Los «colores de la fantasía» en Cervantes y Bécquerla representación de personajes sobrenaturales en el «Persiles» y «La corza blanca»

  1. Castells Molina, Isabel 1
  1. 1 Universidad de La Laguna, Grupo de Investigación Palingestos
Journal:
Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

ISSN: 2328-1308

Year of publication: 2019

Volume: 7

Issue: 1

Pages: 35-48

Type: Article

DOI: 10.13035/H.2019.07.01.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

Abstract

This paper aims to explore how Cervantes and Bécquer, two apparently different writers, address through a conscious ambiguity the presence of supernatural creatures in their stories. For this purpose, we will focus on some fantastic and oniric chapters in the Persiles and in «La corza blanca». Furthermore, we will establish connections with related works.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • Alcalá Galán, Mercedes, Escritura desatada: poéticas de la representación en Cervantes, Alcalá de Henares, Biblioteca de Estudios Cervantinos, 2009.
  • Andrés, Christian, «Fantasías brujeriles, metamorfosis animales y licantropía en la obra de Cervantes», en Actas del III Coloquio Internacional de la Asociación de Cervantistas, Madrid, Ministerio de Asuntos Exteriores / Anthropos, 1993, pp. 527-540.
  • Ballester Rodríguez, Mateo, «Escandinavia en la España de los Austrias: de terra incognita a parte integrante de la sociedad europea, eHumanista, 26, 2014, pp. 627-651.
  • Bécquer, Gustavo Adolfo, Obras Completas II, Madrid, Turner, 1995.
  • Bécquer, Gustavo Adolfo, Rimas. Leyendas y relatos orientales, ed., introducción y notas de María del Pilar Palomo y Jesús Rubio Jiménez, Sevilla, Fundación José Manuel Lara, 2015.
  • Benítez, Rubén, Bécquer tradicionalista, Madrid, Gredos, 1970.
  • Benítez, Rubén, Estudios becquerianos, Palencia, Cálamo, 2008.
  • Canavaggio, Jean, «Alonso López Pinciano y la estética literaria de Cervantes en el Quijote», Anales cervantinos, 7, 1958, pp. 13-108.
  • Castells Molina, Isabel, Cervantes y la novela española contemporánea, Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna, 1998.
  • Castro, Américo, «Incarnation in Don Quixote», en Cervantes across the Centuries, Ángel Flores y María José Benardete (eds.), New York, Gordian Press, 1969, pp. 146-192.
  • Castro, Américo, El pensamiento de Cervantes, Barcelona, Crítica, 1987.
  • Cervantes, Miguel de, El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha, ed. Martín de Riquer, Barcelona, Planeta, 1980.
  • Cervantes, Miguel de, Novelas ejemplares, ed. Harry Sieber, Madrid, Cátedra, 1985.
  • Cervantes, Miguel de, Los trabajos de Persiles y Sigismunda, ed. Juan Bautista Avalle-Arce, Madrid, Castalia, 1985.
  • Cervantes, Miguel de, Viaje del Parnaso. Poesías varias, ed. Elías L. Rivers, Madrid, Espasa-Calpe, 1991.
  • Cirlot, Juan Eduardo, Diccionario de símbolos, Barcelona, Labor, 1980.
  • Diccionario de Autoridades, disponible en www.rae.es/recursos/diccionarios/diccionarios- anteriores…/diccionario-de-autoridades.
  • Díez Taboada, Juan María, «Metamorfosis y sus fuentes en La corza blanca, de Bécquer», El gnomo. Boletín de estudios becquerianos, 2, 1993, pp. 11-26.
  • Díez Taboada, María Paz, introducción a Gustavo Adolfo Bécquer, Desde mi celda. Cartas literarias, Madrid, Espasa Calpe, 2000.
  • Eco, Umberto, Obra abierta, Barcelona, Ariel, 1990.
  • Egido, Aurora, Cervantes y las puertas del sueño. Estudios sobre «La Galatea», el «Quijote» y el «Persiles», Barcelona, PPU, 1994.
  • Forcione, Alban K., Cervantes, Aristotle and the Persiles, Princeton, Princeton University Press, 1970.
  • Genette, Gérard, Figuras III, Barcelona, Lumen, 1989.
  • Lozano Renieblas, Isabel, Cervantes y el mundo del «Persiles», Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos, 1998.
  • Marchante Aragón, Lucas, «Folclore, erudición y empirismo en la España del siglo XVI: un ejemplo en Persiles de Cervantes», Íkala. Revista de lenguaje y cultura, 12.18, enero-diciembre 1997, pp. 97-117.
  • Montero Reguera, José, «Cervantes y la verosimilitud: La ilustre fregona», en Páginas de Historia literaria hispánica, León, Universidad de León, 2009, pp. 211-238.
  • Percas de Ponseti, Helena, Cervantes y su concepto del arte, Madrid, Gredos, 1975.
  • Roas, David, «La amenaza de lo fantástico», en Teorías de lo fantástico, introducción, compilación de textos y bibliografía de David Roas, Madrid, Arco Libros, 2001, pp. 7-44.
  • Roas, David, La sombra del cuervo. Edgar Allan Poe y la literatura fantástica española del siglo XIX, Madrid, Devenir, 2011.
  • Romero Tobar, Leonardo, Bécquer. Estudio crítico, Madrid, Biblioteca Digital Larramendi, 2014.
  • Romero Tobar, Leonardo, «Bécquer, fantasía e imaginación», en Actas del Congreso «Los Bécquer y el Moncayo», Zaragoza, Centro de Estudios Turolenses/Institución Fernando el Católico, 1992, pp. 171-200.
  • Rubio Jiménez, Jesús, «Los hermanos Bécquer y Cervantes, una aproximación», Ínsula, 727-728, 2007, pp. 24-26.
  • Sebold, Rusell P., Bécquer en sus narraciones fantásticas, Biblioteca Virtual Universal, www.biblioteca.org.ar/libros/300041.pdf.
  • Riley, Edward C., Teoría de la novela en Cervantes, Madrid, Taurus, 1989.
  • Shakespeare, William, La tempestad, Madrid, Cátedra, 2003.
  • Todorov, Tzvetan, Introducción a la literatura fantástica, México, Premia, 1980.
  • Varela, José Luis, «Mundo onírico y transfiguración en la prosa de Bécquer», Revista de Filología Española, 52, 1/4, 1969, pp. 305-334.