La educación moralfundamentación filosófica y calado actual de las ideas ético-pedagógicas de Emile Durkheim

  1. Fernández Agis, Domingo
Revista:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Any de publicació: 2011

Volum: 22

Número: 2

Pàgines: 295-314

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista complutense de educación

Resum

The key issue addressed and developed in Durkheim's writings on moral education revolves around the difficulties of finding the best ways to achieve balance between personal autonomy of individuals, which is an indispensable element in modern societies, and mandatoryconstricting rules of collective structure in which the moral force in these same societies. The importance of effectively solving this issue is clear from the moment that Durkheim makes us see the need to provide a moral foundation for social action of individuals. In this paper we propose to revisit the ideas of Durkheim, pondering its possible operation in the current situation.

Referències bibliogràfiques

  • ATLAN, H. (2003). Les étincelles de hasard. Vol. 2. Athéisme de l'écriture. Paris: Seuil.
  • BOYD, D. (2011). "Learnign to leave liberalism. and live with complicity, conundrum and moral chagrin". Journal of Moral Education. Vol. 40, n o 3.
  • CHIVA, O.-ESTEVE, M. (2008). "Las claves de la educación moral". Ribalta. N o 14.
  • DURÁN VÁZQUEZ, J. F. (2008). "La educación moral durkheimiana y la crisis de las esfera educativa en el mundo tardo-moderno". Nómadas. Vol. 17, n o 1.
  • DURKHEIM, E. (1967). De la división du travail social, Paris: PUF.
  • DURKHEIM, E. (1975). Textes, vol. 2. Religion, morale, anomie. Paris: Minuit.
  • DURKHEIM, E. (1975). Textes. Vol. 3. Foctions sociales et institutions. Paris: Minuit.
  • DURKHEIM, E. (1934). L'éducation morale. Paris: Librairie Félix Alcan (Vers. Española, DURKHEIM, E. (2002). La educación moral. Madrid: Trotta).
  • DURKHEIM, E. (2011). Escritos políticos. Barcelona: Gedisa.
  • ESPERT, N. M a. (2008). "De clásicos o panteones ajenos: una aproximación a la contemporaneidad de la distinción durkheimiana entre lo sagrado y lo profano". Reflexiones. Vol. 20, n o 4.
  • GIDDENS, A. (1977). El capitalismo y la moderna teoría social. Barcelona: Labor.
  • HONNETH, A. (2010). Reconocimiento y menosprecio. Sobre la fundamentación normativa de una teoría social. Madrid: Katz Editores.
  • IBANEZ-NOE, J. (2011). "The Idea of Vocation. Toward a moral-philosopical teory". Philosophy today. Vol. 55, n o2. Summer.
  • MCDONOUGH, G. P. (2010). "Why dissent is a vital concept in moral education". Journal of Moral Education. Vol. 39, n o 4. December.
  • MORALES ZÚÑIGA, L. C. (2009). "Durkheim y Bourdieu: reflexiones sobre la educación". Reflexiones. Vol. 88, n o 1
  • NENG LIN, W.-ENRIGT, R.-KLATT, J. (2011). "Forgiveness as character education for children and adolescents". Journal of Moral Education, vol. 40, n o 2. June.
  • PEREIRA, G. (2011). "Idealización del sujeto y políticas sociales". Sistema, n o 222. Julio.
  • ROSSI, P. (2011). "Nascita e metamorfosi della filosofía della storia". Rivista di filosofia. Vol. CII, n o 3. Dicembre.