Relaciones padres-hijos y estilos de vida en la adolescencia

  1. García, Marta
  2. Martínez, Mª Ascension
  3. López, María José Rodrigo
  4. Rubio González, Antonia
  5. Mendoza Berjano, Ramón
  6. Martín Araujo, Juan Carlos
  7. Máiquez Chaves, María Luisa
Journal:
Psicothema

ISSN: 0214-9915

Year of publication: 2004

Volume: 16

Issue: 2

Pages: 203-210

Type: Article

More publications in: Psicothema

Abstract

Parent-child relationships and life-styles of adolescents. This study examines the variety of adolescents¿ life-styles that exists in a low socio-economic background and their relation with quality of parent-child relationships. A sample of 1417 adolescents (13 to 17 year olds) were interviewed about tobacco, alcohol and other substance use, eating habits, sports, knowledge on contraceptive methods and AIDS, perceived health, self-image, peer relations, school life, and other related issues. Reports about quality of parent-child relationships were also obtained. Results from multiple correspondence factor analysis indicated that healthy life-styles typical of 13 year olds moderately decreased around 15 or 16 year olds. An extreme pattern of unhealthy life-styles was found in those adolescents referred by the social services or following alternative school curriculum. Communication and support from parents as well as agreement on educational matters seem to be protective factors associated to healthy life styles at any age group.

Bibliographic References

  • Andino, N. (1999). Salud y estilos de vida en los jóvenes y adolescentes. Parlamento Latinoamericano, Sao Paulo (Brasil). Diciembre.
  • Basabe, N. y Páez, D. (1992). Los jóvenes y el consumo de alcohol. Representaciones sociales. Bilbao: Fundamentos, Ayuntamiento de Bilbao/Bilbako Udola.
  • Batista-Foguet, J.M., Mendoza, R., Pérez-Perdigón, M. y Rius, R. (2000). Life-styles of Spanish school-aged children: their evolution over time. Use of multiple correspondence analysis to determine overall trends over time in the sequential, cross-sectional study. En A. Ferligoj y A. Mrvar (Eds.), New approaches in applied statistics. Metodoloski zvezki, 16, Ljubljana: FDV, 2000.
  • Bejarano, J. y Jiménez, F. (1993).El consumo de drogas en el adolescente costarricense. Adolescencia y Salud, Tercera antología. Programa de atención integral al adolescente. Caja Costarricense de Seguros Sociales. San José.
  • Castillo, G. (1999). El adolescente y sus retos. Madrid: Pirámide
  • Currie, C., y Watson, J. (Eds.) (1998). Translating research findings into promotion action: Lessons from the HBSC Study, Edinburgh: Health Education Board for Scotland.
  • Currie, C., Hurrelmann K., Settertobulte, W., Smith, R. y Todd, J. (Eds.) (2000). Health and health behaviour among young people. Who policy series: Health policy for children and adolescentes Issue, 1 International Report. Copenhagen: Universitat Bielefeld
  • Dishion, T., Patterson, G., Stoolmiller, M. y Skinner, M. (1991). Family, school, and behavior antecedents to early adolescent involvement with antisocial peers. Developmental Psychology, 27, 172-180.
  • Engels, R. (1998). Forbidden fruits, social dinamics in smoking and drinking behavior of adolescent. Universitaire Pers Maastricht, Maastricht.
  • Frauenglass, S., Routh, D., Pantin, H. y Mason, C. (1997). Family support decreases influence of deviant peers on Hispanic adolescents substance use. Journal of Clinical Child Psychology, 26, 15-23.
  • Grossman, F.K., Beinashowitz, J., Anderson, L., Sakurai, M., Finnin, L. y Flaherty, M. (1992). Risk and resilience in young adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 21(5), 529-550.
  • Jessor, R. (1998). New perspectives on adolescent risk behavior. New York: Cambridge University Press.
  • King, A., Wold, B., Tudor-Smith, C. y Harel, Y. (1996). The health of youth: a cross-national survey. Copenhagen: World Health Organization.
  • Martín, M. y Velarde, O. (2001). Informe Juventud en España, 2000. Madrid: Instituto de la Juventud.
  • Martínez, J.M. y Robles, L. (2001). Variables de protección ante el consumo de alcohol y tabaco en la adolescencia. Psicothema, 13(2), 222-228.
  • Mendoza, R. y Sagrera, M.R. (1991). Los escolares y la salud: avance de los resultados del segundo estudio español sobre conductas de los escolares relacionados con la salud (1990). Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo.
  • Mendoza, R., Sagrera, M.R. y Batista-Foguet, J.M. (1994). Conductas de los escolares españoles relacionadas con la salud (1986-1990). Madrid: C.S.I.C.
  • Mendoza, R., Batista-Foguet, J.M. y Oliva, A. (1994). Life-styles of European School-children: Findings of the WHO Cross National Study on Health-Related Behaviour. En J.P. Dauwalder (Ed.), Psychology and promotion of health. Bern:Hogrefe & Huber Publishers (pp. 8-20).
  • Mendoza, R., Batista-Foguet, J.M., Sánchez, M. y Carrasco, A. (1998). El consumo de tabaco, alcohol y otras drogas en los adolescentes escolarizados españoles. Gaceta Sanitaria, 12, 263-271.
  • Merino, H., Pombo M.G. y Godás, A. (2001). Evaluación de las actitudes alimentarias y la satisfacción corporal en una muestra de adolescentes. Psicothema, 13(4), 539-545.
  • Moffitt, T.E. (1993). Adolescence-limited and life-course-persistent antisocial behavior a developmental taxonomy. Psychological Review, 100(4), 674-701.
  • Moffitt, T.E. (1997). Adolescence-limited and life-course persistent offen- ding: A complementary pair of development theories. En T.P. Thornberry (Ed.), Developmental theories of crime and delinquency: Advances in criminological theory, Vol. 7, New Brunswick,NJ: Transaction Publishers.
  • Moreno, M.P. (2001). Psicología de la marginación social. Málaga: Aljibe.
  • Muñoz-Rivas, M.J. y Graña, J.L. (2001). Factores familiares de riesgo y de protección para el consumo de drogas en adolescentes. Psicothema, 13(1), 87-94.
  • O.M.S. (1989). La salud de la juventud. Documento de referencia. Serie Discusiones Técnicas. Ginebra.
  • Osa, N., Ezpeleta, L., Guillamón, N.; Sala R. y Marcos, N. (2002). Differential risk factors between alcohol. Use and abuse in adolescents. Poster presentado en la 8th E.A.R.A. Conference, September 3-7, Oxford (UK)
  • Ortega, M.E. y Triana, B. (2002). Cuestionario de Clima Familiar. Versión subsistema paterno-filial. Modelo para adolescentes. Documento no publicado. Universidad de La Laguna.
  • Pastor,Y., Balaguer, I. y García-Merita, M.L. (1998). Una revisión sobre las variables de estilos de vida saludables. Revista de Psicología de la Salud, 10(1), 15-52.
  • Pons, J. y Berjano, E. (1997). Análisis de los estilos parentales de socialización asociados al abuso de alcohol en adolescentes. Psicothema, 9(3), 609-617.
  • Resnick, M.D., Bearman, P.S., Blum, R.W., Bauman, K.E., Harris, K.M., Jones, J., Tabor, J., Beubring, T., Sieving, R.E., Shew, M., Ireland, M., Bearinger, L.H. y Udry, J.R. (1997). Protecting Adolescents from Harm. Findings from the National Longitudinal Study on Adolescent Health. JAMA 278 (10).
  • Rodrigo, M.J. y Palacios, J. (1998). Familia y desarrollo humano. Madrid: Alianza.
  • Rodríguez Marín, J. (1995). Promoción de la salud y prevención de la enfermedad: Estilos de vida y salud. En J. Rodríguez Marín (Ed.), Psicología social de la salud. Madrid: Síntesis.
  • Serrano, G., Godás, A., Rodríguez, D. y Mirón, L. (1996). Perfil psicosocial de los adolescentes españoles. Psicothema, 8(1), 25-44.
  • Shedler, J. y Block, J. (1990). Adolescent drug use and psychological health: A longitudinal inquiry. American Psychologist, 45(5), 612-630.
  • Stice, E. y Whitenton, K. (2002). Risk factors for body dissatisfaction in adolescent girls: a longitudinal investigation. Developmental Psychology, 38(5), 669-678.
  • UNESCO (1996). La educación encierra un tesoro. Informe de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI, presidida por J. Delors. Madrid: Santillana, Ediciones UNESCO.
  • Wold, B., Aarö, L.E. y Smith., C. (1993). Health behaviour in school age children: a W.H.O. cross-national survey: research protocol for the 1993-94 study. Bergen: University of Bergen, Research Center for Health Promotion.
  • Weinstein, J. (1992). Riesgo psicosocial en jóvenes. PREALC. Santiago de Chile.