La competencia en los servicios portuarios entre Cabo Verde y Canarias (1850-1914)

  1. Suárez Bosa, Miguel
  2. Cabrera Armas, Luis Gabriel
Journal:
Anuario de Estudios Atlánticos

ISSN: 0570-4065

Year of publication: 2012

Issue: 58

Pages: 363-414

Type: Article

More publications in: Anuario de Estudios Atlánticos

Abstract

This paper analyses comparatively the port activity and its influence on the economic evolution of two Atlantic African archipelagos, the Canary Islands and Cape Verde, between the mid -19th century and the First World War, taking as a leitmotif coal supplies. While in the Canary Islands free trade as well as some other factors, contributed to economic growth, in Cape Verde, in spite of the fine geographic location, the institutional framework and the oligopolies in the main port services made the growth difficult. The payoff of the geographic situation is a significant factor but not enough to explain the economic development of the islands. It is also important to bare in mind the international economic development and its connection to the activity in the island ports, the institutional regulations and the companies that work in the port, especially those in charge of the fuel supply and some other services.

Bibliographic References

  • ALMEIDA, J. (1938). O Porto Grande de São Vicente de Cabo Verde. Lisboa: Ed.Imperio.
  • BENTLEY DUNCAN (1972). Atlantic Islands; Madeira: The Azores, and the CapeVerdes in seventeenth-century commerce and navigation. Chicago: Universityof Chicago Press.
  • BLANDY (1961). The Blandy family of companies. Our first 150 years, 1811-1961.Madeira.
  • BONAPARTE FIGUEIRA, M. (1968). Subsídios para o Estudo evolutivo da Cidade do Mindelo. Lisboa: Universidade Técnica de Lisboa.
  • BOURGON TINAO, L. P. (1982). Los Puertos Francos y el Régimen Especial de Canarias. Madrid: Instituto de Estudios de Administración Local.
  • BURRIELDE ORUETA, E. L. (1974). El puerto de la Luz en Las Palmas de Gran Canaria. Las Palmas de Gran Canaria.
  • BRAUDEL, F. (1994). La dinámica del capitalismo. Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica.
  • CABRERA ARMAS, L. G. (1997). «La Reforma de Villaverde y el Régimen de Puertos Francos de Canarias», en Situación. Serie de estudios regionales. Canarias. Madrid, pp. 17-28.
  • CABRERA ARMAS, L. G. (2007). «El impacto del desarrollo portuario en el mundo urbano: Canarias, 1870-1914», en XXVI Meeting of the Portuguese Economic and Social History Association. Punta Delgada (Azores).
  • CABRERA ARMAS, L. G. (2010). «El papel de las Islas Canarias en los intercambios entre Europa y América, 1845-1880», en Segundo Congreso Latinoamericano de Historia Económica. Ciudad de México.
  • CABRERA ARMAS, L. G. y DÍAZDELA PAZ, A. (2008). «El tráfico marítimo en la era del Imperio: cartel, monopolio y oligopolio: el caso de Santa Cruz de Tenerife, c. 1870-1914», en IX Congreso de la Asociación Española de Historia Económica (AEHE), Murcia-Cartagena.
  • CABRERA ARMAS, L. G. y SUÁREZ BOSA, M. (2011). These Canary ports: scale of theAtlantic traffic in the «First Globalization, en prensa.
  • CARNERO LORENZO, F. y NUEZ YÁNEZ, J. S. (2010). «La empresa Blandy Brothers. De Madeira a Canarias, 1885-1936», en Anuario de Estudios Atlánticos, núm. 56. Las Palmas de Gran Canaria: Ediciones del Cabildo de Gran Canaria, pp. 311-334.
  • CARNERO LORENZO, F.; NUEZ YÁNEZ, J. S., y PÉREZ HERNÁNDEZ, C. M. (2005). «Las redes empresariales extranjeras en España. El caso de la multinacional británica Elder, Dempster y Cía», en Actas de X Simposio de Historia Eco-nómica. Análisis de redes en la Historia Económica. Barcelona.
  • CARNERO LORENZO, F. y PÉREZ HERNÁNDEZ, C. M. (2007). «La economía de servicios: el enclave portuario isleño en el escenario atlántico, c. 1852-1960», en Economía e insularidad, tomo I, La Laguna, pp. 179-200.
  • CARREIRA, A. (1982). Estudos de Economia Caboverdiana. Lisboa.
  • CARREIRA, A. (1985). Demografia Caboverdiana: Subsidos para o seu estudo 1807/1983. Praia, Cabo Verde: Instituto Caverdeano do Livro.
  • CASSON, M. (2006). «Networks: A New Paradigm in International Business History?», ponencia presentada en el XIV Congreso Internacional de Historia Económica, Helsinki, septiembre. Formato CD-Rom.
  • COMPAÑÍADE SERVICIOSDEL PUERTO, S.A. (1903). Memoria. Las Palmas de GranCanaria.
  • CORREIA, C. (1996). «A cidade do Mindelo nos séculos XIX-XX», en Africana, número especial, 4 de septiembre.
  • CORREIAE SILVA, A. L. (1998). Nos Tempos do Porto Grande do Mindelo. Praia-Mindelo: Centro Cultural Português
  • CORREIAE SILVA, A. L. (2004). Combates pe la história. Praia: Spleen Ediçoes.
  • DAVIES, P. N. (1973). The Trade Makers. Elder Dempster in West Africa. 1852-1972. Londres: Georges Allen & Unwin.
  • DAVIES, P. N. (1978). Sir Alfred Lewis Jones. Shipiing Entrepeneur Par Escellence.Londres: Europa Publications.
  • DAVIES, P. N. (1984). «The British contribution to the economic development ofthe Canary Islands with special reference to the nineteenth century», enV CHCA, tomo III, pp. 353-380.
  • DURANTON, G. y PUGA, D. (2003). «Micro-foundations of urban agglomerationeconomies», en HENDERSON, J. V. y THISSE, J. F. (eds.). Handbook of Regionaland Urban Economics, vol. 4, pp. 2063-2117.
  • DYOS, H. J. y ALCROFT, D. H. (1969). British transport: an economic survey fromthe seventeenth century to the twentieth. Leicester: Leicester UniversityPress.
  • FUNDODE DESENVOLMIENTO NACIONAL (1984). Linhas gerais da história de de-senvolmiento urbano da cidade do Mindelo. Praia: Ministério da Habitaçâoe Obras Públicas.
  • GONZÁLEZ LEMUS, N. y MIRANDA BEJARANO, P. G. (2003). El turismo en la historia de Canarias: viajeros y turistas desde la antigüedad hasta nuestros días. LaLaguna: Nivaria.
  • GONZÁLEZ VIÉTEZ, A. y BERGASA PERDOMO, Ó. (1995). Desarrollo y subdesarrollo dela economía de Canarias. Las Palmas de Gran Canaria.
  • GUIMERÁ RAVINA, A. (1989). La Casa Hamilton. Una empresa británica en Canarias (1837-1987). Santa Cruz de Tenerife.
  • GUIMERÁ RAVINA, A. (1990). «La burguesía canaria ante la abolición: la consulta de 1842», en SOLANO, F. y GUIMERÁ, A. (eds.). Esclavitud y Derechos Humanos. La lucha por la libertad del negro en el siglo XIX. Madrid: C.S.I.C.,pp. 99-123.
  • HARLEY, C. K. (1971). «The shift from sailing ships to steamships, 1850-1890:study in technological change and its diffusion», en MCCLOSKEY, D. N. (ed.).Essays of a mature economy: Britain after 1840. Londres: Methuen, pp. 215-237.
  • INFORMES CONSULARES BRITÁNICOS (1992). Edición y Coordinación a cargo de Fran-cisco Quintana Navarro. Caja Insular de Ahorros de Canarias, Las Palmas.
  • KIRKALDY, A. W. (1914). British Shipping. Its History, Organisation and Impor-tance, capítulo X, «Coaling stations», pp. 454-468.
  • LOPES DE FIGUIREDO, A. (1913). O carvão na economía de Cabo Verde. Lisboa: Tip.Industrial Portuguesa.
  • MACÍAS HERNÁNDEZ, A. M. (2001). «Canarias, 1290-1930: una historia marítima»,en La storiografia maritima in Italia e in Spagna in etá moderna e contempo-ranea. Tendenze, orientamenti, linee evolutive. Bari (Italia): Caccuci, pp. 386-416.
  • MARTÍN HERNÁNDEZ, U. (1988). Tenerife y el expansionismo ultramarino europeo. Santa Cruz de Tenerife: Aula de Cultura, Cabildo Insular de Tenerife.
  • MARTÍN HERNÁNDEZ, U. (2004). Puertos Canarios y Navegación Internacional. Santa Cruz de Tenerife: Idea.
  • MARX, D. (1953). International Shipping Cartels: A study of industrial Self-regulation by Shipping Conferences. Princeton: Princeton University Press.
  • NADAL FARRERAS, J. (1978). Comercio exterior con Gran Bretaña (1777-1914).Madrid.
  • OJEDA CÁRDENAS, J. N. (2006). Cuatro puertos de México, en un mundo globalizado: entre la exclusión y el crecimiento (1982-2004). Tesis Doctoral, Universidad Autónoma Metropolitana.
  • PATERSSON, K. D. (1988). «Epidemics, famines, and population in the CapeVerde islands, 1580-1900», en The International Journal of African Historical Studies, vol. 21, núm. 2, pp. 291-313.
  • PUIG RAPOSO (2004). «Redes empresariales de oportunidad en la España del siglo XX: el caso de la industria químico-farmacéutica», en Información Comercial Española. Monográfico sobre Historia Empresarial, 812, pp. 178-187.
  • QUINTANA NAVARRO, F. (1985). Barcos, negocios y burgueses en el Puerto de la Luz,1883-1913. Las Palmas de Gran Canaria: Centro de Investigación Económica y Social de la Caja Insular de Ahorros de Canarias.
  • RODRÍGUEZ MARTÍN, J. A. (2007). «Cambio estructural y modelo económico canario», en Economía e insularidad, tomo I, La Laguna, pp. 87-112.
  • ROSENTHAL, S. y STRANGE, W. (2003). «Evidence on the nature and sources ofagglomeration economies», en HENDERSON, J. V. y THISSE, J. F. (eds.).Handbook of Regional and Urban Economics, vol. 4, pp. 2.119-2.171.
  • SCOTT MORTON, F. (1977). «Entry and Predation: British Shipping Cartels, 1879-1929», en Journal of Economics & Management Strategy, vol. 6, núm. 4,pp. 679-724.
  • SENA BARCELOS, C. de (1908). «O Arquipélago de Cabo Verde», en Boletim da Sociedade de Geografia de Lisboa, núm. 3, Lisboa.
  • SOUSA MACHADO, J. de (1891). Estudo sobre o Commercio do Carvão noPorto Grande da Ilha de S. Vicente (Archipelago de Cabo Verde) e no Portoda Luz em Gran Canaria (Archipelago das Canarias). Lisboa: ImprensaNacional.
  • SUÁREZ BOSA, M. (2004). «The role of the Canary Islands in the Atlantic CoalRoute from the End of the Nineteenth Century to the Beginning of theTwentieth Century: Corporate Strategies», en International Journal ofMaritime History, vol. XVI, núm. 1, pp. 95-124.
  • VALDALISO GAGO, J. M. (1997). La navegación regular de cabotaje en España en los siglos XIX y XX. Guerra de fletes, conferencias y consorcios navieros. Bilbao: Departamento de Transportes y Obras Públicas del Gobierno Vasco.
  • VIERA BOTELHODA COSTA, J. (1882). «A Ilha de São Vicente de Cabo Verde», en Boletim da Sociedade de Geografia de Lisboa, núms. 2 y 3, Lisboa.
  • WALLERSTEIN, I. (2006). Análisis de sistemas-mundo. Una introducción. Madrid: Siglo XXI Editores.
  • ZAPATA BLANCO, S. (2001). «Apéndice estadístico», en GERMÁN, L. y otros (eds.).Historia económica regional de España, siglos XIX y XX. Barcelona, pp. 561-596.
  • ZIMMERMANN, E. W. (1921). Zimmermann on Ocean Shipping. Nueva York: SirIsaac Pitman & Sons, 1921, pp. 14-18