Las relaciones de amistad en la escuela de los menores en acogimiento residencial
- Martín Cabrera, Eduardo 1
- Muñoz de Bustillo Díaz, María del Carmen 1
- Natalia Pérez 1
-
1
Universidad de La Laguna
info
ISSN: 1136-1034
Année de publication: 2011
Volumen: 16
Número: 2
Pages: 351-366
Type: Article
D'autres publications dans: Revista de psicodidáctica
Références bibliographiques
- Anthonysamy, A., y Zimmer-Gembeck, M. J. (2007). Peer status and behaviours of maltreated children and their classmates in the early years of school. Child Abuse and Neglect, 31, 971-991.
- Baker, J. A. (2006). Contributions of teacher-child relationship to positive school adjustment during elementary school. Journal of School Psychology, 44, 211-229.
- Berridge, D. (2007). Theory and explanation in in child welfare: education and looked-after children. Child and Family Social Work, 12, 1-10.
- Bravo, A., y Del Valle, J. F. (2003). Las redes de apoyo social de los adolescentes acogidos en residencias de protección. Un análisis comparativo con población normativa. Psicothema, 15(1), 136-142.
- Bravo, A., y Del Valle, J. F. (2009). Crisis y revisión del acogimiento residencial. Su papel en la protección infantil. Papeles del Psicólogo, 30(1), 42-52.
- Brodie, I. (2005). Education and residential child care in England: A research perspective. En D. Crimmens e I. Milligan (Eds.), Facing forward: Residential child care: in the 21st century (pp. 163-171). Dorset: Russell House Publishing.
- Casas, F., y Montserrat, C. (2009). Sistema educativo e igualdad de oportunidades entre los jóvenes tutelados: estudios recientes en el Reino Unido. Psicothema, 21(4), 543-547.
- Cava, M. J., Buelga, S., Musitu, G., y Murgui, S. (2010). Violencia escolar entre adolescentes y sus implicaciones en el ajuste psicosocial: un estudio longitudinal. Revista de Psicodidáctica, 15(1), 21-34.
- Child Welfare League of America (2004). CWLA Standards of excellence for residential services. Washington: CWLA.
- Coie, J. D., Dodge, K. A., y Copotelli, H. (1982). Dimensions and types of social status: A cross-age perspective. Developmental Psychology, 18(4), 557-570.
- Cyrulnik, B. (2002). Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Barcelona: Gedisa.
- Del Valle, J. F., y Bravo, A. (2007). SERAR: Sistema de evaluación y registro en acogimiento residencial. Oviedo: Nieru.
- Del Valle, J. F., Bravo, A., y López, M. (2010). Parents and peers as providers of support in adolescents' social network: a developmental perspective. Journal of Community Psychology, 38(1), 16-27.
- Del Valle, J. F., y Fuertes, J. (2000). El acogimiento residencial en la protección a la infancia. Madrid: Pirámide.
- Díaz-Aguado, M. J. (2006). Del acoso escolar a la cooperación en las aulas. Madrid: Pearson.
- Díaz-Aguado, M. J., y Martínez, R. (2006). La reproducción intergeneracional de la exclusión social y su detección desde la educación infantil. Psicothema, 18(3), 378-383.
- Dishion, T., Spacklen, K, Andrews, D., y Patterson, G. (1996). Deviancy training in male adolescent friendship. Behavior Therapy, 27, 373-390.
- Fuentes, M. J. (1999). Los grupos, las interacciones entre compañeros y las relaciones de amistad en la infancia y adolescencia. En F. López, I. Etxebarria, M. J. Fuentes y M. J. Ortiz (Coords.), Desarrollo afectivo y social (pp. 151-180). Madrid: Pirámide.
- Gauze, C., Bukowski, W. M., Aquan-Assee, J., y Sippola, L. K. (1996). Interactions between family environment and friendship and associations with self perceived well-being during adolescence. Child Development, 67, 2201-2216.
- Gifford-Smith, M. E., y Brownell, C. A. (2003). Childhood peer relationships: social acceptance, friendship and peer networks. Journal of School Psychology, 41, 235-284.
- Goddard, J. (2000). The education of looked after children. Child and Family Social Work, 5, 79-86.
- Harker, R. M., Dobel-Ober, D., Lawrence, J., Berridge, D., y Sinclair, R. (2003). Who takes care of education? Looked after children's perceptions of support for educational progress. Child and Family Social Work, 8, 89-100.
- Kupersmidt, J. B., DeRosier, M. E., y Patterson, C. P. (1995). Similarity as the basis for children's friendship: the roles of sociometric status, aggressive and withdrawn behaviour, academic achievement and demographic characteristics. Journal of Social and Personal Relationship, 12, 439-452.
- Lázaro, S. (2009). Resiliencia en niños y adolescentes: revisión teórica e implicaciones para la intervención psicoeducativa en situaciones de maltrato familiar. Estudios de Psicología, 30(1), 89-104.
- Leiter, J. (2007). School performances trajectories after the advent of reported maltreatment. Children and Youth Services Review, 29, 363-382.
- Linsey, M., y Foley, T. (1999). Getting them back to school: Touchstones of good practice in the residential care of young people. Children and Society, 13, 192-202.
- López, F. (2008). Necesidades en la infancia y en la adolescencia. Respuesta familiar, escolar y social. Madrid: Pirámide.
- Maclean, K., y Connely, G. (2005). Still room for improvement? The educational experiences of looked after children in Scotland. En D. Crimmens e I. Milligan (Eds.), Facing forward: Residential child care: in the 21st century (pp. 173-183). Dorset: Russell House Publishing.
- Madariaga, J. M., y Goñi, A. (2009). El desarrollo psicosocial. Revista de Psicodidáctica, 14(1), 93-118.
- Martín, E., y Dávila, L. M. (2008). Redes de apoyo social y adaptación de los menores en acogimiento residencial. Psicothema, 20(2), 229-235.
- Martín, E., y Muñoz de Bustillo, M. C. (2009a). School adjustment of children in residential care: a multisource- analysis. The Spanish Journal of Psychology, 12(2), 462-470.
- Martín, E., y Muñoz de Bustillo, M. C. (2009b). Un análisis contextual de la preferencia y el rechazo entre iguales en la escuela. Psicothema, 21(3), 439-445.
- Martín, E., Muñoz de Bustillo, M. C., Rodríguez, T., y Pérez, Y. (2008). De la residencia a la escuela: la integración social de los menores en acogimiento residencial con el grupo de iguales en el contexto escolar. Psicothema, 20(3), 376-382.
- Masten, A. S., y Reed, M. G. (2002). Resilience in development. En C. R. Snyder y S. J. López (Eds.), Handbook of positive psychology (pp. 74-88). New York: Oxford University Press.
- Moreno, M. C. (1990). Desarrollo y conducta social de los 6 años a la adolescencia. En J. Palacios, Á. Marchesi y C. Coll (Comps.), Desarrollo psicológico y educación 1. Psicología evolutiva (pp. 405-430). Madrid:Alianza.
- Muñoz de Bustillo, M. C., Pérez, D., y Martín, E. (2006). ¿Qué penalizan los docentes?:análisis de la disciplina a través de los partes de incidencia. Infancia y Aprendizaje, 29(4), 423-435.
- Observatorio de la Infancia (2010). Estadística básica de medidas de protección a la infancia. Madrid: Ministerio de Sanidad y Política Social.
- Price, J. M. (1996). Frienships of maltreatment children and adolescents: contexts for expressing and modifying relationship history. En W. M. Bukowski, A. F. Newcomb y W. W. Hartup (Eds.), The company they keep. Frienship in childhood and adolescence (pp. 262-285). Cambridge: Cambridge University Press.
- Redondo, E., Muñoz, R., y Torres, B. (1998). Manual de buena práctica para la atención residencial a la infancia y la adolescencia. Madrid: FAPMI.
- Stone, S. (2007). Child maltreatment, out-of-home placement and academic vulnerability: a fifteen-year review of evidence and future directions. Children and Youth Services Review, 29, 139-161.
- Trianes, M. V., Muñoz, A. M., y Jiménez, M. (2007). Las relaciones sociales en la infancia y en la adolescencia y sus problemas. Madrid: Pirámide.
- Trout, A. L., Hagaman, J., Casey, K., Reid, R., y Epstein, M. H. (2008). The academic status of children and youth in out-of-home care: a review of the literature. Children and Youth Services Review, 30, 979-994.
- Vacca, J. S. (2008). Breaking the cycle of academic failure for foster children-What can the schools do to help? Children and Youth Services Review, 30, 1081-1087.