El mundo existe para acabar en Cinelandia (a propósito de El incongruente)

  1. Isabel Castells Molina 1
  1. 1 Universidad de La Laguna (España)
Journal:
Revista de Filología de la Universidad de La Laguna

ISSN: 0212-4130

Year of publication: 2016

Issue Title: Ramón Gómez de la Serna

Issue: 34

Pages: 51-71

Type: Article

More publications in: Revista de Filología de la Universidad de La Laguna

Abstract

This paper aims to explore the intense relationship between cinema and literature in Gómez de la Serna’s El incongruente, within the general project of the so-called «novelas de la nebulosa». For this purpose, we will try to connect the author’s theoretical writings —specially some of his Ismos—, with other novels, with particular attention to El novelista and Cinelandia. Furthermore, we will try to establish the similitudes between the main character of El incongruente, Gustavo, and Charles Chaplin’s Charlot from a metafictional perspective. Finally, we will try to situate this interdisciplinary approach within the general context of the avant-garde, specially surrealism.

Bibliographic References

  • Alberti, Rafael (1988): Sobre los ángeles. Yo era un tonto y lo que he visto me ha hecho dos tontos, ed. de C. B. Morris, Madrid: Cátedra.
  • Ayala, Francisco (1988): «Polar estrella», en Cazador en el alba, Madrid: Alianza Editorial.
  • Bazin, André (1974): Charlie Chaplin, Barcelona: Paidós.
  • Cardona, Rodolfo (2008): «Ramón y Charlot», en Eloy Navarro Domínguez (ed.), Ramón Gómez de la Serna y la novela. Nuevas perspectivas, Huelva: Ediciones Universidad de Huelva, 99-116.
  • Castells, Isabel (1994): Un «chaleco de fantasía». La poesía (1930-1936) de Emeterio Gutiérrez Albelo, Las Palmas de Gran Canaria: ediciones del Cabildo Insular.
  • Chaplin, Charles (2014): Autobiografía, Barcelona: Lumen.
  • Flores, María José (2000): «Ramón Gómez de la Serna: humor, incongruencia y ludus», en Gabrielle Morelli (ed.), «Ludus». Cine, arte y deporte en la literatura española de vanguardia, Valencia: Pre-textos.
  • Gómez de la Serna, Ramón (1973): El novelista, Madrid: Espasa Calpe.
  • Gómez de la Serna, Ramón (1974): Cinelandia, Madrid: Nostromo.
  • Gómez de la Serna, Ramón (1975): Ismos, Madrid: Guadarrama.
  • Gómez de la Serna, Ramón (1988): Una teoría personal del arte. Antología de textos de estética y teoría del arte. Edición de Ana Martínez Collado, Madrid: Tecnos.
  • Gómez de la Serna, Ramón (1990): Nuevos retratos contemporáneos y otros retratos, Madrid: Aguilar.
  • Gómez de la Serna, Ramón (2010): El incongruente, Blakie Books: Barcelona.
  • Gutiérrez Albelo, Emeterio (2007): Poesía surrealista (1931-1936), ed. de Isabel Castells, Santa Cruz de Tenerife: Idea / La Página.
  • Kyrou, Ado (2005): Le surréalisme au cinema, París: Ramsay.
  • Mcdonald, Gerald D., Conway, Michael y Ricci, Mark (1975): Los films de Charlie Chaplin, Barcelona: Aymá.
  • Sobejano Morán: Antonio (1995): «Aspectos modernistas de El incongruente», AIH, Actas XII (1995), http://cvc.cervantes.es/literatura/aih/pdf/12/aih_12_4_036.pdf, consultado el 16 de enero de 2015.
  • Rey Briones, Antonio: «Novela de vanguardia: Ramón Gómez de la Serna», en Javier Pérez Bazo (1998), La vanguardia en España. Arte y literatura, Toulouse: Crick & Ophrys, 227-248.
  • Sánchez Noriega, José Luis (2006): Historia del cine. Teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Madrid: Alianza Editorial.