La mirada explícitafundamentos estéticos de la fotografía de Xavier Miserachs

  1. Carmelo Vega de la Rosa 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Archivo español de arte

ISSN: 0004-0428

Year of publication: 2019

Tome: 92

Issue: 368

Pages: 411-426

Type: Article

DOI: 10.3989/AEARTE.2019.26 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Archivo español de arte

Metrics

Cited by

  • Scopus Cited by: 0 (18-09-2023)
  • Web of Science Cited by: 0 (21-09-2023)
  • Dimensions Cited by: 0 (03-04-2023)

SCImago Journal Rank

  • Year 2019
  • SJR Journal Impact: 0.142
  • Best Quartile: Q1
  • Area: Visual Arts and Performing Arts Quartile: Q1 Rank in area: 129/617

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2019
  • Journal Impact: 0.190
  • Field: ARTE Quartile: C1 Rank in field: 6/136
  • Field: HISTORIA DEL ARTE Quartile: C1 Rank in field: 5/42
  • Field: HISTORIA Quartile: C2 Rank in field: 72/312

CIRC

  • Human Sciences: A

Scopus CiteScore

  • Year 2019
  • CiteScore of the Journal : 0.2
  • Area: Visual Arts and Performing Arts Percentile: 50

Journal Citation Indicator (JCI)

  • Year 2019
  • Journal Citation Indicator (JCI): 0.42
  • Best Quartile: Q2
  • Area: ART Quartile: Q2 Rank in area: 65/140

Dimensions

(Data updated as of 03-04-2023)
  • Total citations: 0
  • Recent citations: 0

Abstract

Xavier Miserachs was one of the most influential photographers in the context of Spanish photography of the 1950s and ‘60s. His photographic approach and his personal publishing projects (Barcelona blanco y negro, 1964; Costa Brava Show, 1966) signaled a path of photographic renewal and modernization towards reportage, moving away from the academic postulates of “salonismo” and of the photographic groups.

Funding information

llamaron la atención sobre esa capacidad del fotógrafo para desvelar “aspectos ocultos de la reali-dad” y descubrir “una dimensión de la realidad, un nuevo aspecto”21, al tiempo que valoraban su contribución como proyecto editorial innovador: R. Pelegero habló de “esta clase de libros” como la “señal inequívoca de la madurez expresiva” a la que había llegado la fotografía22, y Casademont, que señalaba la importancia en España de las recientes “realizaciones editoriales con base total o parcialmente fotográficas”, reivindicaba su “carácter de libro para mirar”23 [fig. 3].

Funders

Bibliographic References

  • Anaxagoras (1959): “La II de T.M.M. Una muestra de arte vivo”. En: AFAL foto cine, 21, Almería.
  • Artero, José María (1957): “Lo que dice AFAL. ¡Objetivos libres!”. En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 8, Almería.
  • Bolzoni, Francesco (1961): “Roma”. En: AFAL foto cine, julio-agosto, 31, Almería.
  • Casademont, José María (1964): “Barcelona blanco y negro”. En: Imagen y Sonido, noviembre,17, Barcelona.
  • Carandell, Luis (1968): “Vacaciones a la española 2. Salou, la playa de la corona de Aragón”. En: Triunfo, agosto, 323, Madrid, pp. 30-39.
  • Carrero, Carlos (1966): “Costa Brava Show, un nuevo libro del fotógrafo Xavier Miserachs”. En: Tele/eXpres, agosto, Barcelona.
  • Catalá, Francisco (1957): “Lo que dice Francisco Catalá Roca”. En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 8, Almería.
  • Closa, Manuel (1957): “Lo que dice Manuel Closa Bosser”. En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 8, Almería.
  • Díaz, José Andrés (1957): “Lo que dice un crítico de arte de AFAL. Un camino para la fotografía”. En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 8, Almería.
  • Falces, Manuel (1977): Introducción a la fotografía española. Granada: Universidad de Granada.
  • Higuera, José de la (1967): “La fotografía en el libro actual”. En: Arte Fotográfico, junio, 186, Madrid, pp. 623-631.
  • Juanes, Gonzalo (1960): “Anotaciones sobre el New York”. En: AFAL foto cine, mayo-junio, 24, Almería.
  • “Lo que dice el BOLETÍN de Mayo de la A.F.C. Muestra de Terré, Miserachs, Masats” (1957): En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 8, Almería.
  • Llopis, Arturo (1959): “La exposición de TMM”. En: Destino, 1129, Barcelona, p. 30.
  • Llopis, Arturo (1966): “El ‘show’ de Xavier Miserachs”. En: Destino, agosto, 1514, Barcelona, p. 31.
  • Marca, José María (1966): “Las fotos y su autor. Xavier Miserachs y su ‘Costa Brava Show’”. En: El Noticiero Universal, diciembre, Barcelona, p. 18.
  • Martínez, Rosario (1971): “Teleobjetivo. Xavier Miserachs”. En: Boletín afc, Agrupación Fotográfica de Cataluña, agosto-septiembre, Barcelona, pp. 129-136.
  • Masats, Ramón (1963): Los Sanfermines. Madrid: Espasa alpe.
  • Maspons, Oriol (1957a): “Salonismo”. En: Arte Fotográfico, 61, Madrid, pp. 3-4.
  • Maspons, Oriol (1957b): “Cómo hacen sus fotografías. Terré, Miserachs, Masats”. En: Arte Fotográfico, 64, Madrid, pp. 294-296, 336.
  • Miserachs, Xavier (1957): “Los miembros del jurado opinan…”. En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 9, Almería.
  • Miserachs, Xavier (1958): “Estética fotográfica”. En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 13, Almería.
  • Miserachs, Xavier (1961a): “Oriol y yo hemos ido a París”. En: AFAL foto cine, 30, Almería.
  • Miserachs, Xavier (1961b): “Fotografía explícita”. En: AFAL foto cine, julio-agosto, 31, Almería.
  • Miserachs, Xavier (1964): Barcelona blanco y negro. Barcelona: Aymá.
  • Miserachs, Xavier (1966): Costa Brava Show. Barcelona: Editorial Kairós.
  • Miserachs, Xavier (1998a): Criterio Fotográfico. Notas para un curso de fotografía. Barcelona: Ediciones Omega.
  • Miserachs, Xavier (1998b): Fulls de contactes. Memòires. Barcelona: Edicions 62.
  • Molinero, Fernando (1965): “Barcelona, blanco y negro”. En: Triunfo, enero, 139, Madrid, p.8.
  • Mylos (1959): “Con Xavier Miserachs”. En: Destino, 1129, Barcelona, p. 38.
  • Pelegero, R. (1964): “Barcelona, blanc i negre”. En: Destino, noviembre, 1425, Barcelona, p.77.
  • Pérez, Carlos (1957): “Lo que dice Carlos Pérez Siquier”. En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 8, Almería.
  • Pérez, Carlos (1962): “Narración por imágenes”. En: AFAL foto cine, enero-febrero, 34, Almería.
  • Permanyer, Luis (1966): “El turismo en los libros. Costa Brava Show”. En: Touring, octubre, 9, Barcelona.
  • Perucho, Juan (1962): “Realismo en la fotografía de Xavier Miserachs”. En: Destino, 1300, Barcelona, p. 35.
  • Perucho, Juan (1964): “La Barcelona de Xavier Miserachs”. En: Destino, noviembre, 1423, Barcelona, p. 59.
  • Perucho, Juan (1966): “La Costa Brava vista por Xavier Miserachs”. En: Destino, septiembre, 1526, Barcelona, p. 59.
  • Pujol, Aquiles [José María Casademont] (1961): “Fotografía moderna y fotografía de vanguardia”. En: Arte Fotográfico, octubre, 118, Madrid, pp. 859-862.
  • Saladrigas, Roberto (1966): “La Costa Brava de Miserachs”. En: El Correo Catalán, agosto, Barcelona, p. 19.
  • Tarrats, (1957): “Tres maneras de ver Barcelona”. En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 8, Almería.
  • Terré, Laura (2006): Historia del Grupo Fotográfico AFAL 1956/1963. Sevilla: PhotoVision, IG Fotoeditor.
  • Terré, Laura (2014): “Costa Brava Show”. En: Fernández, Horacio (ed.): Fotos&libros. España 1905-1977. Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, pp. 190-191.
  • Terré, Laura (2018): “Epílogo imprevisto”. En Xavier Miserachs. Epílogo imprevisto. Barcelona, Fundació Catalunya La Pedrera, pp. 15-142.
  • Tous, José M.ª (1957): “Lo que dice José M.ª Tous Jové”. En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 8, Almería.
  • Vicens, Francisco (1959): “Reflexiones sobre la 2ª Exposición Terré-Miserachs-Masats”. En: Boletín afc, abril, Barcelona, pp. 67-68.