La llegada del offset a la prensa de Canariasimplicaciones en el tratamiento de la imagen

  1. Ardèvol Abreu, Alberto Isaac
Journal:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

ISSN: 1989-872X

Year of publication: 2011

Volume: 2

Year: 1

Pages: 126-142

Type: Article

DOI: 10.14198/MEDCOM2011.2.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

Abstract

This article is part of a more extensive research on the evolution of press photography in the Canary Islands from the period 1975-1980 up to the first decade of the 21st century. In the second half of the 1970s it took place in the archipelago a gradually transition from the typographic printing system to the offset printing system. In these pages we try to analyze the influence that the arrival of this new printing system had in the photography of press of the islands, which improved in a significant way the physical quality of the Canarian newspapers. The offset printing system, much cleaner than the ancient typographic system, was advertised in England under the slogan "We do not print on your hand, we print on paper " These changes in the printing systems was done gradually, in an almost imperceptible way initially, coinciding with the years of the political transition, and brought modifications in the non-linguistic visual series (photographs, illustrations, color ...), as well as in the remaining elements of the newspapers, from the format up to the design and contents. The results that we present are based on the systematic sampling of two of the most important Canarian newspapers at the time: El Día and the evening newspaper Diario de Las Palmas.

Bibliographic References

  • Abreu, Carlos (1998): Los géneros periodísticos fotográficos. Barcelona: Cims. Almiron, N.
  • Barcelona: Anthropos. Ardèvol, A. (2008): "La inmigración, en la fotografía de prensa de Canarias", en Revista Latina de Comunicación Social, 63 (2008), Universidad de La Laguna, pp. 409-417. Recuperado de http://www.revistalatinacs.org/08/34_791_54_fotoperiodismo/Alberto_Ardevol.html [consulta 11 de mayo 2011].
  • Caballo, D. (2003): Una historia de la fotografía en prensa, en Fotoperiodismo y edición: Historia y límites jurídicos. Madrid: Universitas.
  • De Pablos, J. M. (1993): Del plomo a la luz. Santa Cruz de Tenerife: Idea ― (1997): Amarillo en prensa. Madrid: Idea.
  • De Pablos, J. M. (2001). El periodismo herido: Estudios que delatan divorcio entre prensa y sociedad. El País, como referente. Madrid: Foca.
  • De Pablos, J. M. (2003). “Siete leyes del fotoperiodismo”, en Caballo, D. (coord.), Fotoperiodismo y edición: Historia y límites jurídicos. Madrid: Universitas, pp. 235-314.
  • Rodríguez, E. y Gómez, R. (2003): “Una historia de la fotografía en la prensa”, en Caballo, D. (coord.), Fotoperiodismo y edición: Historia y límites jurídicos. Madrid: Universitas, pp. 17-96.
  • Tankard, J. W: “The empirical approach to the study of media framing” (2001). Cita recogida de Muñiz, C. e Igartúa, J. J (2004): “Encuadres noticiosos e inmigración. Un análisis de contenido de la prensa y televisión españolas”, en Zer, 16 (2004), pp. 87-104.
  • Vilches, L. (1993): Teoría de la imagen periodística. Barcelona: Paidós.
  • Villa, M. I. (2008): "Particularidades de la fotografía informativa en los medios online españoles". Revista Latina de Comunicación Social, 63 Disponible en la siguiente URL: http://www.ull.es/publicaciones/latina/08/25_37_UAB/Maria_Isabel_Villa.html [consulta 1 de mayo 2011].
  • Yanes, J. A. (2003): Historia del Periodismo Tinerfeño, 1758-1936. Tenerife: Centro de la Cultura Popular Canaria.
  • Zurita, R. (2003): Tenerife con olor a tinta: rudimentos de las artes gráficas: de la tipografía al offset. Santa Cruz de Tenerife: Gráficas Tenerife.
  • Jarque, J. M. (2008): El mito digital: discursos hegemónicos sobre internet y periodismo.