Notas sobre la Fantasmagoría

  1. Díaz Cuyás, José
Revista:
Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen

ISSN: 0214-6606

Año de publicación: 2001

Número: 39

Páginas: 102-121

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen

Resumen

The Phantasmagoria is a type of audiovisual spectacle that became very popular during the nineteenth century. It originated in terror-ridden Paris, immediately following the revolution. Yet the Phantasmagoria was also a metaphor employed by several nineteenth century thinkers to characterize the times in which they were living. Marx, and later Benjamin and Adorno, would use the term to refer to the ontologically misguided perception of reality within a faith-bereft, technologically dominated capitalism. The term thus came to refer to what was symptomatic of modernity. Given its fruitfulness as a cultural trope, the expression can serve as a vehicle for new interpretations of nineteenth century visual culture. The article refers to the writings of Robertson (inventor of the term) and the examples he gives of the Phantasmagoria, to give a historical account of the term’s metaphorical as well as practical sense, i.e., as a “seeing machine.” Special emphasis is given to the parallelism between this “technique for seeing” and new areas of the visual imaginary which function in a similar way, i.e., abstract through metonymical properties of the trope.

Referencias bibliográficas

  • AARON SHEON: “Courbet, le réalisme français et la découverte de l’inconscient”, en JEAN CLAIR (ed.): L’Âme au corps: arts et sciencies 1793-1993, París, Gallimard, 1993, pág. 287.
  • ANGEL GONZÁLEZ: “Distracciones Fúnebres” en F.E.: El fantasma y el esqueleto, Vitoria, Diputación Foral, 2000, págs. 281-292.
  • ANNIE RENNONCIAT: La vie et l’ouvre de J. J. Grandville, París, ACR edition 1985.
  • ARTHUR SCHOPENHAUER: Ensayo sobre las visiones de fantasmas, Madrid, Valdemar, 1997.
  • AURORA FERNÁNDEZ POLANCO: “Visión y modernidad. De Baudelaire a Warhol (y un epílogo como vuelta a empezar)” en Acto, nº 0, 2001, pág. 11-30.
  • BARBARA MARIA STAFFORD: Artful Sciencie: Enlightenment entertainment and the eclipse of visual education. Cambridge, MIT Press, 1994, pág.74.
  • CHARLES BAUDELAIRE: Lo cómico y la caricatura, Madrid, Visor, 1988.pág. 90 y ss.
  • DAVID ROBINSON: “Robinson on Robertson” en The ten year book, Londres, The Magic Lantern Society, 1986, págs. 4-13.
  • ETIENNE GASPARD ROBERTSON: Mémoires récréatifs, scientifiques et anecdotiques du physicien-aéronaute, París, Roret, 1840. Tomo I, pág. 197.
  • FRANCIS D. KLINGENDER: Arte y Revolución Industrial, Madrid, Cátedra, 1983, pág. 224-226.
  • JURGIS BALTRUSAITIS: Ensayo sobre una leyenda científica: el espejo, revelaciones, ciencia-ficción y falacias, Madrid, Miraguano, 1988, págs. 133-134.
  • KARL MARX: El Capital: crítica de la economía política, México, FCE, pág. 5.
  • MARTIN QUIGLEY: Magic Shadows. The Story of the Origin of Motion Pictures, Nueva York, Quigley Publishing Company, 1948, págs. 70-75.
  • MICHEL GUIOMAR: Principes d’une esthétique de la mort: Les modes de présences, les présences immédiates, le seuil de l’Au-delà, París, José Corti, 1967, págs. 370-371.
  • MICHEL SERRES: “¿Saber o poder? ¿Qué iglesia? París 1800”, en MICHEL SERRES (ed.): Historia de las ciencias, Madrid, Cátedra, 1989.
  • OLIVE COOK: Movement in two Dimensions: A study of the animated and projected pictures which preceded the invention of cinematography, Londres, Hutchinson, 1963, pág. 94.
  • PH. BLON.: “Une raison Diaphane” prólogo a E.G. ROBERTSON: Mémoires, récréatifs, scientifiques et anecdotiques d’un physicien-aéronaute, reed. Langres, Café, Clima editeur, 1985, Tomo I, La Fantasmagorie, pág. 13.