Epistemología de la enseñanza y nuevas fronteras científicas

  1. González Pérez, Teresa
  2. Gramigna, Anita
Revue:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646

Année de publication: 2013

Titre de la publication: Formación del profesorado y práctica educativa. Nuevas aproximaciones

Número: 76

Pages: 15-27

Type: Article

D'autres publications dans: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Résumé

Science and technology are bringing changes to our lives. In order to face them we need a new school and a different kind of training of teachers. It has commonly thought that science is a matter of scientists. In fact a mythical image of science has been transmitted by giving it an absolute truth through which an acritical acceptation is imposed upon us. Nonetheless, it is certain that science has brought such a fast and quick transformation in contemporary society that it has created in itself a kind of passitivy together with the changes that it has brought. Here lies the problem we tackle in this article. It deals with a change that we haven't learnt to admit, something that confuses us and provides us with new and crucial ethical questions. Thus, the great innovation of our time brings us questions and problems that we are not prepared to solve. Hence the need of a new training of teachers and of a different education from the one that now belongs to a recent past, but different from the technocratical simplifications that the manegerial model seems to try to train us for the future.

Références bibliographiques

  • ALIAGA ABAD, F. (1996). «EnRedados: aplicaciones y experiencias de Internet en España con interés educativo». Bordón, 48 (3), 355-361.
  • BATESON G. (2004). Pasos hacia una ecología de la mente. Madrid: Lumen. Trad. del original inglés A sacred unity. Steps to an Ecology of Mind. San Francisco: Harper Collins, 1991.
  • BATESON G. (2006). Espíritu y naturaleza. Buenos Aires: Amorrortu. Trad. del original inglés Mind and Nature: A Necessary Unity (1979). Nueva York: Dutton.
  • BAUMAN, Z. (2004). Etica, società, politica. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  • BAUTISTA GARCÍA-VERA, A. (1994). Las nuevas tecnologías en la capacitación docente. Madrid: Visor.
  • BROERS, A. (2009). Il trionfo della tecnología. Torino: Bollati e Boringhieri. Trad. del original inglés The triumph of technology. Cambridge University Press.
  • BUENO MONREAL, M.ª J. (1996). «Influencia y repercusión de las nuevas tecnologías de la información y de la comunicación en la educación», Bordón, 48 (3), 347-354.
  • CABERO ALMENARA, J. (2004). «La investigación en tecnologías de la educación», Bordón, 56 (3-4), 617-634.
  • CABERO ALMENARA, J. (coord.) (1999). Tecnología educativa. Madrid: Síntesis.
  • CABERO ALMENARA, J. (coord.) (2007). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: Mc Graw Hill.
  • DELORS, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Siglo XXI.
  • ESTEVE, J. M. (2003). La tercera revolución educativa. Barcelona: Paidós.
  • FERRÉS, J. y MARQUÉS, P. (coords.) (1996). Comunicación educativa y nuevas tecnologías. Barcelona: Praxis.
  • FERNÁNDEZ ENGUITA, M. (2001). Educar en tiempos inciertos. Madrid: Morata.
  • FERNÁNDEZ MUÑOZ, R. (2007). «Desafíos educativos en la sociedad del conocimiento», Comunicación y pedagogía (Enseñar y aprender en la sociedad del conocimiento), 218, 42-46.
  • GALIMBERTI, U. (1999). Psiche e teche. L’uomo nell’età della tecnica. Milano: Feltrinelli.
  • GRAMIGNA, A. (2009). «La paradoja de la innovación inmóvil: reflexiones críticas sobre la mitología educativa de la Agenda de Lisboa», Revista Española de Educación Comparada, 16, 43-73.
  • HEIDEGGER, M. (2002). Serenidad. Barcelona: Serbal.
  • JASPERS, K. (1959). Origine e senso della storia. Milano: Comunità.
  • JONAS, H. (2004). El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Madrid: Herder.
  • KUHN, Th. (1983). La metafora nella scienza. Milano: Feltrinelli.
  • MAJÓ, J., y MARQUÉS, P. (2002). La revolución educativa en la era Internet. Barcelona: Praxis.
  • MARCHESI, A., y MARTÍN, E. (1998). Calidad de la enseñanza en tiempos de cambio. Madrid: Alianza Editorial.
  • MORIN, E. (1988). El Método 3. El conocimiento del conocimiento. Madrid: Cátedra. Trad. del original francés La Méthode 3. La connaissance de la connaissance. París: Seuil.
  • MORIN, E. (1990). Science avec conscience. Paris: Seuil.
  • ORTEGA RUIZ y otros (1994). Educación y nuevas tecnologías. Murcia: CajaMurcia.
  • PLATÓN (1981). Obras completas. Madrid: Aguilar.
  • PRILLA, G. (2002). Vendere onnipotenza. Metafore pubblicitarie, tecnologie, miti del XXI secolo. Bari: Dedalo.
  • SEVERINO, E. (2008). Dialogo su Etica e Scienza. Milano: San Raffaele.