In-competencias de la Universidad occi-neo-liberal. De los sueños de Quintiliano a las pesadillas de Michel de Montaigne

  1. GONZÁLEZ-NOVOA, Andrés 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revista:
Historia de la educación: Revista interuniversitaria

ISSN: 2386-3846 0212-0267

Any de publicació: 2015

Títol de l'exemplar: Universidad: sentidos, transformaciones y desafíos

Número: 34

Pàgines: 39-59

Tipus: Article

DOI: 10.14201/HEDU2015343959 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Historia de la educación: Revista interuniversitaria

Resum

The competences are missing in the pedagogical literature up to the Washington Consensus. They arise as an economic concept in the thinking of the French Physiocrats and specifically in The Wealth of Nations by Adam Smith. Text where it emphasizes the association of the concept of individual and human resources. This attempt to profitable education is not new and has an interesting precedent in the transition from the Republic to the Roman Empire. The liberal educational system is born in the Institutes of Oratory of Quintilian and will reappear during the Renaissance through the Studium Generale Universitas. The essays of Michel de Montaigne and the dead end of humanism show us how the Bologna Process has deep roots in the memory of the occident to service the budgets of manufacture, capitalism, liberalism and currently of neoliberal globalization.

Referències bibliogràfiques

  • Appadurai, A.: El rechazo de las minorías. Ensayo sobre la geografía de la furia, Barcelona, Tusquets Editores S.A., 2007.
  • Artola, M.: Textos Fundamentales para la Historia, Madrid, Alianza Editorial S.A., 1985.
  • Baudrillard, J.: El pacto de la lucidez. El imperio del mal, Madrid, Amorrortu Editores S.A., 2004.
  • Bayly, C. A.: El nacimiento del mundo moderno 1780-1914, Madrid, Siglo xxi de España Editores S.A., 2004.
  • Belenguer Calpe, E.: El naturalismo pedagógico, Madrid, Editorial Síntesis S.L., 2004.
  • Bowen, J.: Historia de la educación occidental, Barcelona, Herder, 1997.
  • Do Santos, B.: Una Epistemología del Sur. La reinvención del conocimiento y la emancipación social, Buenos aires, Siglo XXI editores, 2009.
  • González-Novoa, A.: Diálogos: tradición y modernidad. (Apuesta por una pedagogía posibilitadora), San Cristóbal de La Laguna, Servicio de Publicaciones de la ull, 2013.
  • Herrán, A.: «Después de Bolonia», Educación y Futuro, Madrid, ces El Bosco, n.º 16 (2007).
  • Jaeger, W.: Paideia, Madrid, Fondo de Cultura Económica de España S.L., 2004.
  • Montaigne, M.: Les Essais (Los Ensayos según la edición de 1595 de Marie de Gournay), Barcelona, Ediciones Acantilado, 2007.
  • Moreno Moreno, P.: La política educativa en la Globalización, México, Universidad Pedagógica Nacional, 2010.
  • Ponce, A.: Educación y lucha de clases, Madrid, Ediciones Akal S.L., 1987.
  • Quintiliano, M. F.: Instituciones Oratorias, traducción directa del latín por los padres de las Escuelas Pías Ignacio Rodríguez y Pedro Sandier, tomos I y II, Madrid, Imprenta de Perlado Páez y Compañía, 1916.
  • Ross, J. W.: Tacitus and Bracciolini. The Annals Forged in the XVth Century, London, Project Gutenberg EBook, 1878.
  • Sloterdijk, P.: En el mundo interior del capital. Para una teoría filosófica de la globalización, Madrid, Ediciones Siruela S.A., 2007.
  • Smith, A.: La riqueza de las naciones, Madrid, Alianza Editorial S.A., 2001.
  • Toynbee, A.: Historia de las civilizaciones, Madrid, Editorial Labor s.a. y Alianza Editorial S.A., 1998.
  • Vidal Araya, L.: «Aproximación deconstructiva a la noción de Calidad de la Educación en el contexto latinoamericano», Revista Iberoamericana de Educación, n.º 44/4 (2007).
  • Viñao Frago, A.: «El concepto neoliberal de calidad de la enseñanza: Su aplicación en España (1996-1999)», Revista Electrónica Escuela Pública, n.º 2 (1999).
  • Wallerstein, I.: Análisis de Sistemas-Mundo, Madrid, Siglo XXI Editores, 2011.