Género y educaciónLas alternativas al feminismo liberal

  1. Jiménez Jaén, Marta Esther
Revista:
Feminismo/s
  1. Establier Pérez, Helena (coord.)

ISSN: 1696-8166 1989-9998

Ano de publicación: 2003

Título do exemplar: Feminismo y Multidisciplinariedad

Número: 1

Páxinas: 163-176

Tipo: Artigo

DOI: 10.14198/FEM.2003.1.12 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Outras publicacións en: Feminismo/s

Resumo

The implementation of equal opportunities policies in the educational system shows important shortcomings. Some theorists argue that these problems cannot be addressed from liberal feminism. Some alternatives have been put forward in the field of Sociology of Education. This article expounds some of the central points in two different kinds of critical studies. The first can be traced back to Marxist and materialist theories of reproduction. Thesecond is related to Michel Foucault�s poststructuralist thinking and Cultural Materialism. Both approaches challenge the liberal feminist assumptions that the educational system is neutral in relation to gender. But both approaches follow their own analyses when explaining gender bias, as shown in the article.

Referencias bibliográficas

  • «The official ideology of education for girls», en FLUDE, M. y AHIER, J. (eds.): Educability, schools and ideology, Londres, Croom Helm (1976).
  • ACKER, S.: Género y educación, Madrid, Narcea, 1995.
  • AMORÓS, C.: «La ideología de la división sexual del trabajo», En Teoría, nº 2 (Jul-Sept), (1979), p. 127.
  • ARNOT, M.: «Feminismo y democracia», en Varios Autores: Volver a pensar la educación (Vol. I), Madrid, Morata/Paideia (1995), pp. 307 y ss.
  • ARNOT, M.: «La hegemonía masculina, las clases sociales y la educación de la mujer», Témpora, nº 9, Enero-Junio (1987), p. 73.
  • BALL, S. (ed.): Foucault y la educación. Disciplinas y saber, Madrid, Morata, 1993.
  • BALL, S.J.: La micropolítica de la escuela, Barcelona, Paidós/MEC, 1989.
  • BARRETT, M.: «Words and Things: Materialism and Method in Contemporary Feminist Analysis», en BARRETT, M.-PHILLIPS, A. (Eds.): Destabilizing Theory. Contemporary Feminist Debats, Cambridge, Polity Press, 1992, pp.201 y ss.
  • CABRERA, B.: «Culturas sociales y culturas escolares en la Sociología de la Educación», Témpora, nº 17-18, 1991.
  • CONNELL, R.W.: Gender and Power, California, Stanford University Press, 1987.
  • FOUCAULT, M Historia de la sexualidad (varios tomos), Madrid, Siglo XXI, 1989.
  • FOUCAULT, M.: Vigilar y castigar, Madrid, Siglo XXI, 1988.
  • JIMÉNEZ JAÉN, M.: «Género y educación: las aportaciones del feminismo liberal», Témpora, Vol. 3, 2ª época (2000).
  • KENWAY, J.: «La educación y el discurso político de la Nueva Derecha», en BALL, S. (ed.): Foucault y la educación. Disciplinas y saber, Madrid, Morata, 1993, p.175.
  • LANDRY, D.; MACLEAN, G.: Materialists Feminisms, Oxford, Backwell, 1993
  • M. SUBIRATS y C. BRULLET: Rosa y Azul. La transmisión de los géneros en la escuela mixta, Madrid, Instituto de la Mujer, 1988.
  • MORGENSTERN, S.: «Antonio Gramsci: hegemonía y educación», en GÓMEZ R. DE CASTRO, F. et al: Socialismo y sistemas educativos, Madrid, UNED, 1991.
  • R. DEEM: Schooling for women’s work, Londres, Routledge and Kegan Paul, 1980.
  • WEILER, K.: Women teaching for change. Gender, class and power, Massachussets, Bergin and Garvey Publishers, 1988.
  • WILLIAMS, R.: Cultura, Barcelona, Paidós, 1982.