Más allá del tiempo y el espacioun modelo pedagógico para las niñas desde la España ilustrada al México republicano

  1. Arredondo, Adelina
  2. González Pérez, Teresa
Journal:
Clepsydra: Revista de Estudios de Género y Teoría Feminista

ISSN: 1579-7902

Year of publication: 2013

Issue: 12

Pages: 125-138

Type: Article

More publications in: Clepsydra: Revista de Estudios de Género y Teoría Feminista

Abstract

In 1768, King Charles III issued some rules to foster the creation of free schools for girls. The so called «Reglamento para la creación de escuelas gratuitas en los distritos de Madrid» was issued in 1783 and forty-three years later this particular regulation was transferred from Madrid districts to republican Mexico, a distant and different geographical location under a federal, liberal government. Our concern in this article is with the study of girls’ public education within the new social order established in northern Mexico at the time in order to get to know which the aims of the girl centers in this arid zone were and why this regulation was passed in spite of the time lag with regard to its Spanish source.

Bibliographic References

  • T. González Pérez, Mujeres, Historia y Educación. Las Palmas de Gran Canaria, Anroart Ediciones, 2007, p. 53.
  • M. Ortega López, «La educación de la mujer en la Ilustración española», Revista de Educación, MEC, núm extraordinario (1988), p. 316.
  • P. Rodríguez de Campomanes, «Discurso sobre la educación popular de los artesanos» [1775], en J. Reeder (ed.), Clásicos del pensamiento económico español, Madrid, Instituto de Estudios Fiscales, 1975, pp. 367-368.
  • Reglamento General de Instrucción Pública decretado por las Cortes en 29 de junio de 1821. Barcelona, Imprenta del Gobierno, 1821, p. 18
  • «Álbum de Señoritas», 1852, año i, núm. 3, citado en G. Scanlon, La polémica feminista en la España contemporánea, Madrid, Ediciones Akal, 1985, p. 15.
  • P. Gonzalbo, Historia de la educación en la época colonial. La educación de los criollos y la vida urbana. México, El Colegio de México, 1995, pp. 227-335.
  • D. Tanck, Pueblos de indios y educación en el México colonial, 1750-1821. México, El Colegio de México, 2000;
  • P. Gonzalbo, Historia de la educación en el época colonial. El mundo indígena. México, El Colegio de México, 1990.
  • Anne Staples, «Una educación para el hogar. México en el siglo xix», en A. Arredondo (coord.), Obedecer, servir y resistir. La educación de las mujeres en la historia de México, México, Porrúa/ UPN, 2003, pp. 85-98.
  • Archivo Municipal de Chihuahua, Fondo Independencia, caja 1, expediente 16, documentos fechados el 6 de abril de de 1825 y el 26 de agosto de 1825.
  • Isabel Vega Muytoy, «La Compañía Lancasteriana en su gestión como Dirección General de Instrucción Primaria 1842-1845», tesis de maestría, México, Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora, 1996, p. 7 y ss.
  • A. Arredondo, En la senda de la modernidad. Un siglo de educación en Chihuahua 1767-1867. Zamora, El Colegio de Michoacán, 2011, volumen i, pp. 236-356.
  • En P. Gonzalbo, El Humanismo y la educación en la Nueva España. México, SEP / El Caballito, 1985, p. 135.