El placer de la complejidad en el lenguaje pictórico. Ejemplos en una clase de pintura

  1. Sabina Gau Pudelko 1
  1. 1 Universidad de La Laguna (España)
Journal:
Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen

ISSN: 1695-761X

Year of publication: 2019

Issue: 14

Pages: 69-89

Type: Article

DOI: 10.25145/J.BARTES.2019-20.14.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRIULL editor

More publications in: Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen

Abstract

From an academic approach the complexity of visual thinking is studied from the summary description of five types of content that have been associated with artistic production. They have been analyzed separately in the headings entitled: Narrate something interesting; Generate beauty; Develop creative capacity; Transmit a sensitive, emotional or sentimental content; Play with the language. In each of these sections a high degree of qualification can be achieved, but it is the confluence of several of them in the same image that attests to the complexity of visual thinking that can be exercised and developed through the practice of painting. To exemplify some aspects in this article, images made by students of fine arts have been incorporated. They usually come from unpublished reports that are made in painting subjects. It is, in summary, a reflection on the complexity associated with visual thinking that can be found in painted images, and the limits of rational analysis are also evident to cover it completely.

Bibliographic References

  • Alameda, Soledad, «Antonio López, el que sueña con la luz», El País Semanal 104, 14 de febrero, 1992.
  • Arnheim, Rudolf. 2000. El quiebre y la estructura. Veintiocho ensayos. Barcelona: Andrés Bello.
  • Blanco, Pilar y Gau, Sabina. 1996. Fundamentos de la composición pictórica. Santa Cruz de Tenerife: Consejería de Educación, Cultura y Deportes, Dirección General de Universidades e Investigación, Gobierno de Canarias.
  • Daucher, Hans. 1978. Visión artística, visión racionalizada. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Eco, Umberto. 1985. Tratado de semiótica general. Barcelona: Lumen.
  • Eid, Klaus, Langer, Michael y Ruprecht, Hakon. 1980. Grundlagen des Kunstunterrichts. Paderborn: Verlag Ferdinand Schöningh.
  • Gau, Sabina. 2003. El proceso de creación artística. Diálogo con lo inefable. La Laguna: Universidad de La Laguna.
  • Guilford, J.P. 1968. Intelligence, creativity and their educational implications. San Diego, California: Robert R. Knapp.
  • Krieger, Verena. 2007. Was ist ein Künstler? Colonia: Deubner Verlag.
  • Luria, Alexander, R. 1984. Sensación y percepción. Barcelona: Martínez Roca.
  • Martín Sánchez, Miguel Ángel. 1991. Miguel, el arcángel de Dios en Canarias. Aspectos socioculturales y artísticos. Santa Cruz de Tenerife: Cabildo Insular de Tenerife.
  • Morfaux, Louise Marie. 1985. Diccionario de las ciencias humanas. Barcelona: Grijalbo.
  • Quilez i Bach, Miquel. 2014. En actas de I Jornadas Internacionales El rostro humano, identidad y parecido. Barcelona: Facultat de Belles Arts.
  • Páez, Darío D. y Adrián, J.A. 1993. Arte, lenguaje y emoción: La función de la experiencia estética desde una perspectiva vigotskiana. Madrid: Fundamentos.
  • Pinker, Steven. 2000. Cómo funciona la mente. Barcelona: Destino.
  • Read, Herbert. 1985. Carta a un joven pintor. Buenos Aires: Siglo XX.
  • Regel, Günter. 1986. Medium bildende Kunst: bildnerischer Prozess. Prozess und Sprache der Formen und Farben. Ost-Berlin: Henschelverlag.
  • Tolosa, José Luis. 2005. Mirar haciendo, hacer creando: Práctica y teoría de la pintura. Barcelona: Tursen/Hermann Blume.
  • Vázquez Carpio, Leticia Azahara. 2016. Revisión de la idea de pintura desde una perspectiva contemporánea: Desdibujando los límites (tesis doctoral). Granada: Universidad de Granada.
  • Wilczek, Frank. 2015. El mundo como obra de arte. En busca del diseño profundo de la naturaleza. Barcelona: Crítica.
  • Wilson, O. Edward. 1999. Consilience. La unidad del conocimiento. Barcelona: Galaxia Gutenberg/Círculo de lectores.