Competencia DigitalUso y manejo de modelos 3D tridimensionales digitales e impresos en 3D

  1. José Luis Saorín Pérez 1
  2. Cecile Meier 1
  3. Jorge de la Torre Cantero 1
  4. Carlos Carbonell Carrera 1
  5. Dámari Melián Díaz 1
  6. Alejandro Bonnet de León 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revue:
EDMETIC

ISSN: 2254-0059

Année de publication: 2017

Volumen: 6

Número: 2

Pages: 27-46

Type: Article

DOI: 10.21071/EDMETIC.V6I2.6187 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor
Texte intégral de l'auteur: lock_openAccès ouvert editor

Résumé

The use and management of digital three-dimensional models is not conceived within the digital competence of secondary and high school curricula. However many authors relate the digital competence to the handlingof3D models, 3D modeling and three-dimensional virtual environments (augmented reality, virtual,...). This article presents an educational resource to facilitate access to three-dimensional digital and tangible educational content. Some subjects require understanding and interpretation of volumetric concepts: innovative teaching resources such as editing, viewing and printing3D offer an alternative to 2D representations in the teaching and learning. A sculptural catalogue that provides digital and tangible versions of three-dimensional models through innovative low-cost technologies like 3d printing and visualisation is described. The experience carried out with 15 high school students shows a high consideration of the participants on the technologies used.

Références bibliographiques

  • D ICONS. (2016, 11 27). 3D Icons. Retrieved from 3D ICONS: http://3dicons-project.eu/
  • ADAMS BECKER, S., FREEMAN, A., GIESINGER HALL, C., CUMMINS, M., & YUHNKE, B. (2016). NMC/CoSN Horizon Report: 2016 K-12 Edition. Austin, Texas: The new Media Consortium.
  • ÁLVAREZ, F. (2011). Rastrear proyectos, contar historias. Diagonal, Nº 28, 10-13.
  • BEN-CHAIM, D., LAPPAN, G., & HOUANG, R. (1988). The effect of instruction on spatial visualization skills of middle school boys and girls. American Educational Research Journal, 25(1), 51-7.
  • BOC. (2016, Julio 13). DISPOSICIONES GENERALES - Consejería de Economía, Industria, Comercio y Conocimiento. Boletín Oficial de Canarias núm. 134. Canarias, España. Retrieved from http://www.gobiernodecanarias.org/boc/2016/134/003.html
  • CANESSA, E., FONDA, C., & ZENNARO, M. (2013). Low cost 3D printing for science, education and sustainable development. Trieste: ICTP—The Abdus Salam International Centre for Theoretical Physics.
  • CÁNOVAS, G., GARCÍA-DE-PABLO, A., OLIAGA-SAN-ATILANO, A., & ABOY-FERRER, I. (2014). Menores de edad y conectividad móvil en España: Tablets y Smartphones. Madrid: Centro de Seguridad en Internet para los Menores en España, PROTEGELES, dependiente del Safer Internet Programme, de la Comisión Europea.
  • CAÑO, A. D., DE LA CRUZ, M., & SOLANO, L. (2007). Diseño, ingeniería, fabricación y ejecución asistidos por ordenador en la construcción: evolución y desafíos a futuro. Informes de la Construcción, 505, 53-71,.
  • CARAZO LEFORT, E., & GALVÁN DESVAUX, N. (2014). Aprendiando con Maquetas. Pequeñas maquetas para el análisis de arquitectura. Revista de EGA, 24.
  • CARBONELL-CARRERA, C., SAORÍN, J.-L., MEIER, C., MELIÁN-DÍAZ, D., & DE-LA-TORRE-CANTERO, J. (2016). Tecnologías para la incorporación de objetos 3D en libros de papel y libros digitales. El profesional de la información, 25(4), 1699-2407.
  • CARTER, G., PATRICK, M., WIEBE, E., PARK, J., & BUTLER, S. (2005). Middle grade STUDENTS’ INTERPRETATION OF TOPOGRAPHIC MAPS. NARST. DALLAS, TX.
  • CERVERA, M., & MON, F. (2013). Explorando el potencial educativo de los entornos virtuales 3D. Teoría de la Educación; Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 14(3), 302.
  • CERVERA, M., MARTÍNEZ, J., & MON. , F. (2015). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 1 -10.
  • CHAMIZO, J. A. (2010). Una tipología de los modelos para la enseñanza de las ciencias. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 7(1).
  • DE LA TORRE CANTERO, J., MARTÍN-DORTA, N., SAORÍN, J. L., CARBONELL, C., & CONTERO, M. (2013). Entorno de aprendizaje ubicuo con realidad aumentada y tabletas para estimular la comprensión del espacio tridimensional. RED. Revista de Educación a Distancia(37).
  • DE LA TORRE CANTERO, J., SAORÍN, J., CARBONELL, C., DE CASTILLO COSSÍO, M., & CONTERO, M. (2012). Modelado 3D como herramienta educacional para el desarrollo de competencias de los nuevos grados de Bellas Artes. Arte, Individuo y Sociedad, 24(2), 179-193.
  • DE LA TORRE-CANTERO, J., SAORÍN, J., MEIER, C., MELIÁN DÍAZ, D., & ALEMÁN, M. (2015). Creación de réplicas de patrimonio escultórico mediante reconstrucción 3D e impresoras 3D de bajo coste para uso en entornos educativos. Arte, Individuo y Sociedad, 27(3), 427-444.
  • de la Unión Europea, D. O. (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente (2006/962/CE).
  • HIPERTEXTUAL. (2016, 11 23). hipertextual. Retrieved from 2016
  • INSTITUTO DE EDUCACIÓN INTERNACIONAL . (2014). Annual Report. USA: Instituto de Educación Internacional.
  • JOHNSON, L., ADAMS BECKER, S., CUMMINS, M., ESTRADA, V., FREEMAN, A., & LUDGATE, H. (2013). NMC Horizon Report: 2013 K-12 Edition. Austin Texas: The New Media Consortium.
  • JOHNSON, L., ADAMS, S., & CUMMINS, M. (2012). NMC Horizon Report: 2012 K-12 Edition. Austin Texas: The New Media Consortium.
  • MUÑOZ-REPISO, A., & DEL POZO, M. (2016). Análisis de las competencias digitales de los graduados en titulaciones de maestro. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 15(2), 155-168.
  • OCDE. (2014). Panorama de la educación. Madrid: Ministerio de educación, cultura y deportes.
  • RODRÍGUEZ-SAMANIEGO, C. (2013). La educación artística en la Escuela de Bellas Artes de Barcelona durante el siglo XIX. El caso de la escultura. Arte, Individuo y Sociedad, 25(3), 495-508.
  • SAORÍN, J. L., DE LA TORRE-CANTERO, J., MELIÁN, D., MEIER, C., & RIVERO, D. (2015). Blokify: Juego de modelado e impresión 3D en tableta digital para el aprendizaje de vistas normalizadas y perspectiva. Digital Education Review, (27), 105-121.
  • SARDÀ, S., & MÁRQUEZ, C. (2008). El uso de maquetas en el proceso de enseñanza-aprendizaje del sistema nervioso. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, 14(58), 67-76.
  • UNESCO. (2015). La Educación para Todos, 2000 - 2015, Logros y Desafíos. París : UNESCO.
  • YI-CHEN, C., HUNG-LIN, C., & WEI-HAN, H. &.-C. (2011). Use of Tangible and Augmented Reality Models in Engineering Graphics Courses. Journal of Professional Issues in Engineering Education & Practice, 137(4), 267-276.