Las relaciones económicas de Canarias con Latinoamérica (2000-2011)
- José-Antonio Álvarez González 1
- Rocío Peña Vázquez 1
- Juan-Manuel Cabrera Sánchez 1
- 1 Universidad de La Laguna (España)
ISSN: 2171-4924
Year of publication: 2013
Issue Title: Las relaciones de Canarias con América Latina
Issue: 1
Pages: 11-30
Type: Article
More publications in: Revista Atlántida: Revista Canaria de Ciencias Sociales
Abstract
En este artículo se revisan las relaciones económicas entre las Islas Canarias y Latinoamérica en el período 2000-2011. Después de un breve repaso de la literatura sobre la internacionalización de las empresas, se analizan las relaciones comerciales, de servicios y los flujos de inversiones directas en el extranjero. La conclusión es que apenas existen relaciones comerciales y de servicios y solamente unos débiles flujos de capital para inversiones directas
Bibliographic References
- Agndal, H. y Elbe, J. (2007): The internationalization processes of small and medium-size Swedish tourism firms. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, vol. 7(4), 301-327.
- Andersen, O. y Buvik, A. (2002): Firms’ internationalization and alternative approaches to the international customer/market selection. International Business Review, vol. 11, 347-363.
- Armario, J.M., Ruiz, D.M. y Armario, E.M. (2008): Market orientation and internationalization in small and medium-sized enterprises. Journal of Small Business Management, vol. 46(4), 485-511.
- Baldwin, R. y Martín, P. (1999): Two waves of globalisation: Superficial similarities, fundamental differences. NBER Working Paper, num. 6904.
- Bernard, A.B. y Bradford Jensen, J. (2004): Why some firms export. Review of Economics and Statistics, vol. 86(2), mayo, 561-569.
- Bernard, A.B., Bradford Jensen, J., Redding, S.J. y Schott, P.K. (2007): Firms in international trade. Journal of Economic Perspectives, vol. 21 (3), 105-130.
- Bravo, S. y Gordo, E. (2003): Los factores determinantes de la competitividad y sus indicadores para la economía española. Banco de España, Boletín Económico, septiembre.
- Cámara de Comercio (2012): La empresa exportadora española 2007-2010. Madrid: Secretaría de Estado de Comercio.
- Cassiman, B. and E. Golovko (2007), ‘Innovation and the Export-Productivity Link’, CEPR. Discussion Papers num. 6411, London: CEPR.
- Child, J., Rodríguez, S.B. y Frynas, J.G. (2009): Psychic distance, its impact and copping modes. Interpretations of SME decision makers. Management International Review, vol. 49, 199-224.
- Cicic, M., Patterson, P. y Shoham, A. (1999): A conceptual model of the internationalization of services firms. Journal of Global Marketing, vol. 12, 81-106.
- Coviello, N.E. (2006): The network dynamics of international new ventures. International Business Studies, vol. 37, 229-237.
- Coviello, N.E. y MacAuley, A. (1999): Internationalization and the smaller firm: A review of contemporary research. Management International Review, vol. 39(3), 223-256.
- Coviello, N.E. y Munro, H. (1997): Network relationships and the internationalization process of small software firms. International Business Review, vol. 6(4), 361-386.
- Damijan, J.P., Kostevevc, C. y Polanec, S. (2010): From innovation to exporting or vice versa? The World Economy, vol. 374-398.
- Dunning, J.H. (1988): The eclectic paradigm of international production: a restatement and some possible extensions. Journal of International Business Studies, vol. 19, 1-32.
- Dunning, J.H. y Lundan, S.M. (2008): Multinational enterprises and the global economy. Cheltenham: Edward Elgar.
- Forsgren, M. (2002): The concept of learning in the Uppsala internationalization process model: A critical review. International Business Review, vol. 11, 257-277.
- Instituto Nacional de Estadística (INE) (varios años): Dirce.
- Keller, R. y Pisu, M. (2007): Export barriers: what are they and who do they matter to? University of Nottingham Working Paper, num. 2007/12.
- La, V., Patterson, P. y Styles, C. (1999): Determinants of export performance across service types: A conceptual model. Journal of Services Marketing, vol. 19, 379-391.
- Lucio, J.J., Mínguez, R. y Álvarez, D. (2007): El tamaño de la empresa exportadora e importadora española. Boletín Económico del ICE, núm. 2908, abril, 13-30.
- Ministerio de Industria, Turismo y Comercio (varios años): Datacomex.
- Morgan, R.E. y Katsikeas, C.S. (1997): Theories of international trade, foreign direct investment and firm internationalization: a critique. Management Decisions, vol. 35 (1), 68-78.
- Naciones Unidas (2003): Manual de Estadísticas del Comercio Internacional de Servicios, Ginebra: Naciones Unidas.
- OCDE (2010): OCDE Tourism trends and policies, 2010. París: OCDE.
- OCDE (2008): Removing barriers to SME access to international markets. París: OCDE.
- OMT (1998): Tourism 2020 vision. Madrid: OMT.
- Oviatt, B.M. y Mc Dougall, P.P. (2005): Defining international entrepreneurship and modeling the speed of internationalization. Entrepreneurship. Theory and Practice, vol. 29 (5), 537-553.
- Patterson, G. y Cici, M. (1995): A typology of service firms in international markets: An empirical investigation. Journal of International Marketing, vol. 3 (4), 57-83.
- Rubalcaba, L. y Maroto, A. (2007): La internacionalización de los servicios y factores determinantes de su comercio en España. Información Comercial Española, núm. 838, 101-123.
- Salomon, R.M. y Shaver, J.M. (2005): Learning by exporting: New insights form examining firm innovation. Journal of Economics & Management Strategy, vol. 14 (2), 431-4670.
- Sosvilla Rivero, S. (1995): La inversión extranjera en Canarias y la inversión canaria en el extranjero. Papeles de Economía Española: Economía de las Comunidades Autónomas, Canarias, núm. 15, 243-249.
- Wagner, J. (2001): A note on the firm size-export relationship. Small Business Economics, vol. 17(4), 229-237.
- Westhead, P., Wright, M. y Ucbasaran, D. (2002): International market selection strategies selected by `micro’ y `small’ firms. Omega, vol. 30, 51-68.
- Williamson, J.G. (2002): Winners and losers over two centuries of globalization. NBER Working Paper, num. 9161.
- Williams, A. y Shaw, G. (2011): Internationalization and innovation in tourism. Annals of Tourism Research, vol. 38(1), 27-51.