Algunas consideraciones a propósito del cuestionamiento de Heidegger y Foucault de la perspectiva epistemológica cartesiana

  1. Fernández Agis, Domingo 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revista:
Pensamiento: Revista de investigación e Información filosófica

ISSN: 0031-4749 2386-5822

Any de publicació: 2016

Títol de l'exemplar: Enero-Abril (2016)

Volum: 72

Número: 270

Pàgines: 27-35

Tipus: Article

DOI: 10.14422/PEN.V72.I270.Y2016.002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Pensamiento: Revista de investigación e Información filosófica

Resum

The questioning of the epistemological perspective characteristic of the modernity, brings into question the Cartesian exclusion of the possibility that, in Foucault could be defined as a «reasonable Unreason». Although, in general, the thought of Derrida also points in the same direction, negative values of Foucault’s reading of the radical separation between Reason and Unreason in Descartes, just pretending to make a defense of some deep reading the Meditations that, in his view, would yield result in disqualification of the interpretation Foucault History of Madness. However, not only the replica of the latter in «My body, this paper, this fire» but, above all, the re-reading of the text of Descartes, come to support Foucauldian interpretation. This paper, after analyzing the Heideggerian roots of such approaches, performs a re-reading of Foucault, Derrida controversy known. My purpose is to show how, rereading the above controversy from certain budgets set by Heidegger, the result of it is illuminated in a new light.

Referències bibliogràfiques

  • BRUCKNER, P., Misère de la prospérité. La religion marchande et ses ennemis, Paris, Grasset, 2002.
  • CONILL SANCHO, J., «Neurorracionalidad práctica y valor biológico», Daimon, nº 59, 2013.
  • DEFERT, D., «Volontà di verità e pratica militante in Michel Foucault». Intervista a Daniel Defert, Materiali Foucaultiani, nº 2, 2012.
  • DELEUZE, G., «Un portrait de Foucault», en Deleuze, G., Pourparlers, Paris, Éditions de Minuit, 1990.
  • DESCARTES, R., Méditations métaphysiques, Paris, Flammarion, 1992.
  • DERRIDA, J., «Cogito e histoire de la folie», en Derrida, J., L’écriture et la différence, Paris, Éditions du Seuil, 1967.
  • FOUCAULT, M., «Mi cuerpo, ese papel, ese fuego», en Foucault, M., Historia de la locura en la época clásica, vol. II, México, FCE, 1985.
  • FOUCAULT, M., Sull’origine dell’ermeneutica del sé. Due conferenze al Darmouth College, Napoli, Cronopio, 2012.
  • HEIDEGGER, M., Sein und Zeit. Jahrbuch für Philosophie und phänomenologische Forschung. Vol. VIII, 1927.
  • Heidegger, M., Ser y tiempo, trad. J. E. Rivera, Madrid, Trotta, 2005.
  • HERNÁNDEZ PEDRERO, V., Ética de la inmanencia. El factor Spinoza, La Laguna, Serv. Publ. ULL, 2011.
  • JANKÉLÉVITCH, V., Traité des vertus, Paris, Bordas, 1949.
  • KROCKOW, CH. G. VON, La decisión. Un estudio sobre Ernst Jünger, Carl Smitt y Martin Heidegger, México, CEPCOM, 2001.
  • ROJAS JIMÉNEZ, A., «La ciudad inhóspita promovida por Heidegger», Isegoría, nº 47, 2012.
  • SACRISTÁN, M., Las ideas gnoseológicas de Heidegger, Barcelona, Crítica, 1995.
  • SARTRE, J. P., L’être et le neant. Essai d’ontologie phénoménologique, Paris, Gallimard, 1943.
  • Sartre, J. P., El ser y la nada, trad. M. A. Vitasoro, Buenos Aires, Losada, 1976.
  • SCOTT, CH. E., «Lightness of Mind and Density in the Thought of Heidegger and Foucault», en Milchman, A. – Rosenberg, A., Foucault and Heidegger. Critical encounters, Minnesota, University of Minnesota Press, 2003.