Estrategias de intervención tutorial en la universidaduna experiencia para la formación integral del alumnado de nuevo ingreso

  1. Álvarez Pérez, Pedro Ricardo
  2. González Afonso, Mirian Catalina
Journal:
Tendencias pedagógicas

ISSN: 1133-2654

Year of publication: 2010

Issue: 16

Pages: 237-256

Type: Article

More publications in: Tendencias pedagógicas

Abstract

The requirements that the university education raises in the frame of the EEES make the putting necessary in practice of strategies that allow to achieve a more integral vision of the formation of the student. The university tutoring allows an approximation the budgets that define the process of European Convergence, since across the same one there is reached a more integral vision of the formative process, a major autonomy of the student body and a better preparation along the life. In this article there is defined the model of action who follows in the Faculty of Education of the University of La Laguna (Spain) and there are described the results obtained in a program with students of the first course.

Bibliographic References

  • Álvarez, P. y González, M. (2001). Evaluación de la implantación de un plan de tutorías en la universidad X Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa: Investigación y evaluación educativa en la sociedad del conocimiento Universidad A Coruña, pp. 683-687
  • Álvarez, P. (2002). La función tutorial en la universidad; una apuesta por la mejora de la calidad de la enseñanza. Madrid: EOS
  • Álvarez, P. y Jiménez, H. (2003). Tutoría Universitaria. Tenerife: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna
  • Álvarez, P. y González, M. (2005). La tutoría entre iguales y la orientación universitaria: una experiencia de formación académica y profesional. Educar, 36, 107-128
  • Álvarez, P.; Asensio, I; Forner, A. y Sobrado, L. (2006). Los planes de acción tutorial en la universidad. En T. Escudero y A. Correa (coords.). Investigación e innovación educativa: algunos ámbitos relevantes. Madrid: La Muralla.
  • Álvarez, P. y González, M. (2007). El asesoramiento y la tutoría de carrera en la enseñanza superior: resultados de un programa de atención al alumnado en la Universidad de La Laguna. XXI Revista de Educación. Vol. 9, 95-110
  • Álvarez, P. y González, M. (2008). Los planes de tutoría en la Universidad: una guía para su implantación. Tenerife: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna
  • Álvarez, P. y González, M. (2009): Modelo comprensivo para la institucionalización de la orientación y la tutoría en la enseñanza universitaria. Revista Curriculum, nº 22, 73-96
  • Álvarez, M. (2008). La tutoría académica en el Espacio Europeo de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 22, 1, 71-88
  • Álvarez, V. y Lázaro, A. (2002). Calidad de las Universidades y Orientación Universitaria. Málaga: Aljibe.
  • Coriat, M. y Sanz, R. (2005). Orientación y tutoría en la Universidad de Granada. Granada: Universidad de Granada
  • Echeverría, B.; Figuera, P. y Gallego, S. (1996): La Orientación universitaria: Del sueño a la realidad. Revista de Orientación y Psicopedagogía 7, 207-220.
  • García, N.; Asensio, I.; Carballo, R.; García, M. y Guardia, S. (2005). La tutoría universitaria ante el proceso de armonización europea. Revista de Educación, 337, 189-210
  • García, N. (1996). Los contenidos de la función tutorial. Revista Complutense de Educación, 7, 1
  • González, F. (2010). Selección, formación y práctica de los docentes investigadores. La Carrera Docente. Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Editorial Universitas
  • IRDAC (1994). Calidad e Innovación. Optimizar el potencial humando en Europa, reto de los Sistemas de Educación y Formación. Madrid: Comisión Europea.
  • López, E. y Oliveros, L. (1999). La tutoría y la orientación en la Universidad. REOP, vol. 10, 17, 83-98.
  • Rodríguez, A. (2007). Las competencias en el Espacio Europeo de Educación Superior: Tipologías. Humanismo y Trabajo Social, Vol. 6, 83-91
  • Rodríguez, S. (1990). Problemática y tendencias de la orientación universitaria. La reforma educativa: un reto para la orientación. V Jornadas Nacionales de Orientación Educativa. Valencia: AEOEP, 107-122
  • Rodríguez, S. (coord.) (2004) Manual de tutoría universitaria. Barcelona: Octaedro-ICE
  • Sánchez, M. (1998). Las funciones y necesidades de orientación en la universidad: un estudio comparativo sobre opiniones de universitarios y profesionales. Revista de Orientación y Psicopedagogía, 9, 87-107.
  • Sebastián, A. y Sánchez, M. (1999). La función tutorial en la universidad y la demanda de atención personalizada en la orientación. Educación XXI, 6, 245-263.
  • UNESCO (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción. Consultado el 20 de Octubre de 2010 en http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm
  • ZABALZA, M. (2004). Aprovechamiento didáctico de la tutoría: estrategias y técnicas de la acción tutorial. Jornadas sobre la tutoría en la enseñanza universitaria. Salamanca. Universidad de Salamanca