La imagen y empoderamiento de la mujer en el sector turístico

  1. Almudena Barrientos-Báez 1
  2. Eduardo Parra-López 1
  3. José Alberto Martínez-González 1
  1. 1 Universidad de La Laguna (España)
Aldizkaria:
aDResearch: Revista Internacional de Investigación en Comunicación

ISSN: 1889-7304

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakien izenburua: Monográfico Especial, Mujer y Comunicación

Zenbakia: 22

Orrialdeak: 164-175

Mota: Artikulua

DOI: 10.7263/ADRESIC-022-09 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: aDResearch: Revista Internacional de Investigación en Comunicación

Laburpena

Main topic / subject: The tourism sector in both the public and private spheres is a key partner in the efforts to promote gender equality and empower women. Many times it is the personal identity itself that is affected by the lack of rights and opportunities that detract from women´s autonomy and that is evident in most cultures, necessarily establishing actions to eradicate this circumstance. Logical development of the subject: This article raises the relationship between the tourism industry and the level of professional achievement achieved by women in their work, through a thorough literature review on the interaction between corporate governance, gender equality and business results in the global tourism industry. Author´s point of view and contributions: The data on the application of policies that affect gender diversity obtained through different websites, are highly disparate and heterogeneous, which shows a somewhat disappointing situation framing it in the 21st century where it implies that gender equity and equality should be reflected in all areas of the personal and professional life of the human being. Implications and conclusions: Educational implications are contemplated on the real professional situation that women experience today, emotions, and their practical application in the teaching-learning process aimed at the development and optimization of the vision that must be had regarding its situation in the corporate sector. We believe that in the present situation, measures should be implemented to achieve effective and real equality between women and men with the aim of achieving improvements in our society.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Antón, B. (2016). Empresas y empoderamiento de las mujeres. Nuevo México: Un global Compact.
  • Barrientos, A. (2019). Teoría del Triple Rol: Inteligencia Emocional, Turismo y Educación. La vinculación de los tres conceptos. Tenerife. Cuadernos Artesanos de Comunicación, cac 158. ISBN 978-84-17314-19-4 DOI: 10.4185/CAC 158
  • Barrientos, A. (2019). El desarrollo de la Inteligencia Emocional en los estudios del Grado en Turismo en la Universidad de La Laguna -Tenerife- (tesis doctoral). UCJC, Madrid.
  • Barrientos, A. & Alonso, X. (2018). Empleo y contratación en España: diferencias de género. Revista de estudios de Turismo de Canarias y Macaronesia. Turismo, 7, 1-21. ISSN 1889-0326
  • Barrientos, A., Báez, A., Flores, F. & Gutiérrez, J. (2018). Gender diversity, corporate governance and firm behavior: The challenge of emotional management. European Research on Management and Business Economics, 24(3) 121-129 DOI:10.1016/j.iedeen.2018.07.001 ISSN 2444-8834
  • Barrientos, A., Barquero, M. & Rodríguez, J. (2019). Educación emocional como contenido transversal para una nueva política educativa: el caso del Grado de Turismo. Utopía y Praxis Latinoamericana, año: 24, nº extra, 4, 147-165. ISSN1315-5216.
  • Batliwala, S. & Lloyd, D. B. (2006). Transnational civil society: an introduction. Bloomfield, Connecticut: Kumarian Press.
  • Baum, T. (2013). International perspectives on women and work in hotels, catering and tourism. Geneve: Internationmal LAbour Office. http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/ public/---dgreports/---gender/documents/publication/wcms_209867.pdf
  • Camps, V. (2018). Transparencia y brecha salarial. Revista Internacional Transparencia e Integridad, 6, 1-5.
  • Chhibber, B. (2009). Globalization and its Impact on Women: A Critical Assessment. New Delhi: Mainstream.
  • Dasarathi, B. (2006). Women empowerment. New Delhi: Discovery publishing.
  • Fedea. (2018). Spanish Gender Gap. Recuperado de www.fedea.net/wp-content/uploads/2016/10/APIE-FEDEA20161024_gender_gaps_presentacion_conderuiz
  • Género y Economía. (2009). Cómo afecta la globalización a las mujeres. Universidad de Huelva. Recuperado de https://generoyeconomia.wordpress.com/2009/05/06/como-afecta-la-globalizacion-a-las-mujeres/
  • Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books.
  • Gutiérrez, L. & Lewis, E. (1995). Empowering Women of Colour. New York: Columbia University Press.
  • INE. Instituto Nacional de Estadísticas. (2018). Recuperado de www.ine.es/ss/Satellite?L=es_ES&c=INESeccion_ C&cid=1259925461713&p=1254735110672&pagename=Pro ductosYServicios%2FPYSLayout&param1=PYSDetalle&param3=1259926137287
  • Ipsos (2017). Feminism and gender equality. Recuperado de www.ipsos.com/sites/default/files/2017-03/GlobalAdvisor_Feminism_PDF.pdf
  • Jaggar, A. (1999). Feminism in philosophy, Feminism in ethics: Moral justification. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Kjell, R. (1999). Fatal Women. Journal of the Center for Women’s and Gender Research, Bergen University (11) 115–128.
  • Oakley, A. (1972). Sex, Gender and Society. Maurice Temple Smith: London.
  • Mandell, B., & Pherwani, S. (2003). Relationship between emotional intelligence and transformational leadership style: A gender comparison. Journal of Business and Psychology, 17(3), 387-404.
  • Martín, A. (2012). Proyecto de intervención para el empoderamiento de las mujeres de Guardo. Madrid: Escuela Universitaria de Palencia.
  • Martínez, X., Tymoshchuka, O., Piñero, T., & Renó, D. (2019). Instagram como red de promoción e hipermediación del turismo rural: el caso de Aldeias Históricas. Revista Latina de Comunicación Social, 74(13), 1610-1632. ISSN-e1138-5820 www.revistalatinacs.org/074paper/1401/84es.html DOI: 10.4185/RLCS-2019-1401
  • Mayer, J. D., & Geher, G. (1996). Emotional intelligence and the identification of emotion. Intelligence, 22(2), 89-113.
  • Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets standards for traditional intelligence. Intelligence, 27(4), 267-298.
  • Organización de las Naciones Unidas. (1995). Resoluciones aprobadas por la asamblea general durante el 50° período de sesiones. Recuperado de www.un.org/es/documents/ag/ res/50/list50.htm
  • Ortiz, P. (2017). El discurso sobre el emprendimiento de la mujer desde una perspectiva de género. Revista de Comunicación Vivat Academia, 140, 115-129. P. 127.
  • Palmer, B., Walls, M., Burgess, Z. & Stough, C. (2001). Emotional intelligence and effective leadership. Leadership& Organization Development Journal, 22(1), 5-10.
  • Perkins, D. (1993). Empowerment theory, research and policy. Symposium conducted at the biennial conference on Community Research and Action, Willamsburg, VA. (Participantes: J. G. Kelly, K. I., Maton, T., Moore, D. D., Perkins, J., Rappaport, M. A., Zimmerman).
  • Piñeiro, M. T. & Costa, C. (2003). Representaciones femeninas en la publicidad. Una propuesta de clasificación. Revista de Comunicación de la SEECI, 10. Año VII, 1-16. DOI: https://doi.org/10.15198/seeci.2003.10.1-16
  • Sahay, S. (1998). Women and empowerment: Approaches and strategies. New Delhi: Discovery Publishing House.
  • Sánchez, J. M., & Fernández, D. (2017). Subactivismo feminista y repertorios de acción colectiva digitales: prácticas ciberfeministas en Twitter. El profesional de la información, 26(5), 894-902. https://doi.org/10.3145/epi.2017-.sep.11
  • Santamarina, C. (2001). La construcción de la mujer moderna en la sociedad de consumo española. Revista de Comunicación Vivat Academia, 28, pp. 1-32.
  • Schuler, M. (1997). Poder y Derecho. Estrategias de las mujeres del tercer mundo. Washington, D.C.: Seix Barral.
  • UNHCR. (2017). The 2030 Agenda for sustainable Development. Recuperado de www.unhcr.org/2030-agenda-for-sustainable-development.html
  • Young, B. & Kellogge, T. (1993). Science attitudes and preparation of preservice elementary teachers. Science Education, 77(3) 159.