Efectos del género y la etapa educativa del estudiante sobre la satisfacción y la desmotivación en Educación Física durante la educación obligatoria

  1. Gómez Rijo, Antonio
  2. Gámez Medina, Saira
  3. Martínez Herráez, Isabel
Journal:
Ágora para la educación física y el deporte

ISSN: 1578-2174

Year of publication: 2011

Volume: 13

Issue: 2

Pages: 183-195

Type: Article

More publications in: Ágora para la educación física y el deporte

Abstract

The aim of this study was to analyze the effects of the gender and the educational stage of the student on the satisfaction and the demotivation in Physical Education during the obligatory education. There participated 684 pupils of the subject of Physical Education (323 boys and 361 girls), with ages understood between the 11 and 18 years. The Scale was in use for the measure of the satisfaction of the sports practice (EMSPD) and the factor "demotivation" of the Scale of the Perceived Locus of causality (PLOC). A descriptive analysis was realized and correlacional of the information. The properties decided psychometrics of the scales. Finally, an ANOVA was effected by gender and the educational stage and an analysis of linear regression. The results indicate that, as it is advanced in the courses, the students prove to be less satisfied and more demotivated towards the area. With regard to the gender, the boys perceive with more satisfaction the area that the girls. The discussion is on considering the perception of the student in order to make the type of teaching thatwants to be obtained.

Bibliographic References

  • AICINEMA, S. (1991). The teacher and student sttiutdes toward physical education. The Physical Educator, 48, 28-32.
  • BRUSTAD, R.J. (1993). Who will go out and play? Parental and psychological influences on children's attraction to physical act.ivity. Pediatric Exercise Science, 5, 210-223.
  • CARLSON, T.B. (1995). We hate gym: Student alienation from physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 4, 467-477.
  • CARREIRO DA COSTA, F., PEREIRA, P., DINIZ, J. Y PEIRÓN, M. (1997). Motivation, perception de competence et engangement moteur des eleves dans des classes d'education physique. Revue de l'Education Physique, 37, 83-91.
  • CASIMIRO,A.J. (1999). Comparación, evolución y relación de hábitos saludables y nivel de condición física-salud en escolares, entre final de Educación Primaria (12 años) y final de Educación Secundaria Obligatoria (16 años). Tesis Doctoral. Granada.
  • CASTILLO, I., BALAGUER, I. Y DUDA, J. L. (2000). Las orientaciones de meta y los motivos de práctica deportiva en los jóvenes deportistas valencianos escolarizados. Revista de Psicología del Deporte, (9), 1-2, 37-50.
  • CERVELLÓ, E. (1999). Variables psicológicas relacionadas con la elección de tareas con diferente nivel de dificultad: implicaciones para el desarrollo de programas de entrenamiento psicológico motivacional en deporte. Motricidad, 5, 35-52.
  • CERVELLÓ, E. Y SANTOS-ROSA, F.J. (2000). Motivación en las clases de Educación Física: Un estudio de la perspectiva de las metas de logro en el contexto educativo. Revista de Psicología del Deporte, 9, 51-70.
  • CHEN, A. (2001). A theoretical conceptualization for motivation reseach in physical education:An integrated perspective. Quest, 53, 35-58.
  • DECI, E.L., Y RYAN, R.M. (Eds.), (2002). Handbook of self-determination research. Rochester, NY: University of Rochester Press.
  • DERRY, J.A. (2002). Single-sex and coeducation physical education: perspective of adolescent girls and female physical education teachers (research). Melpomene Journal, 22, 17-28.
  • DUDA, J.L. Y NICHOLLS, J.G. (1992). Dimensions of achievement motivation in schoollwork and sport. Journal of Educational Psychology, 84, 290-299.
  • ENNIS, C.D. (1996). Students' experiences in sport-based physical education: (More than) apologies are necessary. Quest, 48, 453-456.
  • ESNAOLA, I. (2005). Autoconcepto físico y satisfacción corporal en mujeres adolescentes según el tipo de deporte practicado. Apunts. Educación Física y deportes, 80, 5-12.
  • ESTEVE, J., MUSITU, G., Y LILA, M. (2005). Autoconcepto físico y motivación deportiva en chicos y chicas adolescentes. La influencia de la familia y de los iguales. Escritos de Psicología, 7, 82-90.
  • GOUDAS, M., BIDDLE, S.J.H., Y FOX, K. (1994). Perceived locus of causality, goal orientations and perceived competence in school physical education classes. British Journal of Educational Psychology, 64, 453-463.
  • HAIR,J.F., ANDERSON, R.E., TATHAM,R.L., Y BLACK, W.C.(1998). Multivariate Data Analysis. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • JAFFEE, L. Y MANZER, R. (1992). Girl's perspective: Physical activity and selfesteem. Melpomen.AJournal for Women's Health Research, 11, 14-23.
  • JAFFEE, L. Y RICKER, S. (1993). Physical activity and self-esteem in girls: The teen years. Melpomene.AJournal for Women's Health Research, 12, 19-26.
  • KUNESH, M.A., HASBROOK, C.A. Y LEWTHWAITE, R. (1992). Phsyical activity socialization: Peer interactions and affective responses among a sample of sixth grade girls. Sociology of Sport Journal, 9, 385-396.
  • MORENO, J. A., HELLÍN, P, HELLÍN, G., Y CERVELLÓ, E. (2006). Efectos del género, la edad y la práctica físico-deportiva en las estrategias de disciplina, la orientación disposicional y la motivación autodeterminada en estudiantes adolescentes de Educación Física. En A. Díaz (Ed.), VI Congreso Internacional de Educación Física e Interculturalidad. Murcia: ICD.
  • MORENO, J.A. Y CERVELLÓ, E. (2003). Pensamiento del alumno hacia la Educación Física: Su relación con la práctica deportiva y el carácter del educador. Enseñanza, 21, 345-362.
  • MORENO, J.A. Y HELLÍN, G. (2006). ¿Interesa la Educación Física al alumnado de educación secundaria obligatoria? Manuscrito en revisión.
  • MORENO, J.A., LÓPEZ, M., MARTÍNEZ, C., ALONSO, N., GONZÁLEZ-CUTRE, D. (2007). Efectos del género, la edad y la frecuencia de práctica en la motivación y el disfrute del ejercicio físico. Fitness and Perfomance Journal, 6, 140-146.
  • MORENO, J. A., MARTÍNEZ, C., Y ALONSO, N. (2006). Actitudes hacia la práctica físico-deportiva según el sexo del practicante. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 3 (2), 20-43.
  • MORENO, J.A., PARRA, N. Y GONZÁLEZ-CUTRE, D. (2008). Influencia del apoyo a la autonomía, las metas sociales y la relación con los demás sobre la desmotivación en Educación Física. Psicothema, 4, 636-641.
  • MORENO, J.A., RODRÍGUEZ, P.L. Y GUTIÉRREZ, M. (2003). Intereses y actitudes hacia la Educación Física. Revista Española de Educación Física, 9, 1428.
  • MORENO, J.A., SAN ROMÁN, M., MARTÍNEZ, C., ALONSO, N., Y GONZÁLEZCUTRE, D. (2007). Efectos del género, la edad y la frecuencia de práctica en la motivación y el disfrute del ejercicio físico. Fitness and Perfomance Journal, 6(3), 140-6.
  • MOTL, R.W., DISHMAN, R.K., SAUNDERS, R., DOWDA, M., FELTON, G., y PATE, R.R. (2001). Measuring enjoyment of physical activity in adolescent girls. American Journal Medicine, 21, 110-7.
  • NTOUMANIS, N. (2001). A self-determination approach to the understanding of motivation in physical education. British Journal of Educational Psychology, 71, 225-242.
  • NUNNALLY, J.C., Y BERNSTEIN, I.H. (1994). Psychometric Theory. Nueva York: Mc-Graw-Hill.
  • OWEN, N. Y BAUMAN, A. (1992). The descriptive epidemiology of physical inactivity in adultAustralians. International Journal of Epidemiology, 21, 305-10.
  • PORTMAN, P. (1995). Who is having fun in physical education classes? Experiences of sixth-grade students in elementary and middle schools. Journal of Teaching in Physical Education, 44, 445-553.
  • RYAN, R.M., Y DECI, E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
  • SALLIS, J.F., SIMONS-MORTON, B.G., STONE, E.J., CORBIN, C.B., EPSTEIN, L.H., FAUCETTE, N., IANNOTTI, R.J., KILLEN, J.D., KLESGES, R.C., PETRAY, C.K., ROWLAND, T.W. Y TAYLOR, W.C. (1992). Determinants of physical activity and interventions in youth. Medicine and Science in Sports and Exercise, 24, 248257.
  • SARRAZIN, P., VALLERAND, R., GUILLET, E., PELLETIER, L., Y CURY, F. (2002). Motivation and dropout in female handballers: a 21-month prospective study. European Journal of Sociology and Psychology, 32, 395-418.
  • SCHEMP, P.G., CHEFFERS, J.T.F. Y ZAICHKOWSKY, L.D. (1983). Influence of decision-making on attitudes, creativity, motor skills and self-concept in elementary children. Research Quarterly for Exercise and Sport, 54 (2), 183-189.
  • STANDAGE, M., DUDA, J.L., Y NTOUMANIS, N.A. (2005). Test of selfdetermination theory in school physical education. British Journal of Educational Psychology, 75, 411-33.
  • TREANOR, L., GRABER, K., HOUSNER, L. Y WIEGAND, R. (1998). Middle school student´s perceptions of coeducational and same-sex Physical Education classes. Journal of Teaching Physical Education, 18, 43-56.
  • TREASURE, D.C. Y ROBERTS, G.C. (2001). Students'perceptions of the motivational climate, achievement beliefs, and satisfaction in physical education. Research Quarterly of Exercise and Sport, 72, 165-175.
  • VERA, J. A., HERNÁNDEZ, A., GONZÁLEZ-CUTRE, D., NAVARRO, N., Y MORENO, J. A. (2008). Competencia deportiva y diferencias de género en la enseñanza escolar de los deportes con bote de balón. En Actas del XI Congreso Nacional, XI Andaluz y III Iberoamericano de Psicología de la Actividad Física y del Deporte. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide