El surrealismo al servicio de la minificciónEl fantasma de la libertad, de Luis Buñuel
-
1
Universidad de La Laguna
info
ISSN: 2530-8297
Año de publicación: 2019
Título del ejemplar: Minificción e imagen
Número: 6
Páginas: 64-83
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Microtextualidades: Revista internacional de microrrelato y minificción
Resumen
In this paper we aim to explore how the minifictional model works in Luis Buñuel´s El fantasma de la libertad. This picture is composed by a serie of short films randomly joined trough dream and humour into a structure of integrated stories. We will study the short films individually and also paying attention to their function in the global film. For this purpose, we will study Luis Buñuel´s literary and filmic works into the surrealism poetic, from an interdisciplinary perspective. El fantasma de la libertad, showing the aesthetic of brevity and placed in a crossroad between literature, cinema and painting, makes Luis Buñuel, once more, a completely modern author.
Referencias bibliográficas
- Alberti, Rafael, Sobre los ángeles. Yo era un tonto y lo que he visto me ha hecho dos tontos. Ed. C. B. Morris. Madrid: Cátedra, 2006.
- Andrés Suárez, I. y A. Rivas (eds.). La era de la brevedad. El microrrelato hispánico. Palencia: Menoscuarto, 2008.
- Aranda, José Francisco. Luis Buñuel. Barcelona: Lumen, 1975.
- Bécquer, Gustavo Adolfo. Rimas. Leyendas y relatos orientales. Edición, introducción y notas de Mª. Pilar Palomo y J. Rubio Jiménez, Sevilla: Fundación José Manuel Lara, 2015.
- Breton, André. Nadja. México: Joaquín Mortiz, 1979.
- Breton, André. Manifiestos del surrealismo. Madrid: Guadarrama, 1980.
- Breton, André. Magia cotidiana, Madrid: Fundamentos, 1989.
- Buñuel, Luis. El discreto encanto de la burguesía [Guion cinematográfico]. Introducción de Michel Delain. Barcelona: Aymá, 1973.
- Buñuel, Luis. El fantasma de la libertad [Guion cinematográfico]. Introducción de Roxane Saint-Jean. Barcelona: Ayma, 1975.
- Buñuel, Luis. La vía láctea [Guion cinematográfico]. Introducción de Jean-Claude Carrière. México: Era, 1978.
- Buñuel, Luis. Obra literaria. Ed. Agustín Sánchez Vidal. Zaragoza: ediciones del Heraldo de Aragón, 1982.
- Buñuel, Luis. Mi último suspiro. Barcelona: Plaza y Janés, 1982.
- Cernuda, Luis. La realidad y el deseo. Madrid: Castalia, 1982.
- Cervantes, Miguel de. Don Quijote de la Mancha. Ed. de Francisco Rico. Barcelona: Instituto Cervantes, Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores, 2004.
- Espinosa, Agustín, Crimen. Ed. Miguel Pérez Corrales. Santa Cruz de Tenerife: Ediciones Idea-La Página, 2007.
- Fernández Granell, Eugenio, El aire fresco de E. F. Granell. Ed. de Isabel Castells, Santiago de Compostela: Fundación Granell, 2000.
- Flaubert, Gustave. Correspondance, París: Gallimard, 1980.
- García Aguilar, Alberto. “Cifras. Ramón Gómez de la Serna como guionista”. Castilla. Estudios de literatura, 10 (2019): 251-271.
- Gibson, Ian. Luis Buñuel. La forja de un cineasta universal 1900-1938. Madrid: Aguilar, 2013.
- Gómez de la Serna, Ramón. Ismos. Madrid: Guadarrama, 1975.
- Gutiérrez Albelo, Emeterio. Poesía surrealista (1931-1936). Ed. de Isabel Castells. Santa Cruz de Tenerife: Ediciones La Página, 2007.
- Hernández, Darío (ed.) Un centímetro de seda. Antología del microrrelato español. Orígenes históricos: Modernismo y Vanguardia. Palencia: Menoscuarto, 2016.
- Hernández Darío. El microrrelato en la literatura española. Orígenes históricos: Modernismo y Vanguardia. Tenerife: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna: 2013.
- López Villegas (ed.), Escritos de Luis Buñuel. Madrid: Páginas de Espuma, 2000.
- Mansour, Joyce, Islas flotantes. Cáceres: Periférica, 2012.
- Monegal, Antonio. Luis Buñuel: de la literatura al cine. Una poética del objeto. Barcelona: Anthropos, 1993.
- Pérez Turrent, T. y José de la Colina (eds.). Buñuel por Buñuel. Madrid: Plot, 1993.
- Satarain, Mónica (ed.). Fundido encadenado. Reflexiones, ficciones, documental, bandas sonoras. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras, 2014.
- Varo, Remedios. Cartas, sueños y otros textos. Ed. Isabel Castells, México: Era, 2007.
- Zavala, Lauro. “Fragmentos, fractales y fronteras: género y lectura en las series de narrativa breve”. Revista de Literatura 56.131 (2004): 5-22.
- Zavala, Lauro. La Minificción bajo el microscopio. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2005.
- Zavala, Lauro. “La minificción audiovisual: hacia un nuevo paradigma en los estudios de la minificción”. La era de la brevedad. El microrrelato hispánico. Eds. Irene Andrés Suárez y Antonio Rivas. Palencia: Menoscuarto, 2008. 207-229.
- Referencias cinematográficas
- Altman, Robert. Short cuts. Productora Spelling Films / Fine Line Features / Avenue Pictures, 1993.
- Buñuel, Luis. Un perro andaluz. Productor Luis Buñuel, 1929.
- Buñuel, Luis. La Edad de Oro. Productores Charles de Noailles y Marie-Laure de Noailles, 1930.
- Buñuel, Luis. Las Hurdes. Productor Ramón Acín, 1933.
- Buñuel, Luis. Los olvidados. Productor Óscar Dancingers, 1950.
- Buñuel, Luis. El ángel exterminador. Productor Gustavo Alatriste, 1961.
- Buñuel, Luis. Belle de jour. Productores Raymond y Robert Hakim, 1967.
- Buñuel, Luis. La vía láctea. Productor Serge Silberman, 1969.
- Buñuel, Luis. El discreto encanto de la burguesía. Productor Serge Silberman, 1972.
- Buñuel, Luis. El fantasma de la libertad. Productor Serge Silberman, 1974.
- Buñuel, Luis. Ese oscuro objeto del deseo. Productor Serge Silberman, 1977.
- Cavestany, Juan. Gente en sitios. Apaches Entertainment: 2013.
- González Iñárritu. Alejandro, Amores perros. Productor González Iñárritu, 2000.
- Quinto, Gerard; Soler, E.; Torras, D. Siete razones para huir. No hay banda. Producciones del interior AIE: 2019.
- Nolan, Cristopher, Memento. Newmarket / Summit Entertainment, 2000.
- Szifrón, Damián. Relatos salvajes. Coproducción Argentina-España; K&S Films / El Deseo / Telefé / INCAA / INCAA, 2014.
- Švankmajer, Jan. Food. Channel 4, 1994.