Dificultades de aprendizaje del alumnado inmigrante hispanola perspectiva de los coordinadores de Programas de Educación Intercultural

  1. Guzmán Rosquete, Remedios
  2. Feliciano García, Luis Antonio
  3. Jiménez Llanos, Ana Beatriz
Journal:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Year of publication: 2011

Issue: 355

Pages: 547-570

Type: Article

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2011-355-036 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de educación

Abstract

Introduction: teachers� thought processes on learning difficulties are a way to analyze and reinterpret their conception of diversity. The present study is aimed at exploring the opinion of the Intercultural Educational Programme (IEP) co-ordinators in relation to the learning difficulties of Hispanic immigrant students. The following questions were addressed in this study: a) to know the co-ordinators� points of view about the presence or absence of LD in the Hispanic immigrant student; and b) to analyze the interpretation of the nature of LD and their relationship with the educational response to LD. Methods & procedure: thirty-three IEP co-ordinators and teachers in Primary and Secondary Education, with a high immigrant student rate, took part in this experiment. Data were collected through a Discussion Group technique. Five focus groups were set up, three for Primary Education and two for Secondary Education, each one with 6 or 7 co-ordinators. We made use of two different criteria for the formation of groups: a) the educational stage in which the teachers co-ordinated the IEP, and b) the Hispanic student rate in each centre. Results: the results reported in this study show that the co-ordinators attribute the presence of LD to differences in the country of provenance, differences between the educational systems and the social disadvantages suffered by their families. Furthermore, a discrepancy has been found between what the centre does and what the centre ought to do. Another outcome of this study is the need to look for alternatives based on diversity rather than on inequality. Conclusions: our results confirm that teachers believe that the causes of LD in Hispanic children lie outside the school and are more related with their social disadvantages than with their cultural origins. There are, however, other interpretations outside the adaptative models.

Bibliographic References

  • Aguado, T. (2004). Proyecto Inter: Una guía para la aplicación de la educación intercultural en la escuela. En E. Soriano (Coord.). La práctica educativa intercultural, (pp, 34-46). Madrid: La Muralla.
  • Aguado, T., Ballesteros, B., Malik, B. y Sánchez, M. (2003). Educación intercultural en la enseñanza obligatoria: prácticas escolares, actitudes y opiniones de padres, alumnos y profesores. Revista de Investigación Educativa, 21 (2), 323-348.
  • Antrop, R., Vélez, W. y Garrett, T. (2005). Where Are the Academically Successful Puerto Rican Students? Success Factors of High-Achieving Puerto Rican High School Students. Journal of objetives and Education, 4 (2), 77-94.
  • Bennett, C. (2003). Comprehensive Multicultural Education:Theory and Practice. USA: Pearson Education.
  • Callejo, J. (2001). El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Barcelona: Ariel.
  • Carabaña, J. (2004). La inmigración y la escuela. Economistas, 99, 62-73.
  • Carabaña, J. (2006). Los alumnos inmigrantes en la escuela española. En E. Aja y J. Arango (Eds.), (pp. 275-299). Barcelona: Fundación CIDOB.
  • Carrasco, S. (2003). La escolarización de los hijos e hijas de inmigrantes y de minorías étnico-culturales. Revista de Educación, 330, 99-136.
  • Casanova, Mª. A. (2002). Interculturalidad y educación. Reflexiones para la actuación en los centros docentes. En VVAA., El profesorado y el cambio educativo (pp. 9-17). Madrid: CIE.
  • García-Pastor, C. (2005). Educación y diversidad. Málaga: Aljibe.
  • Gil Flores, J. (1993). La metodología de investigación mediante grupos de discusión. Enseñanza. Anuario Interuniversitario de Didáctica, 10-11, 213-231.
  • Guzmán, R. (2006). El proceso y los instrumentos de evaluación en contextos educativos multiculturales. En O. M. Alegre (Dir.), Organización escolar y diversidad (pp. 567-593). Málaga: Aljibe.
  • Ibáñez, J. (1983). El grupo de discusión: Fundamentación metodológica, justificación epistemológica y descripción técnica. Madrid: Ponencia FEC.
  • Jordán, J. A. (1994). La escuela multicultural. Un reto para el profesorado. Barcelona: Paidós.
  • Kay, E. (2004). Evaluation of teacher attributes as predictors of success in urban schools. Journal of Teacher Education, 55, 2, 177-187.
  • León del Barco, B., Ricardo, A. y Gómez, T. (2007). Evaluación de las opiniones sobre la inmigración y la multiculturalidad en la escuela de alumnos de Magisterio. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 12, 5 (2), 259-282.
  • Marín, M. A. (2001). Tratamiento de la interculturalidad en Educación Primaria. En T. Pozo, R. López B. García y E. Olmedo (Coord.). Investigación Educativa: diversidad y escuela. Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • Marín, M. A. (2002). Las buenas prácticas interculturales. Madrid: FETE-UGT.
  • Martínez, L., Franco, P., Díaz J. y Pozo, J. (2001). Inmigración y escuela. De la educación intercultural a la educación para la ciudadanía: Una propuesta para el debate. Equipo de Investigación de FETE-UGT.
  • Muñoz Sedano, A. (2003). Enfoques y modelos de educación multicultural e intercultural. En V. Reyzabal (Dir.), Perspectivas teóricas y metodológicas: Lengua de acogida, educación intercultural y contextos inclusivos (pp. 35-55). Madrid: Consejería de Educación, Dirección General de Promoción Educativa.
  • Neal, L., McCray, A., Webb-Johnson, G. & Bridges, S. (2003). The effects of African American movement styles on teachers’ perceptions and reactions. The Journal of Special Education, 37, 49–57.
  • Nieto, S. (1993). Affirming diversity. The socio-political context for Multicultural Education. Nueva York: Longman.
  • Prieto, A. G. & Zucker, S. H. (1981). Teacher perception of race as a factor in the placement of behaviourally disordered children. Behavioral Disorders, 7(1), 34–38.
  • Rodríguez, M. R. (2005). Diversidad cultural en el aula. Grupos de Discusión, 23 (1), 23-29.
  • Stanat, P. (2005). Comunicación presentada en XX Semana Monográfica de la Educación Madrid.
  • Suárez, A. (1995). Dificultades en el aprendizaje. Un modelo de diagnóstico e intervención. Madrid: Santillana.
  • Suárez, M. (2005). El grupo de discusión: Una herramienta para la investigación cualitativa. Barcelona: Laertes.
  • Tapia, J. (2004). Latino households and schooling: economic and sociocultural factors affecting students’ learning and academic performance. International Journal of Qualitative Studies in Education, 17 (3), 415-436.
  • Torres, J. (2000) (4ª Ed.). Globalización e interdisciplinariedad: el currículo integrado. Madrid: Morata.
  • Tyler, N., Izquierdo, Z., Lopez-Reyna, N. & Saunders, S. (2004). Cultural and Linguistic Diversity and the Special Education Workforce: A Critical Overview. The Journal of Special Education, 38 (1), 22–38.
  • Zucker, S. H. & Prieto, A. G. (1977). Ethnicity and teacher bias in educational decisions. Instructional Psychology, 4, 2–5.