Efectividad de una intervención educativa en el conocimiento de la población escolar sobre reanimación cardiopulmonar básica

  1. Joel Francisco Thovar Melián
  2. Castañeda Suardiaz, Josefina Graciela
  3. Benazco García, Javier
Journal:
Metas de enfermería

ISSN: 1138-7262

Year of publication: 2015

Volume: 18

Issue: 8

Type: Article

More publications in: Metas de enfermería

Abstract

Objective: to evaluate the efficacy of an educative intervention program on the improvement of the level of information and theoretical and practical knowledge required for basic Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) among a student population from Compulsory Secondary Education. Method: a quasi-experimental before-and-after study was designed. The study was conducted at a School in Santa Cruz de Tenerife, Canary Islands. The population of the study were all the students from 2nd, 3rd and 4th year of Compulsory Secondary Education, and 1st year of High School. The study was developed in three stages: during the first stage, students had to complete a questionnaire on theoretical-practical knowledge of CPR; in the second stage, a theoretical-practical course on CPR was conducted. After a 10-day period, the third stage consisted in re-assessing the level of knowledge acquired after the intervention, through the same questionnaire previously used. Results: for the assessment previous to the intervention, 182 questionnaires were completed, while 171 were completed for post-intervention assessment. There were differences superior to 20% in the rate of correct answers to all questions after the intervention, and all differences were statistically significant. Conclusions: through this Educative Intervention Program on basic CPR, the school population has been brought closer, in an educational and practical way, to the protocol of action implemented by the American Heart Association and the European Resuscitation Council in their Chain of Survival, and it has been possible to provide those tools necessary for an adequate action in case of witnessing a cardiac arrest.

Bibliographic References

  • Huertas Torrijos J, Díaz Barriga-Pardo R, Carcia Martínez SA. Reanimación cardiopulmonar y cerebral. Historia y desarrollo. Medicina crítica y terapia intensiva 2001 [citado 22 sep 2015] XV(2):51-60. Disponible en: http://www.medigraphic.com/pdfs/medcri/ti-2001/ti012d.pdf
  • Miró O, Díaz N, Sánchez M. Aprender reanimación cardiopulmonar desde la escuela. Semes 2012; Vol. 24. [citado 22 sep 2015]. Disponible en: http://www.semes.org/revista/vol24_6/2.pdf
  • López Unanua M, Garrote Greire A, Freire Tellado M, Pérez Romero E, Rodríguez Rodríguez A, Mosquer Castro M. Encuesta a profesores de Institutos de Secundaria sobre la enseñanza de la reanimación cardiopulmonar básica en sus centros. Emergencias. Revista de la Sociedad Española de Medicina de Urgencias y Emergencias [serie en internet], 2008 [citado 22 sep 2015]; 20(4):251-255.. Disponible en: http://www.dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2668076
  • Miró Andreu O, Escalada Roig X, Jiménez Fabrega X, Díaz Miranda N, Sanclemente G, Gómez X, et al. Programa de Reanimación Cardiopulmonar Orientado a Centros de Enseñanza Secundaria. Emergencias: Revista de la Sociedad Española de Medicina de Urgencias y Emergencias [serie en internet], 2008 [citado 22 sep 2015]; 20(4):229-236. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2668031
  • Cercp.com [citado 22 sep 2015]. Disponible en: http://www.cercp.com/images/stories/recursos/2012/NOTICIAS/cercp/Nota%20de%20Prensa.pdf
  • Centromedicopamplona.com [citado 22 sep 2015]. Disponible en: http://www.centromedicopamplona.com/cm/dia-europeo-de-concienciacion-del-paro-cardiaco-las-tecnicas-de-reanimacion-cardiopulmonar-pueden-elevar-las-tasas-de-supervivencia-un-40-tras-parada-cardiaca/MedLinePlus.com
  • Peiró Andrés MA, Sancho Sánchez MJ, Loro Sancho N, Sancho Sánchez MT, Folgado Roig J. Experiencia en la enseñanza de la reanimación cardiopulmonar en un grupo de adolescentes. Enfermería en cardiología: revista científica e informativa de la Asociación Española de Enfermería en Cardiología, 2006 [citado 20 sep 2015] ; 37: 41-45. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2332034
  • Sancho Sánchez MJ, Loro Sancho N. Promoción de la salud. Cursos de reanimación cardiopulmonar básica. Enfermería en cardiología: revista científica e informativa de la Asociación Española de Enfermería en Cardiología [serie en internet], 2000 [citado 20 sep 2015]; 21:36-40. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2330969
  • Oleagordia A, Riancho G, Bustamante BM, López I. Plan de formación de RCP básica a la población escolar. Resultados obtenidos en el curso 90/91. Emergencias. 1992 [citado 20 sep 2015]; 4(3): 17-22. Disponible en: http://www.semes.org/revista_EMERGENCIAS/descargar/plan-de-formacion-de-rcp-basica-a-la-poblacion-escolar-resultados-obtenidos-en-el-curso-90-91/english/
  • Semicyuc.org 1992 [citado 20 sep 2015]. Disponible en: http://www.semicyuc.org/sites/default/files/la_cadena_de_supervivencia_de_la_semicyuc.pdf