Reconsideraciones sobre la representación fotográfica en la era digital

  1. Pérez Jiménez, Mauricio
Revista:
Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen

ISSN: 1695-761X

Any de publicació: 2012

Número: 10

Pàgines: 65-89

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen

Resum

«Redefi ning photography representation in the digital age». An analysis of photography must begin with an understanding of the fundamental elements involved in the materialization and perception of the same. Th is is essential because many of the aspects that come into play in digital photography are based on the principles of the photographic device itself. If we begin with established ideas and unquestionable generalizations, this will only lead to a superfi cial and simplistic debate. We begin with a critical analysis of the principles that govern the photographic device. Th is is understood to be the group of operative and technical elements that enable a photographic image to be produced and distributed. Below is an analysis of the theories for photography semiotics and the relation to the idea of truth in its representation. Th e consequence

Referències bibliogràfiques

  • Shaaeffer, Jean-Marie, La imagen precaria, Madrid: Cátedra, 1990.
  • Torán, Enrique,Tecnología Audiovisual II. Parámetros audiovisuales, Madrid: Síntesis, 1998.
  • Moles, Abrahan, La imagen. Comunicación funcional, México: Trillas, 1991
  • Barthes, Roland, La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós, 1990.
  • Soulages, François, Estética de la fotografía, Buenos Aires: La marca, 2005.
  • Sorlin, Pierre, Los hijos de Nadar, Buenos Aires: La marca, 2004.
  • Barthes, Roland, Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces, Barcelona: Paidós, 1986.
  • Dubois, Philippe, El acto fotográfi co. De la representación a la recepción, Barcelona: Paidós, 1986.
  • Arnheim, Rudolf, El cine como arte, Barcelona, Paidós, 1986.
  • Gubern, Román, Mensajes icónicos en la cultura de masas, Barcelona: Lumen, 1974.
  • Ramírez, Juan Antonio, Medios de masas e historia del arte, Madrid: Cátedra, 1976.
  • Sonesson, Göran, «La fotografía entre el dibujo y a virtualidad», en http://fi lserver.arthist.lu.se/ kultsem/pdf/Posfotografi a.pdf, 2009.
  • Rojas, Antonio y Núñez, Luis. «La historia no contada de la fotografía que ganó el Pulitzer», http://www.elmundo.es/elmundo/2011/02/18/comunicacion/1298054483.html.
  • Fontcuberta, Joan, El beso de Judas. Fotografía y verdad, Barcelona: Gustavo Gili, 1997.
  • Fontcuberta, Joan, La cámara de Pandora. La fotografía después de la fotografía, Barcelona, Gustavo Gili, 2010.
  • Mitchell, William J., Th e reconfi gured eye: Visual Truth in the post-photographic era, Massachusetts: MIT, 1992.
  • Bruno, Walter, «Necrológica por la civilización de las imágenes» en Videoculturas de fi n de siglo, Madrid, Cátedra, 1990.
  • Cadoz, Claude, Las realidades virtuales, Madrid: Debate, 1995.
  • Levoy, Marc y Shade, Jonathan, «A light fi eld of Michelangelo’s statue of Night», http://graphics. standford.edu/projects/mich/lightfi eld-of-night.
  • Lister, Martin, La imagen fotográfi ca en la cultura digital, Barcelona: Paidós, 1997.
  • Brea, José Luis, Un ruido secreto. El arte en la era póstuma de la cultura, Murcia: Mestizo, 1996.
  • Valenzuela, Mario, Fotoperiodismo: desde la fotografía a la postfografía, www.uchile.cl/download. jsp%3 Fdocument%3D49544%26 property%3 Dattachment%26 index%3D12%26 content%3 D+fotoperiodismo+valenzuela&, (acceso marzo 20, 2012).
  • Gasparini, S. and Garassini, B. en «Representar con los nuevos media» en Las nuevas tecnologías de la comunicación, Barcelona: Paidós, 1995.
  • Anceschi et al., Videoculturas de fi n de siglo, Madrid: Cátedra, 1990.
  • Nell, Noël, «Los regimens escópicos de lo virtual», Designis 5 (Coorpus digitalis, semióticas del mundo digital), (2004).
  • Gubern, Román, Del bisonte a la realidad virtual. La escena y el laberinto, Barcelona: Anagrama, 1996.