Transversalidad e impacto de génerode las políticas a los programas. Estudio de caso en las Islas Canarias

  1. Ascanio Sánchez, Carmen
Revista:
Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia

ISSN: 1699-597X

Ano de publicación: 2017

Título do exemplar: Alter/Nativas Feministas

Número: 12

Páxinas: 287-306

Tipo: Artigo

DOI: 10.18002/CG.V0I12.4218 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia

Resumo

 “Gender mainstreaming” is an oft-used, broadly supported term that, however, has also been criticized for being an ambiguous word with multiple meanings. In theory, mainstreaming should cut across all different levels -from policies to programs-, but practice has shown that the model tends to be both dual and disjointed, focusing on strategic frameworks on the one hand and the implementation of specific actions on the other. Using a case study on the Canary Islands and a gender impact assessment (in early childcare), this paper identifies weaknesses, opportunities and contradictions in mainstreaming as it plays out in practice, showing how this type of assessment can be used to develop strategies and tools for linking up the various levels of implementation. 

Referencias bibliográficas

  • Allen, Ann (2005): Feminism and Motherhood in Western Europe, 1890-1970: The Maternal Dilemma. Nueva York: Palgrave Macmillan.
  • Aliaga, Christel (2006): “How is the Time of Women and Men Distributed in Europe?”. En: Population and Social Conditions, vol. 2, pp. 1-12.
  • Alonso, Alba (2015): El mainstreaming de género en España. Hacia un compromiso transversal con la igualdad. Valencia: Tirant lo Blanc.
  • Ainscow, Mel; Dyson, Alan; Goldrick, Sue y West, Mel (2013): “Promoviendo la equidad en educación”. En: Revista de Investigación en Educación, vol. 11, nº. 3, pp. 44-56.
  • Artis, Julie y Pavalko, Eliza (2003): “Explaining the Decline in Women’s Household Labor: Individual Change and Cohort Differences”. En: Journal of Marriage and Family, vol. 65, pp. 746–761.
  • Biencinto, Natalia y González, Ángeles (2010): La transversalidad de género: métodos y técnicas. Instituto Andaluz de la Mujer.
  • Bognar, Greg (2005): “The Concept of Quality of Live”. En: Social Theory and Practice, vol. 31, nº. 4, pp. 561-580.
  • Booth, Cathryn et al (2002): “Child- Care Usage and Mother- Infant Quality time”. En: Journal of Marriage and Family, vol. 64, nº. 1, pp. 16-26.
  • Budlender, Debbie; Sharp, Ronda y Allen, Kerri (1998): How to do a gender sensitive Budget analysis: Contemporary Research and Practice. London: Commonwealth Secretariat y AusAid.
  • Budlender, Debbie y Hewitt, Guy (2003): Engendering Budgets: A Practitioners' Guide to Understanding and Implementing Gender-responsive Budgets. Commonwealth Secretariat.
  • Bustelo, María y Lombardi, Emanuela (2005): “Mainstreaming de género y análisis de los diferentes ‘marcos interpretativos’ de las políticas de igualdad en Europa: el proyecto MAGEEQ”. En: Aequalitas. Revista Jurídica de Igualdad entre Mujeres y Hombres, nº. 17, pp. 15-26.
  • Bustelo, Maria (2009): “Intersectionality faces the strong gender norm”. En: International Feminist Journal of Politics, vol. 22, nº. 4, pp.530-546.
  • Carrillo, Dolores y López, María José (2011): “Conciliación laboral y familiar y protección social en España”. En: Revue du REDIF, vol. 4, pp. 10-16.
  • Cagatay, Ninufer; Keklik, Mümtaz; Lal, Rhadika y Lang, James (2000): Budgets as if People Mattered: Democratizing Macroeconomic Policies. New York: UNDP/SEPED.
  • CEPAL (2006): Guía de asistencia técnica para la producción y el uso de los indicadores de género. Chile: Unidad Mujer y Desarrollo CEPAL.
  • Consejería de Educación del Gobierno de Canarias (2008): “Resolución conjunta de la dirección general de promoción educativa y de la dirección general de personal de la consejería de educación, universidades, cultura y deportes, de fecha 18 de diciembre de 2008, por la que se aprueban instrucciones complementarias para la aplicación de las medidas de mejora de los rendimientos escolares y de la calidad del sistema educativo: acogida temprana y refuerzo educativo, curso escolar 2008/2009”. Disponible en: https://www.gobiernodecanarias.org/educacion/udg/pro/plan/docs/ResolucionINSTRUCCIONESMedidasCALIDAD.pdf [28/04/2017].
  • Consejería de Educación del Gobierno de Canarias (2010): “ORDEN de 31 de agosto de 2010, por la que se crea la Unidad de Modernización Administrativa (UMA), adscrita a la Secretaría General Técnica del Departamento”. Disponible en: http://www.gobiernodecanarias.org/boc/2010/179/002.html [28/04/2017].
  • Consejería de Presidencia, Justicia e Igualdad del Gobierno de Canarias (2012): “ORDEN de 4 de mayo de 2012, por la que se crea la Unidad de Modernización Administrativa de la Consejería de Presidencia, Justicia e Igualdad”. Disponible en: file:///C:/Users/Carmen/Downloads/boc-a-2012-091-2392.pdf [28/04/2017].
  • Consejo de Europa (1999): Mainstreaming de género. Marco conceptual, metodología y presentación de “buenas prácticas”. Informe final de las actividades del grupo de especialistas en mainstreaming. Madrid: Instituto de la Mujer, Ministerio de Trabajo.
  • Elson, Diane (2002): Iniciativas de presupuestos sensibles al género: dimensiones claves y ejemplos prácticos. Chile: Gobierno de Chile, PNUD, UNIFEM, GTZ.
  • England, Paula (2005): “Emerging Theories of Care Work”. En: Annual Review of Sociology, vol. 31, pp. 381-399.
  • Ferber, Marianne y Nelson, Julie. (2004): Más allá del Hombre Económico. Madrid: Cátedra.
  • Folbre, Nancy (2006): “Measuring Care: Gender, Empowerment, and the Care Economy”. En: Journal of Human Development, vol. 7, nº. 2, pp. 183-199.
  • Folbre, Nancy (2009): “Time Use and Living Standards”. En: Social Indicators Research, vol. 93, nº. 1, pp. 77-83.
  • Gálvez, Lina y Torres, Juan (2010): Desigualdades. Mujeres y hombres en la crisis financiera. Barcelona: Icaria.
  • Gobierno de Canarias (n.d.): “Estrategia para la igualdad de mujeres y hombres 2013-2020”. Gobierno de Canarias consejería de presidencia, justicia e igualdad. Disponible en: http://www.gobiernodecanarias.org/opencms8/export/sites/icigualdad/resources/documentacion/Planes/Estrategia_Igualdad_2013-2020.pdf [28/04/2017].
  • Gornick, Janet y Meyers, Marcia (2003): Families that Work. Policies for Reconciling Parenthood and Employment. New York: Russell Sage Fundation.
  • Goñi-Legaz, Salone; Ollo-López, Andrea y Bayo-Moriones, Alberto (2010): “The Division of Household Labor in Spanish Dual Earner Couples: Testing Three Theories”. En: Sex Roles, vol. 63, pp. 515–529.
  • Greenstein, Theodore (2000): “Economic Dependence, Gender and the Division of Labor in the Home: A Replication and Extension”. En: Journal of Marriage and Family, vol. 62, nº. 2, pp. 322-335.
  • Haddad, Lenira (2002): An Integrated Approach to Early Childhood Education and Care. UNESCO. Toronto: University of Toronto.
  • Htun, Mala y Weldon, Laurel (2010): “When do Governments Promote Women´s Rights? A Framework for the Comparative Analysis of Sex Equality Policy”. En: Perspectives on Politics, vol. 8, nº. 1, pp. 201-216.
  • Hugher, Michael (2006): “Affect, Meaning and Quality of Life”. En: Social Forces, vol. 85, nº. 2, pp. 611-629.
  • Instituto Canario de estadística (2011): Mujeres y Hombres en Canarias 2011. Canarias: ISTAC.
  • Krapf, Sandra (2014): “Who Uses Public Childcare for 2-Year-Old Children? Coherent Family Policies and Usage Patterns in Sweden, Finland and Western German”. En: International Journal of Social Welfare, vol. 23, nº.1, pp. 25–40.
  • Lombardo, Emanuela (2003): “El Mainstreaming. La aplicación de la transversalidad en la Unión Europea”. En: Aequalitas. Revista Jurídica de Igualdad de Oportunidades entre Mujeres y Hombres, nº 13, pp. 6-11.
  • Mclanahan, Sara y Percheski, Christine (2008): “Family Structure and the Reproduction of Inequalities”. En: Annual Review of Sociology, vol. 34, pp. 257-276.
  • Noonan, Mary (2001): “The Impact of Domestic Work on Men’s and Women’s Wages”. En: Journal of Marriage and Family, vol. 63, pp. 134-1145.
  • Nussbaum, Martha (2012): Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Espasa Libros.
  • OECD (2005). Babies and Bosses: Reconciling Work and Family Life. Volume 4: Canada, Finland, Sweden and the United Kingdom. Paris: Organization for Economic Co-operation and Development (OECD).
  • Rodríguez, María José (2013): “El pluralismo asociativo femenino en municipios españoles. Propuesta de tipología”. En: Reis, nº. 142, Abril-Junio, pp. 123-140. Disponible en: http://www.reis.cis.es/REIS/PDF/REIS_142_071365512543768.pdf [28/04/2017].
  • Presidencia del Gobierno de Canarias (2014): “LEY 6/2014, de 25 de julio, Canaria de Educación no Universitaria”. Disponible en: http://www.gobcan.es/boc/2014/152/002.html [28/04/2017].
  • Sayer, Liana (2005): “Gender, Time and Inequality: Trend in Women’s and Men’s Paid Work, Unpaid Work and Free Time”. En: Social Forces, vol. 84, nº. 1, pp. 285-303.
  • Sen, Amartya. (2007): Elección colectiva y bienestar social. Madrid: Alianza Editorial.
  • Serra, Luis et al. (2003): “Obesidad infantil y juvenil en España. Resultados del estudio enKid (1998-2000)”. En: Med Clin, vol. 121, nº. 19, pp. 725-32.
  • Stetson, Dorothy y Mazur, Amy (1995): Comparative State Feminism. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Torns, Teresa; Borrás, Vicent; Moreno, Sara y Recio, Carolina. (2008): “Las políticas de tiempo en Europa”. En: Revista Papers, nº. 49, pp. 77-84.
  • UNIFEM. (2000): El progreso de las mujeres en el mundo 2000. Nueva York: Fondo de Desarrollo de las Naciones Unidas para la mujer.
  • Vandenbroeck, Michael; Geens, Naomi y Berten, Hans (2014): “The Impact of Policy Measures and Coaching on the Availability and Accessibility of Early Chid Care: A longitudinal Study”. En: International Journal of Social Welfare, vol. 23, pp. 69-79.
  • Villota, Paloma de (dir.) (2008): Diseño de la estrategia que permita la integración de la perspectiva de género en los presupuestos públicos. Madrid: Instituto de la mujer