La implantación de los nuevos gradospropuestas de mejora

  1. Martín Martín, Pedro Angel
  2. Bobb Wolff, Leslie
Journal:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Year of publication: 2011

Issue: 356

Pages: 703-715

Type: Article

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2010-356-120 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de educación

Abstract

This academic year (2009-2010), the majority of the departmental units at the School of Philology of the University of La Laguna have begun to experience a period of transition, leading to integration into the European Higher Education Area (EHEA), by means of the gradual introduction of new EHEA-compliant degrees. This process is a major challenge for all the members of the university community, since the process entails significant changes as regards the concept of academic instruction. The new concept of academic instruction mainly considers the total amount of work done by students, including the effort they put into independent study. Moreover, because learning will be competence based, the professional profile and individual features of students are taken into account in course planning. This requires new methodologies and more complex assessment criteria that must be clearly specified in programme guides. Moreover, tutorial action takes on great importance in this context, since it is seen as a system for helping students with information, guidance and instruction, not only academically but also personally, socially and career-wise. Thus the teaching and research function of lecturers in the EHEA must be widened to cover other aspects that serve to enrich students' comprehensive development. This essay explores the concept of academic instruction within the framework of the EHEA, as opposed to the present teaching focus, and the repercussions that this concept has on syllabus design and on the role that university teachers have to fulfil in the new teaching/ learning process. Some reflection is offered on the difficulties perceived after the completion of the first year and some suggestions are given for improving academic instruction in the years to come.

Bibliographic References

  • Álvarez, P. y González, M. (2008). Los planes de tutoría en la universidad: una guía para la implantación. Santa Cruz de Tenerife: Universidad de La Laguna.
  • Cebrián, M. (2003). Innovar con tecnologías aplicadas a la docencia universitaria. En M. Cebrián (Ed.). Enseñanza virtual para la innovación universitaria (pp. 27-41). Madrid: Nancea.
  • Echevarría, B. (2001). Configuración actual de la profesionalidad. Letras de Deusto, 31, 35-55.
  • García-Valcárcel, A. (2008). La tutoría en la enseñanza universitaria y la contribución de las tic para su mejora. Relieve, v. 14, 2, 1-14.
  • Lázaro, A. (2004). La necesidad de la tutoría en la calidad universitaria. Revista Española de Pedagogía, 225, 63-84.
  • Martínez, M. y Esteban, F. (2005). Una propuesta de formación ciudadana para el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Española de Pedagogía, 230, 63-84.
  • Medina Rubio, R. (2005). Misiones y funciones de la universidad en el espacio europeo. Revista Española de Pedagogía, 230, 17-42.
  • Méndez, C. (2005). La implantación del sistema de créditos europeo como una oportunidad para la innovación y mejora de los procedimientos de enseñanza-aprendizaje en la universidad. Revista Española de Pedagogía, 230, 5-16.
  • Monreal-Gimeno, M. C. (2005). Las guías docentes como instrumento de innovación en la enseñanza superior en el marco de la convergencia europea. Educatio, 23, 33-47.
  • Monereo, C. y Pozo, J. (2003). La universidad ante la nueva cultura educativa. Enseñar y aprender para la autonomía. Madrid: Síntesis.
  • Urbaneja, L. (2003). La aplicación de las nuevas tecnologías de la comunicación a la función tutorial en los sistemas de Educación a Distancia. En P. Álvarez y H. Jiménez (Eds.). Tutoría universitaria (pp. 123-136). Santa Cruz de Tenerife: Universidad de La Laguna.