Continuidades y cambios en las disciplinas escolaresapuntes para una teoría sobre la historia del currículum

  1. Mariano GONZÁLEZ DELGADO
Journal:
Education in the knowledge society (EKS)

ISSN: 2444-8729 1138-9737

Year of publication: 2014

Issue Title: Temáticas emergentes en Teoría de la Educación: nuevas perspectivas y retos de futuro

Volume: 15

Issue: 4

Pages: 262-294

Type: Article

More publications in: Education in the knowledge society (EKS)

Abstract

This article explores approaches about curriculum history in Spain over the use the field concept. This discussion have been present in the History of Education around the last years. The field concept has been used for explain the change in school subjects, its knowledge, and curriculum policy. This methodological tool has been useful for analyze and explain the continuities and changes in curriculum policy and school subjects. The nature of the contribution of this concept to the study of curriculum change is assessed. The paper try to explain the different problems about the use of field concept within History of Education in Spain. First, I describe the discussion in Spain around this approach. Second, I analyze the use made of the term 'field' and its internal characteristics. Later on, through a serial of international studies, I analyze its connections to external group’s people and its relationship with these aspects. Finally, I end up with an outline of the future research for continue to improving this issue.

Bibliographic References

  • Archer, M. S. (1979). Social Origins of Educational Sistems. London: SAGE.
  • Archer, M. S. (1996). Culture and Agency: The Place of Culture in Social Theory. Revisited Edition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Ball, S. J. (1982). Competition and Conflict in the Teaching of English: A SocioHistorical Analysis. Journal of Curriculum Studies, 14(1), 1-28.
  • Ball, S. J. (1988). Relations, Structures and Conditions in Curriculum Change: A Political History of English Teaching 1970-85. En I. F. Goodson (Ed.), International Perspectives in Curriculum History (pp. 297-327). London: Routledge.
  • Bermúdez Abellán, J. (2005). Génesis y evolución del Dibujo como disciplina básica en la Segunda Enseñanza (1836-1936). Memoria para optar al título de Doctor. Teoría e Historia de la Educación, Universidad de Murcia, Murcia, España.
  • Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.
  • Bourdieu, P. (2000). Cuestiones de Sociología. Madrid: Istmo.
  • Boyd, C. P. (2000). Historia Patria. Política, historia e identidad nacional en España: 1875-1975. Barcelona: Pomares-Corredor.
  • Carrillo Gallego, D. (2004). La Metodología de la aritmética en los comienzos de las Escuelas Normales (1838-1868) y sus antecedentes. Memoria para optar al título de Doctor. Teoría e Historia de la Educación, Universidad de Murcia, Murcia, España.
  • Chervel, A. (1991). Historia de las disciplinas escolares. Reflexiones sobre un campo de investigación. Revista de Educación, 295, 59-111.
  • Cuesta, R. (1997). Sociogénesis de una disciplina escolar: la Historia. Barcelona: Pomares-Corredor.
  • Cuesta, R. (1998). Clío en las aulas. La enseñanza de la Historia en España entre reformas, ilusiones y rutinas. Madrid: Akal.
  • Cuesta, R. (2003). Campo profesional, formación del profesorado y apuntes de didáctica crítica en tiempos de desolación. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 17, 3-23.
  • Cuesta, R. (2005). Felices y escolarizados. Crítica de la escuela en la era del capitalismo. Barcelona: Octaedro-EUB.
  • Cuesta, R. (2006). La escuela y el huracán del progreso. ¿Por qué todavía hoy es necesaria una crítica histórica de la escolarización de masas? Indaga. Revista internacional de ciencias sociales y humanas, 4, 53-94.
  • Cuesta, R., Mainer, J., Mateos, J., Merchán, J. y Vicente, M. (2002). Presentación del proyecto Nebraska. IX Seminario Fedicaria. Recuperado el 21 de febrero de 2014 de www.fedicaria.org/pdf/Nebraska_02.pdf.
  • Cuesta, R., Mainer, J., Mateos, J., Merchán, J. y Vicente, M. (2005). Didáctica crítica. Allí donde se encuentra la necesidad y el deseo. Con-Ciencia Social, 9, 17-54.
  • DeBoer, G. E. (1991). A History of Ideas in Science Education: Implications for Practice. Nueva York: Teacher College Press.
  • Donahue, D. M. (1993). Serving Students, Science, or Society? The Secondary School Physics Curriculum in the United States, 1930-1965. History of Education Quarterly, 33(3), 321-352.
  • Escolano, A. (2000). Las culturas escolares del siglo XX. Encuentros y desencuentros. Revista de Educación, extraordinario, 201-218.
  • Evans, R. W. (2011). The Hope for American School Reform: The Cold War Pursuit of Inquiry Learning in Social Studies. New York: Palgrave-Macmillan.
  • Foster, S. J. (1999). The Struggle for American Identity: Treatment of Ethnic Groups in United States History Textbooks. History of Education, 28(3), 251-278.
  • Franklin, B. M. (1999). Review Essay: The state of Curriculum History. History of Education, 28(4), 459-476.
  • Franklin, B. M. (2004). Community, Race, and Curriculum in Detroit: the Northern High School walkout. History of Education, 33(2), 137-156.
  • Franklin, B. M. (2008). Curriculum, History and Its Revisionist Legacy. En W. J. Reese y J. L. Rury (Ed.), Rethinking the History of American Education (pp. 223-244). New York: Palgrave-Macmillan.
  • Franklin, B. M. (2010). Curriculum, Community, and Urban School Reform. New York: Palgrave-Macmillan.
  • Gibbons, M., et al. (1997). La nueva producción del conocimiento. La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: PomaresCorredor.
  • González Delgado, M. (2009). Notas para una evaluación de la historia del currículum: Estudio de los procesos de legitimación y cambio. Tempora. Revista de Sociología de la Educación, 11, 97-134.
  • González Delgado, M. (2013a). Conflicto, legitimación y cambio en el currículum: 1970-1990. Memoria para optar al título de Doctor. Teoría e Historia de la Educación, Universidad de La Laguna, La Laguna, España.
  • González Delgado, M. (2013b). La historia del currículum en EE.UU. y Gran Bretaña. Una revisión historiográfica y algunas aportaciones teóricas y metodológicas para el contexto español. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 32, 315-342.
  • Gooday, G. (1991). Teaching Telegraphy and Electronics in the Physics Laboratory: Williams Ayrnot and the Creation of an Academic Space for Electrical Engineering in Britain. History of Technology, 13, 73-114.
  • Goodson, I. F. (1982). School Subjects and Curriculum Change: Studies and Curriculum History. London: Croom Helm.
  • Goodson, I. F. (1991). La construcción social del currículum. Posibilidades y ámbitos de investigación de la historia del currículum. Revista de Educación, 295, 7-38.
  • Gordon, P y Lawton, D. (1978). Curriculum Change in the Nineteenth and Twentieth Centuries. London: Hodder and Stoughton.
  • Kargon, R. H. y Knowles, S. G. (2002). Knowledge for Use: Science, Higher Learning, and Americanʾs New Industrial Heartland, 1880-1915. Annals of Science, 59 (1), 1-20.
  • Kliebard, H. (1986). The Struggle for the American Curriculum, 1893-1958. New York: Routledge.
  • Lawn, M. (1986). Review of Ivor Goodson (Ed.) Social Histories of the Secondary Curriculum. History of Education, 15(3), 226-227.
  • Layton, D. (1973). Science for the People: The Origins of the School Science Curriculum in England. London: George Allen and Unwin.
  • Lybarger, M. B. (1991). The historiography of social studies: Retrospect, circumspect, and prospect. En J. P. Shaver (Ed.), Handbook of Research on Social Studies Teaching and Learning (pp. 3-15). New York: Macmillan.
  • Mainer, J. (2009). La forja de un campo profesional. Pedagogía y didáctica de las Ciencias Sociales en España (1900-1970). Madrid: CSIC.
  • Mainer, J. y Mateos, J. (2011). Saber, poder y servicio: Un pedagogo orgánico del Estado: Adolfo Maíllo. Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Martín Criado, E. (2008). El concepto de campo como herramienta metodológica. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 123, 11-33.
  • Martín Criado, E. (2010). La Escuela sin funciones. Crítica de la sociología de la educación crítica. Barcelona: Bellaterra.
  • McCulloch, G. (1988). Curriculum History in England and New Zeland. En I. F. Goodson (Ed.), International Perspectives in Curriculum History (pp. 297-327). London: Routledge.
  • McCulloch, G, (1996). The Study of Curriculum History in Britain: Research Trends and Issues. Curriculum History, 3, 53-58.
  • McCulloch, G. (2011). The Struggle for the History of Education. London: Routledge.
  • Noffke, S. E. (2000). Identity, Community and Democracy in the New Social Order. En D. Hursh y E. W. Ross (Eds.), Democratic social education: Social studies for social change (pp. 73-83). New York: Falmer Press.
  • Olmedo, A. y Santa Cruz, E. (2013). Neoliberalism, Policy Advocacy Networks and Think Tanks in the Spanish Educational Arena: The Case of FAES. Education Inquiry, 4(3), 473-496.
  • Prytz, J. (2007). Speaking of Geometry A study of geometry textbooks and literature on geometry instruction for elementary and lower secondary levels in Sweden, 1905-1962, with a special focus on professional debates. Memoria para optar al título de Doctor. Uppsala, Suecia: Uppsala Universitet,
  • Prytz, J. (2012). Social Structures in mathematics education: Researching the History of Mathematics Education with Theories and Methods from Sociology of Education. En History and Pedagogy of Mathematics (pp. 583-596). 16-20 de Julio, Daejeon: Korea del Sur.
  • Puelles Benítez, M. y Tiana Ferrer, A. (2003). El proyecto MANES: una investigación histórica sobre los manuales escolares. Boletín de la Institución Libre de Enseñanza (BILE), 49-50, 163-174.
  • Rifà Valls, M. (2005). Historias del currículum e historias de vida en el trabajo de investigación sobre la enseñanza de Ivor Goodson. Con-ciencia social, 9, 69-97.
  • Rudolph, J. L. (2002). Scientist in the Classroom: The Cold War Reconstruction of American Science Education. New York: Palgrave.
  • Saxe, D. W. (1992). An Introduction to the Seminal Social Welfare and Efficiency Prototype: The founders of 1916 social studies. Theory and Research in Social Education, 20, 156-178.
  • Shepherd, J. y Vulliamy, G. (1994). The Struggle for Culture: A Sociological Case Study of the Development of a National Music Curriculum. British Journal of Sociology of Education, 15(1), 27-40.
  • Stallones, J. (2002). Paul Robert Hanna: A Life of Expanding Communities. Stanford: Hoover Press.
  • Valls Montés, R. (2001). La historiografía escolar española en la época contemporánea: de los manuales de historia a la historia de las disciplinas escolares. En C. Forcadell y I. Peiró (Coord.), Lecturas de la Historia. Nueve reflexiones sobre Historia de la Historiografía (pp. 193-203). Zaragoza: Institución Fernando el Católico-(CSIC).
  • Valls Montés, R. (2002). Cambios y continuidades en los manuales y materiales curriculares de Historia de la Educación Secundaria Obligatoria. Gerónimo de Uztariz, 17-18, 67-78.
  • Valls Montés, R. (2007). Historiografía escolar española: siglos XIX y XX. Madrid: UNED.
  • Viñao, A. (1996). Por una historia de la cultura escolar: enfoques, cuestiones, fuentes. En Cultura y Civilizaciones. III Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea (pp. 167-183). Valladolid: Secretariado de Publicaciones e Intercambio Científico de la Universidad de Valladolid.
  • Viñao, A. (2001). Culturas escolares, reformas e innovaciones educativas. Con-Ciencia Social, 5, 25-46.
  • Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Continuidades y cambios, Madrid: Morata.
  • Viñao, A. (2005). Engañados, escolarizados, infelices. Con-ciencia Social, 9, 123-133.
  • Viñao, A. (2006). La historia de las disciplinas escolares. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 25, 243-269.
  • Viñao, A. (2008). La escuela y la escolaridad como objetos históricos. Facetas y problemas de la Historia de la Educación. En J. Mainer (Coord.), Pensar críticamente la educación escolar: perspectivas y controversias historiográficas (pp. 83-118). Zaragoza: Prensas Universitarias.
  • Viñao, A. (2009). Modos de Educación y problemas de periodización histórica. Comentarios y observaciones. En R. Cuesta, J. Mainer y J. Mateos (Coords.), Transiciones, cambios y periodizaciones en la historia de la educación, (pp. 83-98). Salamanca: Lulu.
  • Viñao, A. (2012). Historia de las disciplinas, profesionalización docente y formación de profesores: el caso español. Pro-Posiçoes, 23(3), 103-118.
  • Walker, R. (1983). Review of Ivor Goodson`s School Subject and Curriculum Change. History of Education, 12(4), 316-317.
  • Whelan, M. (1997). Social Studies from Social Reform: Charles Beard´s vision of history and social studies education. Theory and Research in Social Education, 25, 288- 315.
  • Woyshner, C. (2006). Notes toward a Historiography of the Social Studies: Recent Scholarship and Future Directions. En K. C. Barton (Ed.), Research Methods in Social Studies Education: Contemporary Issues and Perspectives (pp. 11-38). New York: Age Publishing.
  • Young, M. (2008). From Constructivism to Realism in the Sociology of the Curriculum. Review of Research in Education, 32(1), 1-28