a: <http://www.lill-online.net/online/documets/publication/Jarvis_fulleng-2005.pdf>. Meynen, D. (2006), «Where do you find a forum for the elderly to study science and art?», a: <http://eee.efos.europa.eu/efos-/00000198c41496701/index.html>.
  • Meirieu, Philippe (2009), Aprender sí, pero ¿cómo?. Barcelona, Octaedro.
  • Michéa, J. C. (2009), La escuela de la ignorancia y sus condiciones modernas. Madrid, Ed.Acuarela & A. Machado.
  • Orte Socias, C. (2006), El Aprendizaje a lo Largo de Toda la Vida. Madrid, Dykinson.
  • Pérez Gómez, A. I. (2010), «Nuevos desafíos para la formación de docentes», Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68 (24, 2), 37-60.
  • Purdie, N., Boulton-Lewis, G. (2003), «The learning needs of older adults». Educational Gerontology, 29, 2, 129-149.
  • Rancière, J. (2009), El maestro ignorante. Barcelona, Laertes.
  • Ríos González, M. F. (2004), «La educación de adultos: principal impulsora de la educación permanente». Eúphoros, 7, 237-248, disponible a: <http://www.dialnet/uirioja.es/servlef/ fichero_articulo?codigo=1973658>.
  • Stenhouse, L. (2003), Investigación y desarrollo del curriculum. Madrid, Morata.
  • Tejedor Mardomingo, M., Rodríguez Navarro, H. (2008), «Ciudadanía y aprendizaje dialógico en los Programas Universitarios para Mayores: Reflexiones y experiencias desde la pedagogía crítica», Educar, 42, 97-115.
  • UNESCO (2009), Global Report on Adult Learning and Education, Executive Summary, a: <http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001863/186371e.pdf>.
  • Withnall, A. (2006), «Exploring influences on later life learning», International Journal of Lifelong Education, 25, 1, 29-49.