Educación y fronteras. María Sánchez Arbós y su lucha por la renovación pedagógica en Canarias (1920-1925)

  1. González Pérez, Teresa
Revista:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Ano de publicación: 2011

Número: 356

Páxinas: 431-455

Tipo: Artigo

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2011-356-046 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de educación

Resumo

María Sánchez Arbós is regarded as a progressive teacher who tried to change teaching by following an agenda of renovation and an active methodology. She belonged to the group of Spanish innovators who, inspired by the ideas of the Free Institution of Teaching, fostered a profound change in the educational model of their day and broke with traditional teaching practices. After graduating from the Advanced Teaching School and earning hands-on teaching experience, Sánchez Arbós began the work of teaching, guided by master teacher Manuel Bartolomé Cossío. This article follows her path during her career in the Canary Islands between 1920 and 1925, during a period of required teaching in the Standard School for Teachers. In order to achieve our objective, we used the historic method of research with certain hermeneutical and epistemological limitations. We consulted the historic archives of the former Standard School for Women Teachers and the Canary Island Secondary School, checking the official documents kept there. We also used secondary sources after conducting research in other libraries and newspaper libraries, analyzing the various published works on Sánchez Arbós� thought and teaching activity and her autobiography, Mi Diario. After reviewing the results, we found that her teaching included the introduction of new educational methods that were previously untried in the islands. Besides teaching new teachers, she was the first secondary school and university teacher in the Canary Islands. Since she understood the educational reality, she sought solutions to teaching problems and worked to lift her students from the ignorance of a region historically dominated by local political bosses and a high illiteracy rate. Her application of educational renovation placed her in direct opposition to the traditional methods that ignored the goals of the new school.

Referencias bibliográficas

  • Cabrera Pinto, A. (s/f). Su labor en la enseñanza y en el periodismo. Biografías isleñas. Santa Cruz de Tenerife: La Prensa.
  • Cacho Viu, V. (1962). La Institución Libre de Enseñanza. Madrid: Rialp.
  • Cipolla, C. (1969). Educación y desarrollo en Occidente. Barcelona: Ariel.
  • Ferrer Maura, S. (1973). La Escuela de Estudios Superiores del Magisterio (1909-1932). Madrid: Cedesa.
  • Fructuoso Ruiz de Erenchun, M. C. (1999). María de Maeztu Whitney. Una Vitoriana Ilustre. Vitoria: Real Sociedad Vascongada de Amigos del País.
  • Jiménez Landi, A. (1996). La Institución Libre de Enseñanza y su ambiente. (4 Vols.) Madrid: Ed. Complutense.
  • Juan Borroy, V. M. (1999). María Sánchez Arbós. Una maestra aragonesa en la edad de oro de la Pedagogía. Revista Rolde, 90, 12-21.
  • Juan Borroy, V. M. (2004). María Sánchez Arbós, el compromiso moral de la educación. En vv.aa., Educación y Modernización en Aragón en el siglo xx (pp. 209-224). Zaragoza: Diputación.
  • Juan Borroy, V. M. y Viñao Frago, A. (2006). Introducción. En M. Sánchez Arbós (Aut.), Mi diario. Zaragoza: Gobierno de Aragón y otros.
  • Juan Borroy, V. M. y Ontañón, E. (2007). Introducción. En M. Sánchez Arbós (Aut.), Una escuela soñada. Madrid: Escuela Nueva/MEC.
  • Martínez Medrano, E. (1980). María Sánchez Arbós. Una maestra oscense (1889-1976). Alcorces, Tema Aragonés, 18.
  • Molero Pintado, A. (2000). La Institución Libre de Enseñanza. Un proyecto español de renovación pedagógica. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Nuñez Muñoz, M. F. (1998). Historia de la Universidad de La Laguna. La Laguna-Tenerife: Servicio de Publicaciones de la ULL.
  • Ontañón, E. (2006). Prólogo. En M. Sánchez Arbós (Aut.), Mi diario. Zaragoza: Gobierno de Aragón y otros.
  • Palacios Bañuelos, L. (1988). El Instituto-Escuela. Historia de una renovación educativa. Madrid: MEC.
  • Pérez-Villanueva Tovar, I. (1989). María de Maeztu: una mujer en el conformismo educativo español. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Quirós Linares, F. (1977). La población de la Laguna (1837-1960). La Laguna de Tenerife: Instituto de Estudios Canarios.
  • Rodrigo, A. (2003). Mujeres para la historia: La España silenciada del siglo xx. Barcelona: Ediciones Carena.
  • Sánchez Arbós, M. (2007). Una escuela soñada. Madrid: Escuela Nueva/mec.
  • Sánchez Arbós, M. (1977). Recuerdos de una maestra. En vv.aa. En el centenario de la Institución Libre de Enseñanza (pp. 19-21). Madrid: Tecnos.
  • Sánchez Arbós, M. (1925, 16 de enero). Una nueva institución en Tenerife. La Prensa.
  • Sánchez Arbós, M. (2006). Mi diario. Zaragoza: Gobierno de Aragón y otros, 2ª edición.
  • Sánchez Arbós, M. (1928). Magdalena en la escuela primaria. Revista de Escuelas Normales, 55.
  • Suárez Bosa, M. (1997). La tardía transición de la alfabetización en Canarias y los problemas para el desarrollo económico. Las Palmas.
  • VV.AA. (2006). 160 Aniversario Instituto Canarias Cabrera Pinto. La Laguna (Tenerife): Viceconsejería de Cultura, Gobierno de Canarias.
  • Viñao Frago, A. (2007). Reformas e innovaciones educativas en la España del primer tercio del siglo XX: la jae como pretexto. Revista de Educación, Extraordinario 2007, 21-44.