Cervantes en Lopela aventura de la escritura de las Novelas a Marcia Leonarda a La Dorotea

  1. Brito Díaz, Carlos 1
  1. 1 Universidad de La Laguna, España
Journal:
Olivar: revista de literatura y cultura españolas

ISSN: 1515-1115 1852-4478

Year of publication: 2018

Issue Title: Lope más allá del teatro: La Dorotea; e033

Year: 18

Issue: 28

Type: Article

DOI: 10.24215/18524478E034 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Olivar: revista de literatura y cultura españolas

Abstract

This article focuses different Lope de Vega´s works published after 1620 from La Filomena to La Dorotea in order to describe the author in them, as a writer who investigates, an intellectual who speculates and as a reader who comments himself. In this way this paper analyzes how Lope is the agent of a creative act: the act of writing a world that writes and writes him.

Bibliographic References

  • Citas Brito Díaz, Carlos, 1996. Lope y el mundo escrito. Variantes estéticas y epistemológicas del libro como símbolo en las poesías y prosas de Lope de Vega, La Laguna: Universidad.
  • Brito Díaz, Carlos, 1998. “Oficina y museo de la letra: dicho y deposición para las artes de la escritura en La Arcadia”, Anuario Lope de Vega, iv, 55-64.
  • Brito Díaz, Carlos, 2003. “Lope en Lope: los palimpsestos del Fénix en su propia escritura (La Dorotea)”, La Perinola. Revista de investigación quevediana, 7, 103-121.
  • Brito Díaz, Carlos, 2009. “Burlas y veras de Lope: La Dorotea como escrutinio”, Anuario Lope de Vega, xv, 11-18.
  • Brito Díaz, Carlos, 2010. “’Campos de aljófar siembras de granates’: a propósito del elogio paradójico en Lope de Vega”, eHumanista. Journal of Iberian Studies, 15, 251-261.
  • Calvo Serraller, Francisco, 1991. Teoría de la pintura del Siglo de Oro, Madrid: Cátedra.
  • Carreño, Antonio, 1990. “Lope de Vega: del canon crítico al poético”, Ínsula, 520, 1-2.
  • Castells Molina, Isabel, 2000. Cervantes y la novela española contemporánea, La Laguna: Universidad.
  • Cervantes Saavedra, Miguel de, 1980. Viaje del Parnaso, ed. facsimilar [Madrid: viuda de Alonso Martín, 1614], Madrid: José Esteban editor.
  • Cervantes Saavedra, Miguel de, 1996. Don Quijote de la Mancha, ed. revisada, introducción y notas de M. de Riquer, Barcelona: Planeta.
  • Curtius, Ernest Robert, 1984. “El libro como símbolo”, Literatura europea y Edad Media latina, M. Frenk Alatorre y A. Alatorre (trad.), Madrid: Fondo de Cultura Económica, vol. I, 423-489.
  • Díaz-Migoyo, Gonzalo, 1982. “Escrilectura amorosa de la novela (Las Novelas a Marcia Leonarda de Lope de Vega)”, Quimera, vii-viii, 21-22, 54-56.
  • Egido, Aurora, 1995. “Escritura y poesía. Lope al pie de la letra”, Edad de Oro, xiv, 121-149.
  • Fernández-Cifuentes, María Ángeles, 2013. “’Mandóme vuestra merced escribir una novela’: epistolaridad en las Novelas a Marcia Leonarda”, Tradición e innovación en las "Novelas a Marcia Leonarda" de Lope de Vega, New York: Peter Lang, 13-27.
  • García Berrio, Antonio y Teresa Hernández Fernández, 1988. “Ut pictura poesis: actualización poética de la teoría humanística de las artes plásticas”, Ut poesis pictura. Poética del arte visual, Madrid: Tecnos.
  • Micó Juan, José María, 2001. “Cairasco de Figueroa, ‘maestro’ de Góngora”, De Góngora, Madrid: Biblioteca Nueva, 42-45.
  • Mosquera De Figueroa, Cristóbal, 2010. Paradojas. Paradoja en loor de una nariz muy grande. Paradoja en loor de las bubas, edición y estudio de V. Núñez Rivera, Salamanca: Universidad.
  • Núñez Rivera, Valentín, 1997. “Tradición retórica y erotismo en los ‘Paradoxa Enkomia’ de Hurtado de Mendoza”, El sexo en la literatura, L. Gómez Canseco, P. L. Zambrano Carballo y L, Alonso Gallo (coords.), Huelva: Universidad, 99-122.
  • Núñez Rivera, Valentín, 1998. “Para la trayectoria del encomio paradójico en la literatura española del Siglo de Oro. El caso de Mosquera de Figueroa”, en: M.ª C. García de Enterría y A. Cordón Mesa (eds.), Actas del iv Congreso Internacional de la Asociación Internacional Siglo de Oro (AISO), Universidad de Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones, tomo II, 1133-1143.
  • Portús Pérez, Javier, 1999. Pintura y pensamiento en la España de Lope de Vega, Hondarribia: Nerea.
  • Presotto, Marco, 2007. “Introducción” a Lope de Vega, Novelas a Marcia Leonarda, Madrid: Castalia.
  • Sánchez Jiménez, Antonio, 2007. “Introducción” a Lope de Vega, La Dragontea, Madrid: Cátedra, 13-113.
  • Sánchez Jiménez, Antonio, 2011. El pincel y el Fénix. Pintura y literatura en la obra de Lope de Vega Carpio, Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert.
  • Sánchez Jiménez, Antonio, 2015. “Introducción” a Lope de Vega, Romances de juventud, Madrid: Cátedra, 11-156.
  • Sánchez Robayna, Andrés, 1992. Estudios sobre Cairasco de Figueroa, La Laguna: Real Sociedad Económica de Amigos del País de Tenerife.
  • Sánchez Robayna, Andrés, 1993. “Góngora y el texto del mundo”, Silva gongorina, Madrid: Cátedra, 43-56.
  • Scordilis Brownlee, Marina, 1981. The Poetics of Literary Theory. Lope de Vega's "Novelas a Marcia Leonarda" and their Cervantine Context, Madrid: Porrúa Turanzas.
  • Sebastián, Santiago, 1995. “’Las Meninas’: un retrato pedagógico con trasfondo político”, Emblemática e historia del arte, Madrid: Cátedra, 232-249.
  • Vega Carpio, Lope de, 1975. La Arcadia, ed. Edwin S. Morby, Madrid: Castalia.
  • Vega Carpio, Lope de, 1988. Lírica, José Manuel Blecua (ed.), Madrid: Castalia.
  • Vega Carpio, Lope de, 1996. La Dorotea, José Manuel Blecua (ed.), Madrid: Cátedra.
  • Vega Carpio, Lope de, 2002. Novelas a Marcia Leonarda, Antonio Carreño (ed.), Madrid: Cátedra.
  • Vega Carpio, Lope de, 2008. Rimas humanas y divinas del licenciado Tomé de Burguillos, M. Cuiñas Gómez (ed.), Madrid: Cátedra.