La innovación educativa/The educational innovationun desafío para los orientadores como agentes promotores de las iniciativas de cambio/A challenge for the counselors like agents of change

  1. Santana Vega, Lidia Esther
Aldizkaria:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Argitalpen urtea: 2010

Alea: 21

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 261-270

Mota: Artikulua

DOI: 10.5944/REOP.VOL.21.NUM.2.2010.11530 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Laburpena

This article discusses the innovation processes and the important role of professional guidance in promotingand managing the educative change. The research on the processes of innovation has to guide thework of the counselors and to provide guidelines of action to them; the guidelines will serve to the educationalcommunity as support/help to the initiatives of change. The perception of the counselors likeleaders of the processes of innovation can develop across the research on this topic.Counselors must play a leading role in the eradication of inequality and social injustice. In these lastyears, the research about labor incidence of counselors on educational improvement has increased.In the literature is increasingly: a) the importance about the leadership of counselor in the educationalcontext and b) its important role in promoting equality and social justice.The paper reflects on the different conceptions and dilemmas about educational innovation, the difficultiesof the processes of change and the status of guidance in the context of restructuring schools.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Baker, S. B. & Gerler, E. R., Jr. (2004). School counseling for the twenty-first century. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
  • Bemak, F. y Chung, R. C. (2005). Advocacy as a critical role for urban school counselors: Working toward equity and social justice. Professional School Counseling, 8, 196-202.
  • Bolívar, A. (1996). Cultura escolar y cambio curricular. Bordón, 48 (2), 169-177.
  • Bolívar, A. (1999). Cómo mejorar los centros educativos. Madrid: Síntesis.
  • Cantón Mayo, I. (2009). Modelo sistémico de evaluación de planes de mejora. León: Servicio de Publicaciones de la Universidad de León.
  • Darling-Hammond, L. (2001). El derecho de aprender, crear buenas escuelas para todos. Barcelona: Ariel.
  • DeVoss, J. A. y Andrews, M. F. (2006). School counselors as educational leaders. Boston: Lahaska Press.
  • Education Trust. (2007). What is the Education Trust? Consultado 3 de febrero, 2010, http://www2.edtrust.org/edtrust/about+the+ed+trust.
  • Elliott, J. (1986). Mejorar la calidad de la enseñanza mediante la investigación en la acción. En Haynes, L. (Comp.). Investigación/acción en el aula. Valencia: Consejería de Cultura, Educación y Ciencia.
  • Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.
  • Escudero, J. M. (1986). Orientación y cambio educativo. En Actas III Jornadas de Orientación Educativa: La orientación ante las dificultades de aprendizaje. Valencia: ICE de la Universidad de Valencia.
  • Escudero, J. M. (1992). Sistemas de apoyo y procesos de asesoramiento: enfoques teóricos. En Escudero, J. M. y Moreno, J. M. El asesoramiento a centros educativos. Estudio evaluativo de los equipos psicopedagógicos de la Comunidad de Madrid (pp. 50-96). Madrid: Consejería de Educación y Cultura de la Comunidad de Madrid.
  • Escudero, J. M. y González M.a T. (1984). La renovación pedagógica: Algunos modelos teóricos y el papel del profesor. Madrid: Escuela Española.
  • Fullan, M. (1990). El desarrollo y la gestión del cambio. Revista de Investigación e Innovación Educativa, 5, 9-22.
  • Fullan, M. (1994). La gestión basada en el centro: el olvido de lo fundamental. Revista de Educación, 304, Mayo-Agosto. 147-161.
  • Fullan, M. (2000). Change forces: The sequel. London: Palmer Press.
  • Fullan, M. (2002). Las fuerzas del cambio. Explorando las profundidades de la reforma educativa. Madrid: Akal.
  • Fullan, M. (2002a). Los nuevos significados del cambio en educación. Barcelona: Octaedro.
  • Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad. Cambian los tiempos, cambian los profesores. Madrid: Morata.
  • Holcomb-McCoy, C. y Chen-Hayes, S. F. (2007). Multiculturally competent school counselors: Affirming diversity by challenging oppression. In B. T. Erford (Ed.), Transforming the school counseling profession (pp. 74-97). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • Kaffenberger, C. J.; Murphy, S. y Bemak, F. (2006). School counseling leadership team: A statewide collaborative model to transform school counseling. Professional School Counseling, 9, 288-294.
  • Kaplan, L. S. (1995). Principals versus counselors: Resolving tensions from different practice models. School Counselor, 42, 261-267.
  • Kiselica, M. S. y Robinson, M. (2001). Bringing advocacy counseling to life: The history, issues, and human dramas of social justice work in counseling. Journal of Counseling & Development, 79, 387-397.
  • Lieberman, A.; Darling-Hammon, L. y Zuckerman, D. (1991). Early lessons in restructuring scholls. Nueva York: National Center for Restructuring Education, Schools an Teaching (NCREST).
  • Loughlin, C. E. y Suina, J. H. (1987). El ambiente de aprendizaje. Diseño y organización. Madrid: Morata.
  • Marcelo García, C. (1997). La naturaleza de los procesos de cambio. En Marcelo García, C. y López Yáñez, J. (Coords.). El asesoramiento curricular y organizativo en educación (pp. 9-33). Barcelona: Ariel.
  • Martin, P. J. (2002). Transforming school counseling: A national perspective. Theory Into Practice, 41, 148-153.
  • Paisley, P. O. y McMahon, H. G. (2001). School counseling for the 21 st century: Challenges and opportunities. Professional School Counseling, 5, 106-115.
  • Ratts, M.; DeKruyf, L. y Chen-Hayes, S. F. (2007). The ACA advocacy competencies: A social justice advocacy framework for professional school counselors. Professional School Counseling, 11, 90-97.
  • Repetto Talavera, E. (2001). Planteamiento de la calidad en la LOGSE: la orientación educativa como factor de calidad. Cuadernos de pensamiento, 14, 39-68.
  • Roberts, S. (2004). Who we are now. New York: Henry Holt and Company.
  • Ruedi, J. y West, C. (1972). Pupil self-concept in a open school and in a traditional school. ERIC, Report.
  • Santana Vega, L. E. (1998). Los orientadores como agentes de cambio. En Bisquerra, R. Modelos de orientación e intervención psicopedagógica (pp. 427-436). Barcelona: Praxis.
  • Santana Vega, L. E. (2003, 3a edición 2009). Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Cambian lo tiempos, cambian las responsabilidades profesionales. Madrid. Pirámide.
  • Sarason, S. (1990). The predictable failure of educational reform. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Sizer, T. (1992). Horace's school: redesingning the American High School. Boston: Houghton Mifflin.
  • Walker, J. (2006). Principals and counsellors working for social justice: A complementary leadership team. Guidance and Counselling, 21, 114-124.