Bigas en la boca, luna entre las piernasCine, sexo y gastronomía

  1. Pavés, Gonzalo M. 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Year of publication: 2017

Issue: 15

Pages: 13-35

Type: Article

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2017.V0I15.3495 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Abstract

There exist in the cinematographic universe of Bigas Luna several recurring themes that can be traced throughout his filmography. One of them, perhaps the most evident and persistent, is that of eroticism and its unique pairing with gastronomy. Of course he has not been the only filmmaker who has captured this delicious combination in the celluloid, but he has turned it into one of the most repeated and lucid constants of all his work. This article seeks to synthesize what the filmmaker thought about the relationship of sex, food and cinema, a thought that was polished and transformed over time, and secondly, to see how this thought came to fruition in a series of evocative metaphors, of surrealist influence, that they splashed almost all his films

Bibliographic References

  • AAVV (1992). Bigas y Luna. Gijón: Festival Internacional de Gijón.
  • Alegre, L., Barreiro, J., Gistaín, M., Sánchez, A. & Sánchez, B. (1999). Bigas Luna. La fiesta de las imágenes. Huesca: Festival de cine de Huesca.
  • Berthier, N., Larraz, E., Merlo, P. & Seguin, J.C. (2001). Le cinema de Bigas Luna. Toulouse: Presses Universitaries du Mirail-Cinespaña.
  • Blaya, N. (2008). “IN=DENTRO. Los fluidos: Agua, leche, sangre”. Ingestum, Valencia: Institut Valenciá d’art modern, Generalitat Valenciana. pp. 88-122.
  • Brillat-Savarin, J.A. (1978). Fisiología del gusto con una lectura de Roland Barthes, Madrid: Cupsa Editorial, Madrid.
  • Cavalieri, R. (2015). “Il gusto alimenta l’eros”. Conjectura: Filosofía e Educaçio, Caixas do Sul, v. 20, nº 1, pp. 23-27.
  • Espelt, R. (1989). Mirada al mon de Bigas Luna. Laertes: Barcelona.
  • Fantoni Minnella, M. (2000). Bigas Luna. Roma: Gremese Editore.
  • Miñarro Albero, Lluis (1978). “Entrevista a Bigas Luna”. Dirigido por, nº 58, noviembre 1978, pp.17-20.
  • Morris, D. (2004). La mujer desnuda. Barcelona: Editorial Planeta.
  • Pisano, I. (2001). Bigas Luna. Sombras de Bigas, luces de Luna. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores.
  • Rodríguez González, Félix (2011). Diccionario del sexo y el erotismo. Madrid: Alianza Editorial.
  • Sanabria, C. (2009). “La otra producción visual de Bigas Luna”. Escena. Revista de las artes, 32(64), pp. 81-94.
  • Sanabria, C. (2010). Bigas Luna. El ojo voraz, Barcelona: Laertes.
  • Weinrichter, A. (1992). La línea del vientre. El cine de Bigas Luna, Gijón: Ayuntamiento de Gijón.
  • Martí Font, J.M. (1979). “Bigas Luna. El erotismo es una tontería”. Star, nº 51, octubre 1979, pp. 4-8.
  • Sánchez, A. (1999). “El cine en el plato”. La fiesta de las imágenes, Huesca: Festival de cine de Huesca.