Metodología para la enseñanza del Derecho Mercantil en alumnos de ADE.

  1. Juan Manuel Dieste Cobo 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Zeitschrift:
Revista de educación y derecho = Education and law review

ISSN: 2013-584X 2386-4885

Datum der Publikation: 2017

Nummer: 16

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista de educación y derecho = Education and law review

Zusammenfassung

One of the main goals of the European Higher Education Area is the student-centered education, which it means, among others aspects, the promotion of meaningful learning. The aim of this article is to analyze, by means of a teaching experience in which it had been used concept maps and case studies method; the effectiveness of this methodology in achieving a higher student´s motivation and predisposition to meaningful learning. We have found through observation and student´s opinions, that this kind of teaching methods actually works, but the current assessment system has been a major constraint. Therefore, one recommendation is to continue using this methods, and at the same time, to make needed changes in the curriculum of Commercial Law for Business Administration students.

Bibliographische Referenzen

  • AGUILAR TAMAYO, M. F. (2004) El mapa conceptual: un texto a interpretar, Concept Maps: Theory, Methodology, Technology, V.1, Universidad de Navarra, 31-38.
  • BELTRÁN LLERA, J. (2002) Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje, Editorial Síntesis, Madrid
  • BERNAL AGUDO, J. L. (2006) Diseño curricular en la enseñanza universitaria desde la perspectiva de los ECTS. Colección Documentos, Nº. 6, Instituto de Ciencias de la Educación, Universidad de Zaragoza.
  • BORDAS, M. I. y CABRERA, F. (2001) Estrategias de evaluación de los aprendizajes centrados en el proceso. Revista Española de Pedagogía. enero-abril, n.218, Universidad Internacional de La Rioja, Madrid, 25-48.
  • DIESTE COBO, J. M. (2006) Aprendizaje del Derecho. Tesis Doctoral. Editorial de la Universidad de Granada.
  • FONT RIBAS, A. (2012) El aprendizaje basado en problemas en la formación judicial. Revista de Educación y Derecho. Nº. 6, Abril Septiembre 2012
  • FONT RIBAS, A. et al. (2009) Las dificultades del aprendizaje autónomo en un contexto de ABP. Revista de Educación y Derecho. Nº. 0, Abril Septiembre 2009
  • GÓMEZ, V. y GUERRA, P. (2012) Teorías implícitas respecto a la enseñanza y el aprendizaje: ¿Existen diferencias entre profesores en ejercicio y estudiantes de pedagogía? Estudios Pedagógicos XXXVIII, Nº 1, Universidad Austral de Chile, 25-43.
  • PASTOR del PINO, M. del C., (2014) El Derecho Financiero y Tributario en la Titulación de Administración y Dirección de Empresas: dogmática y práctica, Revista de Educación y Derecho, Nº 10, Abril – Septiembre 2014, Barcelona.
  • PÉREZ LLEDÓ, J. A. (2012) Teoría y práctica en la enseñanza del derecho, Anuario de la Facultad de Derecho de la Universidad Autónoma de Madrid, Nº. 6 La enseñanza del Derecho, 197-268.
  • POZO MUNICIO, J. I. (2009) Adquisición de conocimiento. Editorial Morata.
  • POZO, J, I., et. al. (2006). Las concepciones de los profesores de educación primaria sobre la enseñanza y el aprendizaje. En Pozo, J. I., et al., Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje, Graó, Barcelona, 171-188
  • RAMÍREZ de M. MARÍA, S. I. (2004) El mapa conceptual como elemento fundamental en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la física a nivel universitario, Concept Maps: Theory, Methodology, Technology, Vol. 1, Universidad de Navarra, 527-534
  • RODRÍGUEZ PALMERO, M. L., (2004) La teoría del aprendizaje significativo, Concept Maps: Theory, Methodology, Technology. Vol. 1, Universidad de Navarra, 535-544