The Influence of Diverse Interaction Contexts on Students� Sociometric Status

  1. Martín Cabrera, Eduardo
Revista:
The Spanish Journal of Psychology

ISSN: 1138-7416

Año de publicación: 2011

Volumen: 14

Número: 1

Páginas: 88-98

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/REV_SJOP.2011.V14.N1.7 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: The Spanish Journal of Psychology

Información de financiación

This work was carried out in the framework of the Universidad de La Laguna within its summons for the constitution and consolidation of research groups (Reference: ULL-04-10). We also thank the Dirección Territorial de Educación of the province of Santa Cruz de Tenerife for their collaboration, as well as the participant educational centers.

Financiadores

    • ULL-04-10

Referencias bibliográficas

  • Arruga, A. (1987). Introducción al test sociométrico [Introduction to the sociometric questionnaire]. Barcelona: Herder.
  • Bierman, K. (2004). Peer rejection. Developmental, processes and intervention strategies. New York, NY: Guilford Press.
  • Buhs, E. S., Ladd, G. W., & Herald, S. L. (2006). Peer exclusion and victimization: Processes that mediate the relation between peer group rejection and children's classroom engagement and achievement. Journal of Educational Psychology, 98, 1-13. doi:10.1037/0022-0663.98
  • Bukowski, A. F., Newcomb, A. F., & Hartup, W. W. (Eds.) (1998). The company they keep: Friendship in childhood and adolescence. New York, NY: Cambridge University Press.
  • Coie, J. D., & Dodge, K. A. (1983). Continuities and changes in children's social status: A five-year longitudinal study. Merrill-Palmer Quarterly: Journal of Developmental Psychology, 29, 262-282.
  • Coie, J. D., Dodge, K. A., & Copotelli, H. (1982). Dimensions and types of social status: A cross-age perspective. Developmental Psychology, 18, 557-570. doi:10.1037/0012-1649.18.4.557
  • Díaz-Aguado, M. J. (2006). Del acoso escolar a la cooperación en las aulas [From bullyng to cooperation in the classrooms]. Madrid: Pearson.
  • Dodge, K. A., Coie, J. D., Pettit, G. S., & Price, J. M. (1990). Peer status and aggression in boys' groups: Developmental and contextual analyses. Child Development, 61, 1289-1309. doi:10.1111/j.1467-8624.1990.tb02862.x
  • Fernández-Enguita, M., Gaete, J. M., & Terrén, E. (2008). ¿Fronteras en las aulas? Contacto transcultural y endogamia en las interacciones del alumnado [Are there borders in classroms? Transcultural Exchange and endogamy in students interactions]. Revista de Educación, 345, 157-181.
  • Fuentes, M. J. (1999). Los grupos, las interacciones entre compañeros y las relaciones de amistad en la infancia y adolescencia [Groups, peer interactions and friendship relations in childhood and adolescence]. In F. López, I. Etxebarria, M. J. Fuentes, & M. J. Ortiz (Coords.), Desarrollo afectivo y social [Emotional and social development] (pp. 151-180). Madrid: Pirámide.
  • Garaigordobil, M. (2008). Assessment of the effects of a cooperative play programme for children aged 10-11 years on social adaptation and on the perception that parents, teachers and peers have of children's prosocial behaviours. Infancia y Aprendizaje, 31, 303-318. doi:10.1174/021037008785702974
  • García-Bacete, F. J. (2006). La identificación de los alumnos rechazados. Comparación de métodos sociométricos de nominaciones bidimensionales [Identification of rejected students: Comparing two-dimensional nominations sociometric methods]. Infancia y Aprendizaje, 29, 437-451. doi:10.1174/021037006778849585
  • García-Bacete, F. J. (2007). La identificación de los alumnos rechazados, preferidos, ignorados y controvertidos en el aula [The identification of rejected, liked, neglected, and controversial students in the classrom]. Revista de Psicología General y Aplicada, 60, 25-46.
  • García-Bacete, F. J., García, I., & Monjas, I. (2008). Distribución sociométrica en las aulas de chicos y chicas a lo largo de la escolaridad [Sociometric distribution of boys and girls during the school period]. Revista de Psicología Social, 23, 63-74. doi:10.1174/021347408783399480
  • García-Bacete, F. J., Sureda, I., & Monjas, M. I. (2010). El rechazo entre iguales en la educación primaria: una panorámica general [Peer rejection in elementary school: A general outlook]. Anales de Psicología, 26, 123-136.
  • Gifford-Smith, M. E., & Brownell, C. A. (2003). Childhood peer relationships: Social acceptance, friendship and peer networks. Journal of School Psychology, 41, 235-284. doi:10.1016/S0022-4405(03)00348-7
  • Herrero, M. L., & Pleguezuelos, C. S. (2008). Patrones de conducta interactiva en contexto escolar multicultural [Patterns of interactive behavior in a multicultural school context]. Psicothema, 20, 945-950.
  • Inglés, C. J., Martínez-Moteagudo, M. C., Delgado, B., Torregrosa, M. S., Redondo, J., Benavides, G., García-López, L. J. (2008). Prevalencia de la conducta agresiva, conducta prosocial y ansiedad social en una muestra de adolescentes españoles: un estudio comparativo [Prevalence of aggresive behaviour, prosocial behaviour, and social anxiety in a sample of Spanish adolescents: A comparative study]. Infancia y Aprendizaje, 31, 449-461. doi:10.1174/021037008786140968
  • Jiménez, T., Moreno, D., Murgui, S., & Musitu, G. (2008). Factores psicosociales relacionados con el estatus social en el aula: el rol de la reputación social, la amistad, la conducta violenta y la relación con el profesor [Psychosocial factors related to the student's social status in the classroom: the rol of social reputation, friendship, violent behaviour and relationship with the teacher]. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8, 227-236.
  • Ladd, G. W., Herald-Brown, S. L., & Reiser, M. (2008). Does chronic classroom peer rejection predict the development of children's classroom participation during the grade school years? Child Development, 79, 1001-1015. doi:10.1111/j.1467-8624.2008.01172.x
  • López, F. (2008). Necesidades en la infancia y en la adolescencia. Respuesta familiar, escolar y social [Needs of childhood and adolescence. Family, school and social responses]. Madrid: Pirámide.
  • Martín, E., & Muñoz de Bustillo, M. C. (2009). Un análisis contextual de la preferencia y el rechazo entre iguales en la escuela [A contextual analysis of peer acceptance and peer rejection at school]. Psicothema, 21, 439-445.
  • Martín, E., Muñoz de Bustillo, M. C., Rodríguez, T., & Pérez, Y. (2008). De la residencia a la escuela: la integración social de los menores en acogimiento residencial con el grupo de iguales en el contexto escolar [From residential care to school: Peer relationships at school of minors in residential care]. Psicothema, 20, 376-382.
  • McElhaney, K. B., Antonishak, J., & Allen, J. P. (2008). "They like me, they like me not": Popularity and adolescents' perceptions of acceptance predicting social functioning over time. Child Development, 79, 720-731. doi:10.1111/j.1467-8624.2008.01153.x
  • Monjas, M. I., Sureda, I., & García-Bacete, F. J. (2008). ¿Por qué los niños y las niñas se aceptan y se rechazan? [Why do children accept and reject each others?] Cultura y Educación, 20, 479-492. doi:10.1174/113564008786542181
  • Moreno, M. C. (1990). Desarrollo y conducta social de los 6 años a la adolescencia [Development and social behaviour from 6 years old to adolescence]. In J. Palacios, Á. Marchesi, & C. Coll (Comps.), Desarrollo psicológico y educación 1. Psicología evolutiva [Psychological development and education 1. Developmental psychology] (pp. 405-430). Madrid: Alianza.
  • Muñoz de Bustillo, M. C., & Martín, E. (2007). "El mapa de mi ciudad escolar": una guía para analizar la convivencia en la escuela [My school city map: A guide to analyse the cohabitation in school]. In J. J. Gázquez, M. C. Pérez, A. J. Cangas, & N. Yuste (Eds.), Mejora de la convivencia y programas encaminados a la prevención e intervención del acoso escolar [Improvement of cohabitation and programmes for bullyng prevention and intervention] (pp. 43-48). Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • Muñoz, V., Moreno, M. C., & Jiménez, I. (2008). Las tipologías de estatus sociométrico durante la adolescencia: contraste de distintas técnicas y fórmulas para su cálculo [Sociometric typologies during adolescence: Contrasting different scoring techniques and formulas]. Psicothema, 20, 665-671.
  • Newcomb, A. F., Bukowski, W. M., & Pattee, L. (1993). Children's peer relations: A meta-analytic review of popular, rejected, neglected, and average sociometric status. Psychological Bulletin, 113, 99-128. doi:10.1037//0033-2909.113.1.99
  • Ortega, R., & Mora-Merchán, J. A. (2008). Las redes de iguales y el fenómeno del acoso escolar: explorando el esquema dominio-sumisión [Peer networks and the bullyng phenomenon: Exploring the control submission schema]. Infancia y Aprendizaje, 31, 515-528. doi:10.1174/0210337008786140922
  • Ortega, R., Romera, E. M., Mérida, R., & Monks, C. (2009). Actividad e interacción entre iguales: explorando el mapping como instrumento de observación en aulas de Educación Infantil [Activity and peer interaction: Exploring mappings as observational tool in preschool classroms]. Infancia y Aprendizaje, 32, 405-420. doi:10.1174/021037009788964141
  • Ortiz, M. J., Aguirrezabala, E., Apodaka, P., Etxebarría, I., & López, F. (2002). Características emocionales, funcionamiento social y satisfacción social en escolares [Emotional characteristics, social functioning and social satisfaction in school age children]. Infancia y Aprendizaje, 25, 195-208. doi:10.1174/021037002317417822
  • Rodkin, P. C., Farmer, T. W., Pearl, R., & van Acker, R. (2000). Heterogeneity of popular boys: Antisocial and prosocial configurations. Developmental Psychology, 36, 14-24. doi:10.1037/0012-1649.36.1.14
  • Rodríguez, A., & Morera, D. (2001). El sociograma. Estudio de las relaciones informales en las organizaciones [The sociometric questionnaire. The study of social relationships on unofficial organizations]. Madrid: Pirámide.
  • Romera, E. M., Ortega, R., & Monks, C. (2008). Impacto de la actividad lúdica en el desarrollo de la competencia social [Impact of the play activity in the development of social competence]. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8, 193-202.
  • Sheridan, S. M., Buhs, E. S., & Warnes, E. D. (2003). Childhood peer relationships in context. Journal of School Psychology, 41, 285-292. doi:10.1016/S0022-4405(03)00049-9
  • Sureda, I., García-Bacete, F. J., & Monjas, I. (2009). Razones de niños y niñas de diez y once años para preferir o rechazar a sus iguales [Reasons why ten and eleven years old children prefer or rejected their peers]. Revista Latinoamericana de Psicología, 41, 305-321.
  • Trianes, M. V., Muñoz, A. M., & Jiménez, M. (2007). Las relaciones sociales en la infancia y en la adolescencia y sus problemas [Social relationships in childhood and adolescence and their problems]. Madrid: Pirámide.