De odaliscas, velos, harenes y babuchasel arquetipo de Sherezade en la narrativa española del siglo XX

  1. Yasmina Romero Morales 1
  1. 1 Universidad de la Laguna, España
Journal:
Lectora: revista de dones i textualitat

ISSN: 1136-5781

Year of publication: 2018

Issue Title: Pensar con las filósofas: Europa como conflicto

Issue: 24

Pages: 223-238

Type: Article

More publications in: Lectora: revista de dones i textualitat

Abstract

The aim of this article is to focus on one of the most common Moroccan female characters in twentieth-century Spanish narrative, a character influenced by the mythical Scheherazade. The article analyzes the archetype in sixty-two literary sources —novels and short stories— written by women. The analysis takes a necessary gender perspective, and is grounded on the theoretical principles of postcolonial criticism and cultural studies.

Bibliographic References

  • Abellanosa, Julia María de (1944), Y llegó el plenilunio, Madrid, Gráficas Reunidas.
  • Alloula, Malek (2012), The Colonial Harem, Londres, University of Minnesota Press.
  • Aramburu, Rosa de (1937), Ojos largos, Madrid, Editorial Española.
  • Aranda, Rosa María (1945), Tebib, Zaragoza, Artes Gráficas E. Bermejo Casañal.
  • Bacaicoa, Dora (1955), Zohora la negra y otros cuentos, Tetuán, Colección Manantial.
  • Barthes, Roland (2003), El sistema de la moda y otros escritos, Barcelona, Paidós.
  • Burgos, Carmen de (1989), La flor de la playa y otras novelas cortas, Concepción Núñez Rey (ed.), Madrid, Castalia.
  • Cabello, Encarna (1995), La cazadora, Melilla, Textos Mediterráneos.
  • Cabello, Encarna (2000), Alizmur, Barcelona, Meteora.
  • Charles, María (1993), Etxezarra, Barcelona, Editorial Anagrama.
  • Coromines, Joan (2008), Breve diccionario etimológico de la lengua castellana, Barcelona, Círculo de Lectores.
  • Durand, Gilbert (2005), Las estructuras antropológicas del imaginario, Madrid, Fondo de Cultura Económica.
  • Dyer, Richard (1997), White: Essays on Race and Culture, Londres, Routledge.
  • Eguizabal, Raúl (2011), "Oriente vende. Tópicos y representaciones del mundo árabe en la iconografía comercial", Brisas de Oriente. El cartel comercial español 1870-1970, VV. AA., Madrid, Casa Árabe: 9-18.
  • Ellmann, Mary (1968), Thinking About Women, San Diego, Harvest.
  • Estévez de Castro, Mari Paz (1954), El convoy de la muerte, Madrid, Pueyo.
  • Fanon, Frantz (2009), Piel negra, máscaras blancas, Madrid, Akal.
  • Flavio, Regina (1938?), Alma de Marruecos, Barcelona y Sevilla, Ediciones Betis.
  • Gil Calvo, Enrique (2000), Medias miradas. Un análisis cultural de la imagen femenina, Barcelona, Anagrama.
  • Gilbert, Sandra y Susan Gubar (1998), La loca del desván. La escritora y la imaginación literaria del siglo XIX, Madrid, Cátedra.
  • Haddad, Joumana (2011), Yo maté a Sherezade. Confesiones de una mujer árabe furiosa, Barcelona, Debate.
  • Ibáñez Blanco, Blanca (1956), Noche nupcial sin novia, Granada, B.I.B., Imprenta José María Ventura Hita.
  • Jadraque, María Teresa de (1954), Halima, Madrid y Cádiz, Escelicer.
  • López Sarasúa, Concha (2000), La llamada del almuédano, Alicante, Cálamo.
  • López Sarasúa, Concha (2002), ¿Qué buscabais en Marrakech?, Alicante, Cálamo.
  • Litvak, Lily (1985), El jardín de Aláh. Temas del exotismo musulmán en España. 1880-1913, Granada, El Quijote.
  • Martín Corrales, Eloy (2002), La imagen del magrebí en España: Una perspectiva histórica, siglos XVI-XX, Barcelona, Edicions Bellaterra.
  • Martín de la Escalera, Carmen (1945), Fatma. Cuentos de mujeres marroquíes, Madrid, Instituto de Estudios Políticos.
  • Martin-Márquez, Susan (2011), Desorientaciones. El colonialismo español en África y la performance de identidad, Barcelona, Bellaterra.
  • Moga Romero, Vicente (2006), "El imaginario de papel, el papel del imaginario: Un trampantojo oriental", Orientalismo desde el Sur, José González Alcantud (ed.), Barcelona, Anthropos: 97-146.
  • Morales Lezcano, Víctor (1988), Africanismo y orientalismo español en el siglo XIX, Madrid, UNED.
  • Nonell, Carmen (1956), Zoco grande, Madrid, Editorial Colenda.
  • Pedraza, Pilar (2009), Venus barbuda y el eslabón perdido, Madrid, Siruela.
  • Propp, Vladimir (2008), Las raíces históricas del cuento, Madrid, Fundamentos.
  • Rivas, Josefina (1949), Noches de Tánger, Barcelona, Bruguera.
  • Said, Edward W. (2003), Orientalismo, Barcelona, Debolsillo.
  • Spivak, Gayatri Chakravorty (2010), Crítica de la razón postcolonial, Madrid, Akal.
  • Todorov, Tzvetan (2008), Las morales de la historia, Barcelona, Paidós.
  • Villardefrancos, Marisa (1953), El sol nace de madrugada, Madrid, Biblioteca de Chicas.
  • Villardefrancos, Marisa (1956), Alma, Madrid, Biblioteca de Chicas.
  • Viñuelas, María (1946), Los vencidos, Madrid, Aguilar.
  • Zavala, Iris M. (1993), "Las formas y funciones de una teoría crítica feminista. Feminismo dialógico", Breve historia feminista de la literatura española (en lengua castellana), Myriam Díaz-Diocaretz e Iris Zavala (eds.), Madrid, Anthropos: 27-76.