Aproximación a la conservación del arte de InternetLa materia como relaciones comunicativas

  1. Sánchez Fernández, Antonio J.
  2. Martínez Pérez, Eduardo
Journal:
Liño: Revista anual de historia del arte

ISSN: 2341-1139 0211-2574

Year of publication: 2020

Issue: 26

Pages: 87-100

Type: Article

DOI: 10.17811/LI.26.2020.87-100 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Liño: Revista anual de historia del arte

Abstract

This research project sets out, on one hand, to describe certain strategies for the preservation and restoration of Internet art, and, on the other hand, to provide an approach to the definition, phases and types of manifestations. The concept of Internet art encompasses a variety of expres-sions that share the same format and identical approaches to documentation, exhibition, storage and/or upkeep. What is more, the notion of net art is the generally accepted term. Likewise, the development of this type of art has been reconstructed over time. We also describe several cases of restoration and examples of preservation techniques carried out at benchmark institutions. It was also essential to attempt to define conceptual authenticity as a fundamental requirement to address any type of intervention. In this sense, we observe how immaterial peculiarities become a new “ma-teriality”. As a result, we define the compatibility between the preservation-restoration strategy and the constant meaning of the work of art.

Bibliographic References

  • GRUESO OTALO, Gema, ¿Qué es el Net.Art? Del Net. Art al Arte de Internet, 2012, [en línea] recuperado de: https://sites.google.com/site/netartpfmggrueso/home/- que-es-el-net-art
  • GRUESO OTALO, Gema., “Redefiniendo la labor del conservador-restaurador”, en PH: Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, nº 86, 2014
  • GIANNETTI, Claudia, “Breve balance de la primera década del net art”, en Red digital: Revista de Tecnologías de la Información y Comunicación Educativas, nº 3, 2002, [artículo en línea] recuperado de: http://reddigital.cnice.mec.es/3/firmas/firmas_claudia_ind.html 6 GREENE, Rachel, “Web work: a history of internet art”, en ARTFORUM International, nº 9, 2000
  • RIVERO MORENO, Luis D., “Inmaterialidades. Problemas de conservación del arte de los nuevos medios”, en De Arte, nº 16, 2017
  • RODRÍGUEZ IBÁÑEZ, Margarita, “El concepto de Net.art.: la fuerza del grupo conectado”, en AACADigitalRevista de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte, nº 18, 2012, [en línea] recuperado de: http://www.aacadigital.com/ contenido.php?idarticulo=612.
  • CILLERUELO GUTIÉRREZ, Lourdes, Arte de internet: Génesis y definición de un nuevo soporte artístico (1995-2000) (Tesis Doctoral), Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea, 2000
  • BARBAÑO GONZÁLEZ-MORENO, María y MUÑOZ-MUÑOZ, Ana M., “La construcción de la imagen de las mujeres: net.art y medios de Comunicación”, en Historia y Comunicación Social, Volúmen 1, número 22, 2017, p. 251. DOI: 10.5209/HICS.55911
  • LÓPEZ MARTÍN, Elena. y MORGADO AGUIRRE, Borja, “Estrategias artísticas del videoarte y otras imágenes móviles en la cibercultura del siglo XXI. El caso de un Youtube intervenido e interventor”, en Arte y políticas de identidad, nº 9, 2013
  • BERRY, Josephine, “Código al descubierto: el net art y el movimiento de software libre”, en Artnodes, nº 3, 2004, p.4, [artículo en línea], DOI: http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i3.691
  • CARRIÓN GÚTIEZ, Alejandro (Coord.), Plan Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural del Siglo XX, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Madrid, 2015
  • DEKKER, Annet, Collecting and Conserving Net Art. Moving beyond Conventional Methods, Routledge, New York, 2018
  • ALSINA, Pau y HOFMAN, Vanina, “Agencia, y Materialidad en la Documentación del Arte de los Medios”, en Icono, Volumen 12, nº 14, 2014 DOI: 10.7195/ ri14.v12i2.705. 52 HALTER, Ed, The rematerialization of art, 2008, [en línea] recuperado de: http://rhizome.org/editorial/287
  • ERNST, Wolfgang, “Media Archaeography. Method and Machine versus History and Narrative of Media”, en Media Archaeology. Approaches, Applications and Implications, University of California Press, Los Angeles, 2011
  • GIANNETTI, Claudia, “La conservación del Patrimonio digital”, en Mus-A: Revista de los museos de Andalucía, nº 8, 2007
  • ARMENTIA, Elsa, “Curaduría de procesos en el ciberespacio. El museo yuxtapuesto”, en Estudios de Arte, nº 11, 2010, [artículo en línea], recuperado de: http:// www.aacadigital.com/contenido.php?idarticulo=323
  • FINO-RADIN, Ben, Digital preservation practices and the rhizome Artbase. Rhizome, The New Museum. Nueva York, 2011, pp. 17-19, [en línea] recuperado de: http://media.rhizome.org/blog/8332/rhizome-digital-preservation-practices.pdf
  • LYOTARD, Jean-Francois, “Les Immatériaux”, en Thinking about exhibitions, Routledge, New York, 1985
  • LILLEMOSE, Jacob, “Conceptualizing Materiality - art from the dematerialization of the object to the condition of immateriality”, en Symposium Curating new media art, 2005, [en línea] recuperado de: http:// umintermediai501.blogspot.com/2008/01/conceptualizing-materiality-art-from.html