La comprensión de gráficas de porcentaje de variación en situaciones cotidianas

  1. Espinel Febles, María Candelaria
  2. Bruno Castañeda, Alicia
  3. Plasencia Cruz, Inés del Carmen
Journal:
Unión: revista iberoamericana de educación matemática

ISSN: 1815-0640

Year of publication: 2010

Issue: 24

Pages: 83-102

Type: Article

More publications in: Unión: revista iberoamericana de educación matemática

Abstract

The percentages appear daily in our lives in many ways, one of them is to highlight changes expressing increase or decrease of the value from a variable, and often this change is shown by a chart. The study presented here reflects the extent to which students understand and perceive the change, expressed in percentages, in common usage and how they appreciate it when it is reflected on a graph of rectangles. The study results suggest that students have a weak understanding of this concept, and therefore the basic mathematical training should stress on the use of the percentage as a statistic indicator of change.

Bibliographic References

  • Alsina, C. (2009): La dramatización de los números.SUMA, 60, 61-62.
  • Arteaga, P., Contreras, J. M., & Gonzato, M. (2009): Elaboración de gráficos estadísticos y sintido numérico en profesore de pimaria en Formación. Actas XIV JAEM (Jornadas de Aprendizaje y Enseñanza de las Matematicas), Girona.
  • Bruno, A., & Espinel, M. C. (2005): Recta numérica, escalas y gráficas estadísticas: un estudio con estudiantes para profesores. Formación del Profesorado e Investigación en Educación Matemática VII, 57-85.
  • Bruno, A., & Espinel, M. C. (2009): Construction and evaluation of histograms teacher training. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 1, 1-21.
  • Espinel, M. C. (2007): Construcción y razonamiento de gráficos estadísticos en la formación de profesores. Actas XI SEIEM (Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática), 99-119. La Laguna. Tenerife. España.
  • Espinel, M. C., Bruno, A., & Plasencia, I. (2008):Statistical graphs in the training of teachers. In C. Batanero, G. Burrill, C. Reading y A. Rossman (2008). Joint ICMI/IASE Study: Teaching Statistics in School Mathematics. Challenges for Teaching and Teacher Education. Proceedings of the ICMI Study 18 and 2008 IASE Round Table Conference. In C. Batanero, G. Burrill, C. Reading y A.
  • Gal, I. (2002): Adult ́s statistical literacy: Meaning, components, responsibilities. International Statistical Review, 70, 1, 1-25.
  • Linacre, J. M. (2007): Realiability and Separations. A User ́s Guide to Winsteps/ Ministep Rasch – Model Computer Programs Chicago: Winsteps. Disponible en: www.winsteps.com
  • Madison, B. L. (2006): Pedagogical Challenges of Quantitative Literacy. American Statistical Association, Section on Statistical Education, Proceedings of the Joint Statistical Meeting, pp. 2323-2328. Alexandria V.A. Disponible en:http://www.statlit.org/pdf/2006MadisonASA.pdf
  • Martinón, A. (1987): Nota sobre la enseñanza de los porcentajes en primero de BUP. Números. Revista de la Sociedad Canaria “Isaac Newton” de Profesores de Matemáticas, 2, 5, 59-63.
  • MEC (2005): PISA 2003. Pruebas de Matemáticas y de Solución de Problemas.Inecse. Madrid
  • Monteiro, C., & Ainley, J. (2007): Investigating the interpretation of media graphs among student teachers. International Electronic Journal of Mathematics Education 2(3), 188-207. Disponible en: www.iejme/
  • Niss, M. (2003): Quantitative Literacy and Mathematical Competencies. Disponible en: http://www.maa.org/ql/pgs215_220.pdf
  • Nortes Checa, A. (1996): Matemáticas aplicadas a las ciencias sociales. Madrid, Santillana.
  • Rossman (2008). Joint ICMI/IASE Monterrey: ICMI and IASE. Disponible en: www.stat.auckland.ac.nz/~iase/publicatons Schield, M. (2000): Statistical literacy: Difficulties in Describing and Comparing Rates and Percentages. Statistical Literacy ASA JSM 2000. Disponible en:http://web.augsburg.edu/~schield/MiloPapers/2000ASA.pdf
  • Schield, M. (2006): Statistical literacy survey results: Reading graphs and tables of rates percentages. En B. Phillips (Ed.), Proceedings ofthe Sixth International Conference on Teaching Statistics. Cape Town:International Statistical Institute and International Association for Statistical Education. Disponible en: http://www.stat.auckland.ac.nz/~iase
  • Van Dooren, W., De Bock, D., Janssens, D, & Verschaffel, L. (2008): The linear imperative: An inventory and conceptual analysis of students overuse of linearity. Journal forResearch in Mathematics Education, 39, 3, 311-342.
  • Vegas, M. I. (2005): Matemáticas y educación en valores. SUMA, 50, 37-45. Disponible en: www.revistasuma.es/index.php