Patrimonio auténtico, turismo auténtico. Influencia de la cultura postmoderna en el concepto de Restauración

  1. Sánchez Fernández, Antonio J.
Journal:
Pasos: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural

ISSN: 1695-7121

Year of publication: 2013

Volume: 11

Issue: 4

Pages: 603-614

Type: Article

DOI: 10.25145/J.PASOS.2013.11.054 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRIULL editor

More publications in: Pasos: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural

Abstract

In this paper we approach the concept of authenticity and its influence on the Restoration of historical and artistic objects because the development of postmodern culture favors inappropriate interventions, away from the criteria accepted by the international community. It discusses the various factors involved in the formation of the idea of authenticity and a paradigmatic case of unofficial restoration. Thus, it outlines the keys of historical and aesthetic transformation and wants to raise awareness of the importance of cultural heritage protection. It also assesses the impact of cultural tourism in the authenticity of the architectural monuments and historic cities, and the importance of the study of heritage values l ike a working methodology

Bibliographic References

  • Boito, C. 1893 Questioni pratiche di belle arti: Restauri, concorsi, legislazione, professione, insegnamento. Milán: U. Hoepli.
  • Brandi, C. 2002 Teoría de la restauración (2ª ed.). Madrid: Alianza Editorial.
  • Capitel, A. 2009 Metamorfosis de monumentos y teorías de la restauración (2ª ed.). Madrid: Alianza Forma.
  • Eco, U. 1992 Los límites de la interpretación. Barcelona: Editorial Lumen.
  • Ettinger, C. R. 2006 Conservación y posmodernidad; reflexiones en torno al patrimonio histórico. (U. d. Colima, Ed.) Palapa, 1(001), 39 -46.
  • Forbes, A. 23 de Agosto de 2012 Blouin Artinfo. Recuperado el 20 de Octubre de 2012, de Spanish Octogenarian’s Disastrous Unauthorized Art Restoration Yields Surprisingly Avant- -Garde Results: http://www.artinfo.com/ news/story/821028/spanish -octogenarians- -disastrous -unauthorized -art -restoration- -yields -surprisingly -avant -garde -results
  • Gehlen, A. 1993 Antropología filosófica: Del encuentro y descubrimiento del hombre por sí mismo. Barcelona: Paidós.
  • Gómez González, M., & Gómez Espinosa, T. 2001 “Diagnóstico y metodología de restauración en la escultura policromada”. Arbor (667- -668), 613 -644.
  • Harris, M. 2007 Teorías sobre la cultura en la era posmoderna (2ª ed.). Barcelona: Crítica.
  • Hauser, A. 1969 Introducción a la Historia del Arte. Madrid: Guadarrama.
  • Lyotard, J. -F. 1991 La condición postmoderna. Informe sobre el saber (2ª ed.). Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Lyotard, J. -F. 1994 La Postmodernidad (Explicada a los niños) (3ª ed.). Barcelona: Editorial Gedisa.
  • Muñoz Viñas, S. 2003 Teoría contemporánea de la Restauración. Madrid: Editorial Síntesis.
  • Riegl, A. 2008 El culto moderno a los monumentos (3ª ed.). Madrid: Antonio Machado libros. Col. La Balsa de la Medusa.
  • Romero Moragas, C. 2001 “Ciudad, cultura y turismo: calidad y autenticidad”. (C. d. Andalucía, Ed.) PH Boletín del Instituto del Patrimonio Histórico (36): 100 -109.
  • Vattimo, G. 1987 El fin de la modernidad. Nihilismo y hermenéutica en la cultura posmoderna. Barcelona: Gedisa.
  • Viollet -le -Duc, E. 1866 Dictionnaire Raisonné del’Architecture Française du XIe au XVIe Siècle (Vol. VIII). París: A. Morel.
  • Watson, B. 1971 “Los públicos de arte”. En A. Silbermann, P. Bourdieu, R. Brown, R. Clausse, V. Karbusicky, H. Luthe, & B. Watson, Sociología del arte (págs. 174-199). Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.