Sexo y cohorte como fuentes de diferenciación de valores en la sociedad postmoderna

  1. Yagüe López, Laura
  2. Sánchez Rodríguez, Ana Isabel
  3. Miguel Negredo, Adelia de
  4. Gómez Becerra, Inmaculada
Aldizkaria:
International journal of psychology and psychological therapy

ISSN: 1577-7057

Argitalpen urtea: 2013

Alea: 13

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 243-253

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: International journal of psychology and psychological therapy

Laburpena

The aim of this study was to analyze sex and cohort differences in ranking-emphasis on values measured using the Rokeach Value Survey in two groups of 122 adult and 150 young participants. Results indicate differences between cohorts in two-thirds of the final values and half of the instrumental values, and sex differences in seven final values and four instrumental values, showing a change in relevant values mostly in females. The results are discussed from the perspective of socio-cultural change that has taken place in Spain in the last decades and from the perspective of change in values ??in postmodern western society

Erreferentzia bibliografikoak

  • Buss DM y Hawley P (2011). The evolution of personality and individual differences. Nueva York: Oxford University Press.
  • Chareonwongsakin K (2006). Values Education in Thailand: Preparation for Globalization, for the Academic Seminar for Values Education for Citizens in the New Century. Hong Kong: HongKong Institute of Educational Research, Chinese University Press.
  • Cheng A y Fleishchmann KR (2010). Developing a Meta-Inventory of Human Values. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, 47, 1-10.
  • Díez Nicolás J (2000). La escala de postmaterialismo como medida del cambio de valores en las sociedades contemporáneas. En J Elzo y FA Orizo (Dir.), La Encuesta Europea de Valores en su tercera aplicación, 1981-1989 (pp. 283-311). Madrid, Universidad de Deusto/Fundación Santamaría.
  • Elzo J (1999). Ensayo de una tipología de jóvenes españoles basado en sus sistemas de valores. En J Elzo, FA Orizo, J González-Anleo, P González Blasco, MT Laespada y L Salazar (Eds.), Jóvenes españoles ’99 (pp. 13-51). Madrid: Fundación Santa María.
  • Feather NT (1986). Cross-cultural studies with the Rokeach Value Survey: the Flinders program of research on values. Australian Journal of Psychology, 38, 269-283.
  • Gunther H (1981). Uma tentativa de traduzir e adaptar a escala de valores de Rokeach para uso no Brasil. Arquivos Brasileiros de Psicología, 33, 58-72.
  • Hague WJ (1993). Toward a systemic explanation of valuing. Counseling and Values, 38, 29-41.
  • Inglehart R y Welzel C (2005). Modernization, Cultural Change, and Democracy: The Human Development Sequence. Cambridge University Press.
  • Manso J (1989). Valores terminales e instrumentales de estudiantes chilenos y brasileros. Arquivos Brasileros de Psicologia, 41, 29-34.
  • McCrae RR, Costa PT, Ostendorf F, Angleitner A, Avia MD, Sanz J, Sánchez Bernardos ML, Kusdil ME, Woodfield R, Saunders PR y Smith PB (2000). Nature over Nurture: Temperament, Personality, and Life Span Development. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 173-186.
  • Megías E (2000). Los valores de la sociedad española y su relación con las drogas. Colección de Estudios Sociales, nº 2. Barcelona: Fundación “La Caixa”.
  • Megías E (2001). Valores sociales y drogas. Madrid: Fundación de Ayuda contra la Drogadicción (FAD). de Miguel A (2005). Diferencias de edad y género en el NEO-PI-R en dos muestras con distinto nivel académico. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 5, 13-31.
  • Moliner M (2012). Diccionario de uso del español. Madrid: Gredos.
  • Mueller D J (1974). A test of the validity of two scales on Rokeach‘s Value Survey. Journal of Social Psychology, 94, 289-290.
  • Nesbitt E y Herderson A (2003). Religious Organizations in the UK and Values Education Programs for Schools. Journal of Beliefs and Values, 24, 75-88.
  • Piirto J (2005). I live in my own bubble: Values of talented adolescents before and after 9/11/2001. Journal of Secondary Gifted Education, XVI (2/3), 106-119.
  • Roales-Nieto JG (2009). Cambio social y cambio personal. Estudio preliminar del cambio en valores en una muestra intergeneracional. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9, 395-420.
  • Roales-Nieto JG y Segura A (2010). Intergenerational differences in materialism and postmaterialism values in a Spanish simple. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 10, 499-512.
  • Rokeach M (1973). The nature of human values. Nueva York: Free Press.
  • Rokeach M (1978). Beliefs, attitudes and values. San Francisco, USA: Jossey-Brown.
  • Schwartz SH (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1-65.
  • Schwartz SH (1996). Value priorities and behavior: Applying a theory of integrated values systems. En C Seligman, JM Olson y MP Zanna (Eds.). The psychology of values: The Ontario symposium volume 8 (pp. 1-24) Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Schwartz SH y Bilsky W (1987). Toward a universal psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 350-362.