Examinando las posibilidades del Modelo de Educación Deportiva sobre la convivencia escolarEjemplo en La Araucanía

  1. Jaime Serra-Olivares 1
  1. 1 Universidad Católica de Temuco
    info

    Universidad Católica de Temuco

    Temuco, Chile

    ROR https://ror.org/051nvp675

Revue:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Année de publication: 2017

Titre de la publication: La Educación Física y la Promoción de Estilos de Vida Activos: Interrogaciones, Investigación y Dilemas

Número: 31

Pages: 227-231

Type: Article

D'autres publications dans: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Résumé

The possibilities the Sport Education Model affords regarding the school climate of coexistence are discussed and presented in this review. The foundations of the model are reviewed using the educational context of Chili, specifically using an example in the region of the La Araucania, characterized by the broad social, economic, cultural and ethnic diversity of its citizens. A comprehensive review of the specific educational environment, the characteristics that make up the model and of the advantages for the establishment of a suitable dynamic for healthy coexistence climates is developed. In conclusion, it is emphasized that using socio prospects (also in Physical Education) adapted to a globalized world, it is possible to promote motivation and participation of students / teachers, and also the coexistence or inclusion. However, further knowledge is necessary in relation to areas such as physical activity and sport, adapted to current social needs of countries such as Chili.

Références bibliographiques

  • Alexander, K., Taggart, A., & Medland, A. (1993). Sport education in physical education: try before you buy. ACHPER National Journal, 40(4), 16-23.
  • Alexander, K., Taggart, A., & Thorpe, S. (1996). A spring in their steps? Possibilities for professional renewal through sport education in Australian schools. Sport, Education & Society, 1(1), 23-46.
  • Astor, R.A., Guerra, N., & Van Acker, R. (2010). How can we improve school safety research? Educational Researcher, 39(1), 69-78.
  • Calderón Luquin, A., & Martínez de Ojeda Pérez, D. (2014). La formación permanente del profesorado de educación física. Propuesta de enseñanza del modelo de Educación Deportiva. Revista de Educación, 363.
  • Calderón Luquin, A., Martínez de Ojeda Pérez, D, Martínez, I. (2013). Influencia de la habilidad física percibida sobre la actitud del alumnado tras una unidad didáctica basada en Educación Deportiva. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 24, 16-20.
  • Calderón, A., Martínez de Ojeda, D., Valverde, J.J., Méndez-Giménez, A. (2016). «Ahora nos ayudamos más»: Docencia compartida y clima social de aula. Experiencia con el modelo de Educación Deportiva. RICYDE. Revista internacional de ciencias del deporte. 44(12), 121-136.
  • Carlson, T., & Hastie, P. A. (1997). The student social system within sport education (Le systeme social etudiant a l’interieur de l’education physique). Journal of teaching in physical education ETATS-UNIS D’AMERIQUE 1997, t 16, n 2, pp 176-195, 20 p 32 ref.
  • Chaux, E. (2005). El programa de prevención de Montreal: lecciones para Colombia. Revista de Estudios Sociales, 21, 11-25.
  • Chaux, E. (2011). Múltiples perspectivas sobre un problema complejo: comentarios sobre cinco investigaciones en violencia escolar. PSYKHE, 2(20), 79-86.
  • Clarke, G., & Quill, M. (2003). Researching sport education in action: a case study. European Physical Education Review, 9, 253-266.
  • Cohen, J. (2006). Social, emotional, ethical and academic education: Creating a climate for learning, participation in democracy and well-being. Harvard Educational Review, 76(2), 201-237.
  • Cohen, J., McCabe, E. M., Michelli, N. M., & Pickeral, T. (2009). School climate: Research, policy, teacher education and practice. Teachers College Record, 111(1), 180-213.
  • Cornejo, R. & Redondo, M.J. (2001). El clima escolar percibido por los alumnos de enseñanza media. Una investigación en algunos liceos de la Región Metropolitána. Última Década, 15, 11-52.
  • Cuevas, R., García-López, L. M., & Serra Olivares, J. (2016). Sport Education model and self-determination theory: An intervention in secondary school children. Kinesiology. International Journal of Foundamental and Aplied Kinesiology (in press).
  • Evangelio, C., González-Víllora, S., Serra Olivares, J., & Pastor-Vicedo, J. C. (2016). The Sport Education Model in Spain: A review of state of the art and outlook. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(1), 307-324.
  • García-López, L. M., & Gutiérrez Díaz del Campo, D. (2015). The effects of a sport education season on empathy and assertiveness. Physical Education and Sport Pedagogy, 14, 355-375.
  • García-López, L. M., Gutiérrez Díaz del Campo, D., González-Víllora, S., & Valero Valenzuela, A. (2012). Cambios en la empatía, la asertividad y las relaciones sociales por la aplicación del modelo de instrucción educación deportiva. Revista de Psicología del Deporte, 2, 321-330.
  • Gómez, J., & Salazar, C. (2015). Detección de violencia escolar en adolescentes en la clase de educación física. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 10(1), 41-47.
  • Gutiérrez Díaz del Campo, D., & García López, L.M. (2008). El modelo de Educación Deportiva: aprendizaje de valores sociales a través del deporte. Multitarea. Revista de didáctica, 3, 155-172.
  • Gutiérrez-Díaz del Campo, D., García-López, L. M., Chaparro Jilete, R. & Fernández Sánchez, A. J. (2014). Aplicación del modelo de educación deportiva en segundo de Educación Primaria. Percepciones del alumnado y el profesorado. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(2), 131-144.
  • Harvey, S., Kirk, D., & O’Donovan, T. M. (2014). Sport education as a pedagogical application for ethical development in physical education and youth sport. Sport, Education and Society, 19(1), 41-62.
  • Hastie, P. A. (1997). Student role involvement during a unit of sport education. Journal of teaching in physical education, 16(1), 88-103.
  • Hastie, P. A. (1998a). Applied benefits of the sport education model. JOPERD, 69(4), 24.
  • Hastie, P. A. (1998b). Skill and tactical development during a sport education season. Research Quarterly for Exercise & Sport, 69(4), 368.
  • Hastie, P. A., & Sinelnikov, O. A. (2006). Russian students’ participation in and perceptions of a season of Sport Education. European Physical Education Review, 12(2), 131-150.
  • Hastie, P., & Sharpe, T. (1999). Effects of a Sport Education Curriculum on the Positive Social Behavior of At-Risk Rural Adolescent Boys. Journal of Education for Students Placed at Risk, 4(4), 417-30.
  • Junta Nacional de Auxilio Escolar y Becas, JUNAEB (2015). SINAE: Sistema Nacional de Asignación con equidad para becas JUNAEB. Una nueva visión en la construcción de igualdad de oportunidades en la infancia. Santiago, Chile: JUNAEB, Dirección General.
  • Kinchin, G. Sport education: A view of the research. En, D. Kirk, D. Mc Donald y M. O´Sullivan (Eds.), Handbook of Physical Education. (2009).
  • López, V. (2014). Convivencia escolar. Apuntes 2014. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Santiago de Chile.
  • López, V., Bilbao, Mª, & Rodríguez, J. I. (2012). La sala de clases sí importa: incidencia del clima de aula sobre la percepción de intimidación y victimización entre escolares. Universitas Psychologica, 1(11), 91-101.
  • MacNeil, A. J., Prater, D. L., & Busch, S. (2009). The effects of school culture and climate on student achievement. International Journal of Leadership in Education, 12(1), 73-84.
  • MacPhail, A., Kirk, D., & Kinchin, G. D. (2004). Sport Education: Promoting Team Affiliation Through Physical Education. Journal of Teaching in Physical Education, 23(2), 106.
  • McCaughtry, N., Sofo, S., Rovegno, I., & Curtner-Smith, M. (2004). Learning to teach sport education: misunderstandings, pedagogical difficulties, and resistance. European Physical Education Review, 10(2), 135-156.
  • Mena I, Becerra, S, & Castro, P. (2011). Gestión de la convivencia escolar en Chile: Problemáticas, anhelos y desafíos. En J. Catalán (Ed.), Psicología Educacional: Proponiendo rumbos, problemáticas y aportaciones (pp. 81-112). La Serena: Editorial Universidad de La Serena.
  • Mena, I., & Valdés, A. M. (2008). Documento Valoras UC. Clima Social Escolar.
  • Méndez-Giménez, A.; Fernández-Río, J., & Méndez-Alonso, D. (201x). Sport education model versus traditional model: motivational and sportsmanship effects. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte.
  • Menéndez, J.I., & Fernández-Río, J. (2016). Hibridación de los modelos de Educación Deportiva y Responsabilidad Personal y Social: una experiencia a través de un programa de kickboxing educativo. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, xx-xx.
  • Ministerio de Educación, MINEDUC (2012). Encuesta Nacional SIMCE 2012 sobre conductas agresivas. Agencia de Calidad de Educación, Gobierno de Chile.
  • Ministerio de Educación, MINEDUC (2015). Convivencia escolar y liderazgo directivo son las claves para mejorar los resultados de aprendizaje. Agencia de Calidad de Educación, Gobierno de Chile.
  • Ministerio de Educación, MINEDUC. Observatorio Social (2013). Resultados Regionales Encuesta de caracterización socio-económica nacional CASEN 2011. Región de la Araucanía. Gobierno de Chile.
  • Moreno, C., Díaz, A., Cuevas, C., Nova, C., & Bravo, I. (2011). Clima social escolar en el aula y vínculo profesor-alumno: alcances, herramientas de evaluación, y programas de intervención. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 14(3), 72.
  • Muñoz, M. T., Lucero, B. A., Cornejo, C. A., Muñoz, P. A. & Araya, N. E. (2014). Convivencia y clima escolar en una comunidad educativa inclusiva de la Provincia de Talca, Chile. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(2), 16-32.
  • Murcia, N., & Jaramillo, L. G. (2011). Imaginarios del joven colombiano ante la clase de educación física. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 3(2).
  • Murcia, N. & Orrego, F. (2009). Los juegos intercolegiados en Colombia: Construcción colectiva versus construcción ciudadana. Pedagogía y Saberes, 31, 99-112.
  • Murillo, P., & Becerra, S. (2008). Las percepciones del clima escolar por directivos, docentes y alumnado mediante el empleo de «redes semánticas naturales». Su importancia en la gestión de los centros educativos. Revista de Educación, 350, 375-399.
  • Nail, O., Muñoz, M., & Asorena, N. (2012). Normativa y reglamentos de convivencia escolar, ¿una oportunidad o una carga para la escuela?. EDUCERE: Investigación arbitrada, 55, 373-383.
  • Neubauer, R., & de Silveira, G. (2009). Gestão dos sistemas escolares: quais caminhos perseguir. En Schwartzman, S., Cox, C. (Eds.), Políticas educacionais e coesão social: uma agenda latino-americana. São Paulo: Campus, Instituto FHC, 2009.
  • Pepin, E. (2002). Educación Chilena y negación de la historia Mapuche. Encuentro de la Juventud Mapuche de Europa. Rouen, Francia. Extraído de: http:// www.mapuche.info/mapuint/pepin020600.html
  • Potocnjak, M., & Berger, C. (2011). Una aproximación relacional a la violencia escolar entre pares en adolescentes chilenos: Perspectiva adolescente de los factores intervinientes. PSYKHE, 2(20), 39-52.
  • Román, M. (2009). El fracaso escolar de los jóvenes en la enseñanza media. ¿Quiénes y por qué abandonan definitivamente el liceo en chile?. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(7), 95119.
  • Ruus, VR., Veisson, M., Leino, M., Ots, L., Pallas, L., Sarv ES., Veisson, A. (2007). Students’ well-being, coping, academic success, and school climate. Social Behavior and Personality, 35(7), 919-936.
  • Sáez, U., & Lavega, P. (2014). Hacia una transformación de los conflictos motores en Educación Física. Cultura, Ciencia y Deporte, 9(25), 43-55.
  • Segura, M. (1994). Habilidades sociales en la escuela. Las Palmas: Fundación ECCA.
  • Serra Olivares, J., García López, L.M., & Sánchez-Mora Moreno, D. (2011). El juego modificado, recurso metodológico en el fútbol de iniciación. Retos: Nuevas perspectivas en Educación Física y Deporte, 20, 37-42.
  • Siedentop, D. (1994a). Authentic assessment through sport education. In In, Siedentop, D. (ed.), Sport education: quality PE through positive sport experiences, Champaign, Ill., Human Kinetics, 1994, p. 115-118. United States.
  • Siedentop, D. (1994b). Extending sport education: the Olympic curriculum. In Siedentop, D. (ed.), Sport education: quality PE through positive sport experiences, Champaign, Ill., Human Kinetics, 1994, p. 119-131. United States.
  • Siedentop, D. (1994c). Implementing the sport education model. In p.17-33. United States.
  • Siedentop, D. (1994d). The sport education model. In p.3-16. United States. Siedentop, D. (1994e). Sport education: quality PE through positive sport experiences.
  • Champaign, Ill.; United States: Human Kinetics Publishers. Siedentop, D. (1995). Improving sport education. ACHPER Healthy Lifestyles Journal, 42(4), 22-23.
  • Siedentop, D. (1996a). Physical education and education reform: the case of sport education. In Silverman, S.J. & Ennis, C.D. (eds.), Student learning in physical education: applying research to enhance instruction, Champaign, Ill, Human Kinetics Publishers, c1996, p. 247-267. United States.
  • Siedentop, D. (1996b). Sport education: a curriculur success story. Teaching Elementary Physical Education, 2(3), 8-9.
  • Siedentop, D. (1998a). Sport Education. What is Sport Education and How Does it Work? Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 69(4), 18.
  • Siedentop, D. (1998b). What is sport education and how does it work? JOPERD: The Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 69(4), 18.
  • Siedentop, D. (2002). Sport education: a retrospective. Journal of Teaching in Physical Education, 21(4), 409-418.
  • Siedentop, D., Hastie, P. A., & Van Der Mars, H. (2004). Complete Guide to Sport Education. Champaign (Illinois): Human Kinetics.
  • Tijmes, C. (2012). Violencia y clima escolar en establecimientos educacionales en contextos de alta vulnerabilidad social de Santiago de Chile. PSYKHE, 2(21), 105-117.
  • Vail, K. (2005). Create great school climate. The Education Digest, 71(4), 4-11.
  • Valdés, A., & Martínez, E. A. (2014). Relación entre el autoconcepto social, el clima familiar y el clima escolar con el bullying en estudiantes de secundaria. Avances en Psicología Latinoamericana, 32(3), 447-457.
  • Varela, J. (2011). Efectividad de estrategias de prevención de violencia escolar: la experiencia del programa recoleta en buena. PSYKHE, 2(29), 65-78.
  • Vidoni, C., & Ward, P. (2006). Effects of a dependent group oriented contingency on middle school physical education students’ fair play behaviors. Journal of Behavioral Education.
  • Vidoni, C., & Ward, P. (2009). Effects of Fair Play Instruction on student social skills during a middle school Sport Education unit. Physical Education and Sport Pedagogy, 14(3), 285-310.
  • Wallhead, A., Garn, T., & Vidoni, C. (2013). Sport Education and social goals in physical education: relationships with enjoyment, relatedness, and leisure-time physical activity. Physical Education and Sport Pedagogy, 18(4), 427-441.
  • Wallhead, T., & O´Sullivan M. (2005). Sport Education: physical education for the new millennium? Physical Education and Sport Pedagogy, 10(2), 181-210.
  • Wang, M-T (2009). School climate support for behavioral and psychological adjustment: Testing the mediating effect of social competence. School Psychology Quarterly, 24(4), 240– 251.