La segunda época de cooperación, experimentación y aplicación de las técnicas Freinet en las Islas Canarias (1977-1982)

  1. Manuel Ferraz Lorenzo 1
  1. 1 Universidad de La Laguna (Espanya)
Revista:
Educació i història: Revista d'història de l'educació

ISSN: 1134-0258 2013-9632

Any de publicació: 2017

Títol de l'exemplar: Passat i present de Célestin Freinet

Número: 29

Pàgines: 151-170

Tipus: Article

Altres publicacions en: Educació i història: Revista d'història de l'educació

Resum

L’objectiu d’aquest treball és investigar els orígens i la posada en pràctica de les tècniques de l’Escola Moderna o tècniques Freinet a les Canàries. A partir de 1977, un petit grup de mestres implicats i implicades en la renovació pedagògica van començar a adoptar a les aules les formes de treball proposades pel mestre i pedagog francès i, a més, es van federar com a grup territorial propi al MCEP (Moviment Cooperatiu d’Escola Popular). Si bé és cert que hi va haver uns quants anys de retard respecte al que ha passat en determinades zones peninsulars, com València, Barcelona, o el País Basc, no és menys cert que aviat hi va haver una implicació real pel que fa a assistència a congressos, reunions, taules de treball i, el més important, la utilització a les classes dels textos lliures, el treball col·laboratiu, la correspondència, el mètode natural per a l’ensenyament de la lectura i l’escriptura, el tempteig experimental, les activitats a l’aire lliure i els intercanvis escolars, per estimular el treball dels docents i aconseguir alumnes més crítics i autònoms. Un episodi destacat en aquests intercanvis educatius va tenir lloc el 1982, quan vint-i-cinc alumnes del poble de Lavaur (França) es van traslladar a Valsequillo (Gran Canària). El col·lectiu Freinet també va participar, amb la resta d’integrants del Moviment de Renovació Pedagògica Tamonante, a les Escoles d’Estiu organitzades a les Canàries a partir de juliol de 1978, i a les quals van assistir fins a vuit-cents inscrits (com en l’edició de 1979). Cal recordar que des de la Segona República, és a dir, des de feia més de quaranta anys, no s’havia fet un desplegament ni s’havia donat un impuls tan destacat, apassionat i participatiu als problemes de l’ensenyament a les Canàries, amb una perspectiva integradora, democràtica i plural.Paraules clau: Illes Canàries; renovació pedagògica; tècniques Freinet; EscolaModerna; correspondència escolar.

Referències bibliogràfiques

  • El Eco de Canarias [Las Palmas de Gran Canaria], 1 de julio de 1982, p. 8. El titular de la noticia era el siguiente: «Movimiento Cooperativo de Escuela Popular» Intercambio entre escolares franceses y canarios.
  • Experiencias II. Correspondencia escolar. Documento mecanografiado del Grupo territorial de Las Palmas del MCEP. Su autor fue el maestro Juan Manuel Pérez.
  • Freinet, C. Técnicas Freinet de la escuela moderna. Siglo XXI editores: Madrid, 1980, pp. 2-3 y 5 (edición original francesa: Les Techniques Freinet de l’école moderne, 1964).
  • Mendoza, Juan José. «Carta abierta a Célestin Freinet». Texto leído durante las Jornadas de Reflexión y Debate sobre Cooperación Educativa, celebradas en el CEP de La Laguna, con motivo del centenario del nacimiento de C. Freinet. 25 de noviembre de 1996.
  • Movimiento Cooperativo de Escuela Popular. La Escuela Moderna en España. Zero XYZ: Madrid, 1979, pp. 77-118.
  • Yanes González, Juan. «Crítica y nostalgia de los movimientos de renovación pedagógica» (2009), en la URL: http://articulosedujuanyanes.blogspot.com.es/2012/11/critica-y-nostalgia-de-losmovimientos.html
  • Yanes González, Juan. La República del Profesorado. Etnografía crítica de un movimiento de renovación pedagógica. Tesis doctoral inédita, Dpto. de Didáctica y Organización Educativa, Universidad de La Laguna, 1997.