La metamorfosis del mármolMito y obra de arte en los epigramas neolatinos

  1. González de Uriarte Marrón, María Cristina
  2. Ruiz Sánchez, Marcos
Revista:
Minerva: Revista de filología clásica

ISSN: 0213-9634

Año de publicación: 1998

Número: 12

Páginas: 161-179

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Minerva: Revista de filología clásica

Resumen

Two mythical motives in the neolatin poetry in relation with the epigrams on the works of art are that of Medusa and Niobe. The neolatin poets develop the various motives of these epigrams, such as that of the metamorphosis of the statue and the symbolism of the materials of which is fashioned the work of art. Both myths have a complementary character. Applying it to the love poetry, the myth of meusa symbolizes the cruelty of the loved, as apposed to that of Niobe, joined to the theme of the statue which is still suffering beyond its transformation and it's good for expressing the situation of the lovesick.

Referencias bibliográficas

  • Poliziano, In Albieram Sismundi Stuphae sponsam fato inmaturo ereptam (MCCCCLXXIII), en I. del Longo (ed.), Prose volgari inedite e poesie latine e greche edite e inedite, Firenze 1867.
  • A. Alvar Ezquerra, Acercamiento a la poesía de Alvar Gómez de Castro II, Madrid, 1980.
  • Juan Segundo, Ad lanum Lucium Brassicanum, poëtam (en Michael Tarch. Marullus, Hieron. Angerianus, et loan. Secundus, Poetae elegantissimi, Spirae Nemetum, 1595.
  • Alciato, Emblemas, Madrid, 1975, M. Montero y M. Saura (eds.).
  • Navagero, Lusus, 24 (A.E. Wilson, ed., Nieuwkoop, 1973.
  • Matthiae Casimiri Sarbievii S.L Lyricorum lib. IV, Epodon lib. IMUS, alterque Epigrammatum, Venetiis, 1668.
  • N. Mercier, De conscribendo epigrammate, Parisiis, 1653, II.
  • Delitiae CC. Italortan poetartan, huius superiorisque aevi illustrium, II, Collectore Ranutio Ghero, 1608.
  • Epigrammatum Fausti Sabaei Brixiani libri V, Romae, 1556.
  • J. Verzosa (Charina, sive amores, 48, en Clariorum Aragonensium monumenta, I. de Asso del Río, ed., Amstelaedami.
  • Scaevola Sammarthanus, De Cormeria (Delitiae C. poetarum Gallorum, huius superiorisque aevi illustrium, collect. R. Ghero, III, 1609.
  • J.J. Falcó, Obra poética, D. López Cañete Quiles (ed.), León, 1996.
  • Girolamo Angeriano, ad imaginem suam (A. Perosa y J. Sparrow, eds., Renaissance Latin Verse. An Anthology, London, 1979.
  • G. Mayáns y Siscar en el siglo XVIII en su Arte de pintar (Madrid, 1996).
  • Michaelis Marulli Carmina, A. Perosa (ed.), Znrich, 1951.
  • Strozzi poetae pater et ffiius, Venetiis, 1513.
  • P. Laurens (ed.), Musae reduces. Anthologie de la poésie latine dans l'Europe de la Renaissance II, Leiden, 1975.
  • P. Laurens, L'abeille dans l'ambre. Célébration de l'épigramme de l'époque alexandrine à la fin de la Renaissance, Paris, 1989.
  • D. Blyemburg (ed.), Veneres Blyemburgicae, sive amorum hortus, Dordraci, 1600.